-
Konsolidēta kopbudžeta izdevumu analīze
2000–2010 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 4 | |
ANALĪTISKĀ DAĻA | 6 | |
Valsts finanšu sistēmas struktūra | 6 | |
Konsolidētā kopbudžeta sastādīšanas metodes | 7 | |
Valsts budžeta sastādīšanas posmi | 8 | |
Valsts budžeta izpilde | 11 | |
Pašvaldību finanšu mehānisms | 13 | |
Budžeta ieņēmumi un izdevumi | 14 | |
1.1.1. | Ieņēmumi | 14 |
1.1.2. | Izdevumi | 15 |
2. | APRĒĶINU DAĻA | 19 |
2.1. | Valsts konsolidētā kopbudžeta izdevumu analīze | 19 |
2.2. | Valsts pamatbudžeta izdevumi atbilstoši funkcionālajām kategorijām | 27 |
2.3. | Lielāko pašvaldību budžetu izdevumu analīze | 27 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 32 | |
BIBLIOGRĀFISKAIS SARAKSTS (nepareizs) | 34 | |
Pielikums | 35 |
Valsts budžets ir līdzeklis, ar kura palīdzību tiek izveidota valdības ekonomikas politika. Tas ir „finanšu sistēmas centrālais posms. Valsts budžets ir centrālais naudas līdzekļu fonds, kuru valsts akumulē ar nodokļu strapniecību un izlieto savu funkciju veikšanai.” [8,90]
Valsts budžetu veidošanās ir aizsākusies 19. gs., kad pieauga izdevumu apjomi valsts un sabiedrības vajadzībām un kļuva aktuāla valsts ieņēmumu un izdevumu plūsmu kontrole. Valsts budžeta darbības periods tiek apstiprināts ar likumu. Parasti budžeta gads sakrīt ar kalendāro, taču apstāv arī izņēmumi: piemēram, ASV budžeta gads sākas 1. oktobrī, Zviedrijā – 1. jūlijā, Lielbritānijā un Kanādā – 1. aprīlī. [5,129] Mūsdienās budžeta periods Latvijā ir no 1. janvāra līdz 31. decembrim, bet Latvijas brīvvalsts laikā tas bija noteikts no 1. aprīļa līdz 30. martam.
Valsts budžets pilda šādas funkcijas:
Pārdales funkcija – pārdala nacionālos ienākumus
Sociālās politikas realizācijas funkcija – budžeta līdzekļi tiek atvēlēti un novirzīti sociālajai jomai
Līdzdalība sabiedrības īstenošanas procesā – budžets iedarbojas uz dažādām saimniecības dzīves pusēm, tiek atvēlēti līdzekļi kapitāla atjaunošanai, valsts saimniecībai
„Valsts budžets ir valdības politikas īstenošanas un valdības kontroles instruments, kā arī sabiedrības informācijas avots par iepriekšejām, pašreizējām un nākotnes aktivitātēm.” [8,91]
Kopbudžets sastāv no divām savstarpēji saistītām daļām (skat. 1.1. att.) – no valsts budžeta un pašvaldību budžeta, kuri kopā veido valsts konsolidēto kopbudžetu.
Valsts budžets – visi maksājumi, kas ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos un kuri tiek izmantoti valsts mērķiem, ir paredzēti vispārējo izdevumu segšanai.
Pašvaldību budžets – visi pašvaldību savāktie vai saņemtie ieņēmumi attiecīgajam saimnieciskajam gadam, kuri tiek izmantoti pašvaldību mērķiem.
Pamatbudžets – visi ieņēmumi, kuri paredzēti izdevumu segšanai un nav iezīmēti īpašiem mērķiem. Ietver arī valsts aizņēmumus, izdevumus valsts parāda apkalpošanai, kā arī valsts garantiju un galvojumu saistību izpildes izdevumus.
