Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Ievads | 2 |
1.1. | Patērētāju uzvedības tirgū kā zinātniski-praktiskās disciplīnas priekšmets | 2 |
1.2. | Patērētāju uzvedības tirgū kā zinātniski-praktiskās disciplīnas attīstība | 3 |
1.3. | Patērētāju uzvedības tirgū pielietojums mārketingā | 5 |
2. | Patērētāja uzvedības modelis | 6 |
2.1. | Patērētāja uzvedības modelis | 6 |
2.2. | Patērētāju uzvedību ietekmējošie faktori | 8 |
3. | PATĒRĒTĀJU LĒMUMA PIEŅEMŠANA | 11 |
3.1. | Patērētāju lēmuma pieņemšanas etapi un veidi | 11 |
3.2. | Patērētāju lēmuma pieņemšanu ietekmējošie faktori | 17 |
3.3. | Patērētāju lēmuma pieņemšana par jauniem produktiem | 20 |
4. | PATĒRĒTĀJA UZVEDĪBAS KULTŪRAS UN SOCIĀLIE FAKTORI | 25 |
4.1. | Kultūras un subkultūras | 25 |
4.2. | Sociālie slāņi | 26 |
4.3. | Ģimene | 29 |
4.4. | Referentās grupas | 32 |
5. | Patērētāju uzvedības psiholoģiskie faktori | 34 |
5.1. | Motivācija | 34 |
5.2. | Emocijas | 36 |
5.3. | Sajūtas | 39 |
5.4. | Uztvere un domāšana | 40 |
5.5. | Uzmanība | 42 |
5.6. | Atmiņa | 44 |
5.7. | Zināšanas un attieksme | 46 |
6. | PATĒRĒTĀJU IZPĒTE | 51 |
6.1. | Patērētāju pētījumu veidi | 51 |
6.2. | Patērētāju pētījumu organizācija | 54 |
7. | Komunikācija ar patērētāju | 57 |
7.1. | Reklāmas veidošana | 57 |
7.2. | Tiešās komunikācijas ar pircējiem/klientiem prasmes | 61 |
7.3. | Konflikta risināšanas prasmes | 67 |
8. | Patērētāja uzvedība biznesa tirgū | 70 |
8.1. | Biznesa tirgus raksturojums un īpatnības | 70 |
8.2. | Patērētāju uzvedības modelis biznesa tirgū | 74 |
8.3. | Patērētāju uzvedības faktori biznesa tirgū | 75 |
1. Ievads
1.1. Patērētāju uzvedības tirgū kā zinātniski-praktiskās disciplīnas priekšmets
Patērētāju uzvedība tirgū (angl. Consumer behaviour) – ir lietišķā zinātnes nozare, kas pēta cilvēka uzvedību tirgū kā patērētāju – preču un pakalpojumu patērēšanu personiskajām vajadzībām.
Šīs definīcijas kontekstā preču un pakalpojumu patērēšana ir process, kurš ietver preču un pakalpojumu
1)izvēli,
2)pirkšanu,
3)izmantošanu,
4)uzturēšanu,
5)remontu un
6)pārvaldīšanu.
Patērētāji ir visi indivīdi un mājsaimniecības, kas iegūst preces un pakalpojumus personisko vajadzību apmierināšanai.
Patērētāji, preces un pakalpojumi individuālam patēriņam veido patērētāju (patērēšanas) tirgu, bet bez šī tirgus veida izšķir arī
ražotāju tirgu;
valsts iestāžu tirgu;
starpnieku tirgu un
starptautisko tirgu.
Zinātnes nozare „Patērētāju uzvedība tirgū” galvenokārt uzmanību velt patērētāju tirgum.
1.2. Patērētāju uzvedības tirgū kā zinātniski-praktiskās disciplīnas attīstība
Patērēšanas teorijas izstrādāšanas pirmie mēģinājumi ir saistīti ar 19.-20.gs sabiedriskās zinātnes autoritātēm. K.Marks izvirzīja teoriju par preču fetišismu, kā arī noformulējis likumu par vajadzību paaugstināšanos pēc to apmierināšanas. Amerikānis T.Veblens 19.gs. beigās piedāvājis ārīgās (prestiža) patērēšanas teoriju. Vācu sociologs G.Zimmels izvirzījis galvenās modes teorijas idejas. Vācu sociologs un ekonomists V.Zombarts piedāvājis greznuma koncepciju. Cits vācu sociologs M.Vebers noformulējis statusu grupu un protestantu ētikas koncepciju.
Konkrētāki patērētāju uzvedības pētījumi parādījās 20.gs. sākumā Ziemeļamerikā un Eiropā. Tas bija saistīts ar uzņēmumu pārēju no ražošanas orientācijas uz produktu orientāciju, mārketinga un psiholoģijas zinātnes attīstību šajos reģionos.
Piemēram, 1916.gadā Īstmens R. (Eastman R., ASV) nodibinājis Eastman Research Bureau, kas deva datus žurnālu izdevniecībām par tirāžu un lasītājiem. Vieni no pirmajiem viņa klientiem bija Cosmopolitan un Christian Herald, nedaudz vēlāk klientu lokām pievienojās General Electric Company, kas pieprasīja patērētāju izpēti, lai novērtētu šīs kompānijas tirdzniecības markas atpazīstamību.
1922.gadā Daniels Stārčs (Daniel Starch, ASV) pirmais pielietojis metodiku atpazīstamības izpētei, lai novērtētu reklāmas paziņojumu un izdevuma auditoriju. 1923.gadā Georgs Gallaps (George Gallup, ASV), vēl tagad pazīstamās kompānijas Gallup Poll radītājs, arī nodarbojās ar reklāmas auditorijas novērtēšanu.
1923.gadā Artūrs Nilsens (Arthur Nielsen, ASV), vislielākās pasaulē mārketinga pētījumu uzņēmuma dibinātājs, ieviesa jēdzienu “tirgus daļa”.
1920.g.beigās - 1930.sākumā Pauls Lazarsfelds (Paul Lazarsfeld) un viņa kolēģi Vīnē ar patērētāju aptaujas palīdzību veica ikdienas pieprasījuma preču tirgus izpēti.
1950. gados ASV biznesa skolās un komerckoledžās mārketinga katedru ietvaros tika ieviests mācību kurss „Patērētāju uzvedība tirgū”.
Tajā pašā laikā Amerikā ienāca mode uz „motivācijas pētījumiem”, kas balstījās dziļām intervijām un psihoanalīzes tradīcijām.
1968.gadā ASV izdota pirmā mācību grāmata „Patērētāju uzvedība tirgū” (Consumer behaviour), kuras autors bija Džeims Endžels (Engel).
„Patērētāju uzvedība tirgū” kā atsevišķas nozares noformēšanās Amerikā pilnīgi notika 1970.g. pirmajā pusē: 1969.gadā tika nodibināta Patērētāju izpētes asociācija (Association of Consumer Research - ACR), 1974.gadā tapa speciāls izdevums - Journal of Consumer Research.
Mūsdienu mācību grāmatas kursā „Patērētāju uzvedība tirgū” galvenokārt ir uzrakstītas un izdotas ASV. Tajās atspoguļojas tieši amerikāņu kultūras īpatnības un šīs disciplīnas attīstības amerikānisks ceļš.
Rietumeiropā „Patērētāju uzvedība tirgū” attīstījās citā ceļā. Ja ASV šī disciplīna bija lielākoties mārketinga speciālistu interešu priekšmets, tad Eiropā ar patērēšanu saistītus jautājumus pētīja arī vēsturnieki, antropologi, sociologi, kultūras pētnieki, sociālie teorētiķi.
Mūsdienu nozīmīgs patērēšanas teorētiķis ir francūzis Pjers Burdje (Bourdieu), kura galvenais darbs ir „Atšķirības: spriedumu par gaumi sociālā kritika” (pirmo reizi izdots 1979.g.). Kā arī francūzis Bodrijars (Baudrillard), kas izstrādājis teoriju par „patērēšanas sabiedrību”. Patērēšanas pētījumus lielā mērā ietekmējuši amerikāņu sociālā psihologa un sociologa I.Goffmanna (Goffman) darbi.…
1. Ievads 2 1.1. Patērētāju uzvedības tirgū kā zinātniski-praktiskās disciplīnas priekšmets 2 1.2. Patērētāju uzvedības tirgū kā zinātniski-praktiskās disciplīnas attīstība 3 1.3. Patērētāju uzvedības tirgū pielietojums mārketingā 5 2. Patērētāja uzvedības modelis 6 2.1. Patērētāja uzvedības modelis 6 2.2. Patērētāju uzvedību ietekmējošie faktori 8 3. PATĒRĒTĀJU LĒMUMA PIEŅEMŠANA 11 3.1. Patērētāju lēmuma pieņemšanas etapi un veidi 11 3.2. Patērētāju lēmuma pieņemšanu ietekmējošie faktori 17 3.3. Patērētāju lēmuma pieņemšana par jauniem produktiem 20 4. PATĒRĒTĀJA UZVEDĪBAS KULTŪRAS UN SOCIĀLIE FAKTORI 25 4.1. Kultūras un subkultūras 25 4.2. Sociālie slāņi 26 4.3. Ģimene 29 4.4. Referentās grupas 32 5. Patērētāju uzvedības psiholoģiskie faktori 34 5.1.Motivācija 34 5.2.Emocijas 36 5.3. Sajūtas 39 5.4.Uztvere un domāšana 40 5.5. Uzmanība 42 5.6. Atmiņa 44 5.7. Zināšanas un attieksme 46 6. PATĒRĒTĀJU IZPĒTE 51 6.1. Patērētāju pētījumu veidi 51 6.2. Patērētāju pētījumu organizācija 54 7. Komunikācija ar patērētāju 57 7.1. Reklāmas veidošana 57 7.2. Tiešās komunikācijas ar pircējiem/klientiem prasmes 61 7.3. Konflikta risināšanas prasmes 67 8.Patērētāja uzvedība biznesa tirgū 70 8.1.Biznesa tirgus raksturojums un īpatnības 70 8.2. Patērētāju uzvedības modelis biznesa tirgū 74 8.3. Patērētāju uzvedības faktori biznesa tirgū 75
- Patērētāju rīcība tirgū
- Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
- Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
Конспект для университета3
-
Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
Конспект для университета3
-
Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
Конспект для университета4
-
Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
Конспект для университета4
-
Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums
Конспект для университета4