Speciālais budžets – veido īpaši iezīmēti ieņēmumi un īpašiem mērķiem paredzēti izdevumi. Kā arī valsts, pašvaldību vai noteikta budžeta iestādes saņemtie ziedojumi, mērķa dāvinājumi vai dotācijas.
Ar valsts kopbudžetu saprot visu veidu nodokļu un nenodokļu ieņēmumu un izdevumu uzskaitījumu. Tā galvenā sastāvdaļa ir pamatbudžets.
Finanšu teorijā pastāv arī tādi jēdzieni kā bruto un neto budžets. Bruto budžetā uzrāda visus ieņēmumsu un izdevumus pa to posteņiem. Neto budžetā uzrāda tikai ienākumu un izdevumu starpību.
Tiek minēti arī tādi jēdzieni kā kārtējais un ārkārtējais budžets. Kārtējais budžets tike sastādīts kārtējam finanšu gadam, un to veido vispārēji valsts ieņēmumi un izdevumi. Ārkārtējais budžets tiek veidots vienreizējiem, ārkārtējiem pasākumiem (dabas katastrofu likvidēšanai, kara gadījumos u.c.). [6,6]…
Valsts budžets parāda, kāda ir ekonomiskā situācija valstī un kas ir sagaidāms tuvākā gada laikā. No konsolidētā kopbudžeta izlietojama vistiešāk ir atkarīgs valsts labklājības līmenis un tās ekonomiskās situācijas attīstība. Kursa darba objekts ir valsts konsolidētais kopbudžets, bet tā priekšmets – kopbudžeta izdevumi. Tieši pareiza izdevumi plānošana un izpilde, ir atslēga visam. No tā ir atkarīga gan ekonomiskā, gan sociālā situācija valstī. Galvenais darba mērķis ir veikt konsolidētā kopbudžeta izdevumu analīzi, uzdevumi, lai to sasniegtu, ir sekojoši: • Izpētīt valsts finanšu struktūru • Aplūkot kopbudžeta sastādīšanas metodes, tās posmus un izpildi • Veikt īsu ieskatu pašvaldību finanšu mehānismā un izpētīt tā nozīmi • Teorētiski aplūkot kopbudžeta ieņēmumus un izdevumus, to avotus un nozīmi • Veikt konsolidētā kopbudžeta izdevumu analīzi • Izpētīt izdevumus atbilstoši to funkcionālajām kategorijām un secināt, kādas nozares valstī ir vismazāk attīstītas un sakārtotas • Veikt īsu analīzi par lielāko pašvaldību budžeta izdevumiem, lai gūtu plašāku un daudzveidīgāku priekštatu par situāciju valstī Kursa darba izstrādāšanai tika izmantota zinātniskā un mācību literatūra, kā arī dažādi interneta avoti. Darba mērķa sasniegšanai ir izmantoti matemātiski aprēķini un veiktas dažādu datu analīzes ar diagrammu palīdzību. Lai arī darbā ir aplūkoti tieši tikai konsolidētā kopbudžeta izdevumi, arī šis temats ir ļoti plašs, pat tā analīze par pēdējiem gadiem, ir ļoti ietilpīga, jo budžeta izdevumus var aplūkot no dažādām pusēm. Dēļ darba ierobežojošā apjoma, temats nav izskatīts pilnīgi, nav veikta izdevumu iemeslu un seku analīze. Darbs tika novērtēts ar atzīmi 8. Darbā ir gan plaša analītiskā daļa, gan veikti aprēķini.
- Konsolidēta kopbudžeta izdevumu analīze
- Tirgus analīze
- Vērtspapīru tirgus informācijas analīze
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Vērtspapīru tirgus informācijas analīze
Реферат для университета10
-
Tirgus analīze
Реферат для университета12
-
Latvijas 2003.gada budžeta politikas analīze
Реферат для университета23
Оцененный! -
Valsts budžeta izdevumu analīze
Реферат для университета40
Оцененный! -
Valsts darba inspekcijas budžeta izdevumu analīze
Реферат для университета35