Добавить работы Отмеченные0
Работа успешно отмечена.

Отмеченные работы

Просмотренные0

Просмотренные работы

Корзина0
Работа успешно добавлена в корзину.

Корзина

Регистрация

интернет библиотека
Atlants.lv библиотека
21,48 € В корзину
Добавить в список желаний
Хочешь дешевле?
Идентификатор:817710
 
Автор:
Оценка:
Опубликованно: 10.05.2011.
Язык: Латышский
Уровень: Университет
Литературный список: 45 единиц
Ссылки: Использованы
Рассмотреный период: 2000–2010 гг.
Содержание
Nr. Название главы  Стр.
  Anotācijas    3
  Ievads    6
1.  Uzņēmumu novērtēšanas apvienošanas un pārņemšanas procesā teorētiskie aspekti    8
1.1.  Uzņēmumu stratēģiskie pamati    8
1.1.1.  Uzņēmuma misija, vīzija un mērķi    8
1.1.2.  Uzņēmumu iekšējas un ārējas vides analīze    12
1.2.  Uzņēmumu vērtēšanas teorijas pamati    16
1.2.1.  Uzņēmumu vērtēšanas pamatprincipi    16
1.2.2.  Uzņēmumu vērtēšanas metodes    18
1.3.  Uzņēmumu vērtēšanas specifika apvienošanās un pārņemšanas procesā    24
1.3.1.  Uzņēmumu apvienošanās un pārņemšanas pamatelementi (jēdziens, mērķi un process)    24
1.3.3.  Sinerģijas efekts    30
1.3.4.  Uzņēmuma apvienošanās un pārņemšanas process Latvijas likumdošanā    32
2.  Mērķa uzņēmuma SIA ”A” padziļinātā pārbaude    34
2.1.  SIA „A” stratēģiskie pamati    34
2.1.1.  Misija, mērķi un organizatoriskā struktūra    34
2.1.2.  Iekšējas vide analīze. Vērtību ķēde    41
2.1.3.  Konkurences vides analīze ar M.Portera piecu spēku modeli    45
2.1.3.  Nozares un ārējas vides analīze    50
2.1.4.  SWOT analīze    52
2.2.  Finanšu analīze    56
2.2.1.  Horizontāla analīze    56
2.2.2.  Vertikālas analīzes    60
2.2.3.  Finanšu rādītāju analīze    63
3.  Apvienošanas procesa modelis un konsultatīvais atbalsts    69
3.1.  SIA”A” tirgus vērtības aprēķins    69
3.2.  SIA”A” investīcijas vērtības aprēķins    73
  Secinājumi un priekšlikumi    78
  Izmantotās literatūras un avotu saraksts    83
Фрагмент работы

Secinājumi:
1. Uzņēmumu misija, vīzija un mērķi ir jebkuras organizācijas pamatu pamats un ilgtermiņa stratēģiskā plānošana nav iespējama bez šo faktoru precīzas formulēšanas. Misija un vīzija visprecīzāk var izteikt uzņēmuma pastāvēšanas pamatojumu, sniegt organizācijai stratēģisko virzību un noteikt uzņēmējdarbības veidu, kurā organizācija ir iesaistīta, savukārt mērķi ir elements, kas misijas un vīzijas vispārējo raksturojumu formulē konkrētos virzienos. Šie faktori ietekmē uzņēmuma vērtību un tā pievilcību apvienošanas un pārņemšanas procesos, tāpēc maģistra darba autors uzskata, ka tie jāanalizē arī izstrādātās metodikas ietvaros.
2. Darba autora izstrādātās metodikas privāto uzņēmumu novērtēšanai apvienošanas un pārņemšanas procesos ietvaros, tiks izpētītas organizācijas iekšējā un ārējā vide. Neskatoties uz to, ka vairums speciālistu, analizējot uzņēmumu iekšējo vidi, dod priekšroku M.Portera vērtību ķēdes modelim, autors izmantos Makkinseja konsultantu grupas vērtību ķēdes modeli. Savukārt ārējās vides izpētei autors rekomendē pielietot M.Portera piecu spēku modeli. Lai efektīvi apkopotu visu informāciju par uzņēmuma stratēģiskajiem, nozares un makro vides pamatiem, jāizmanto SWOT analīze.
3. Apkopojot zinātnisko un akadēmisko literatūru, darba autors secināja, ka, lai noteiktu adekvātu uzņēmuma vērtību, parasti tiek izmantotas trīs pamata novērtēšanas metodoloģijas – ieņēmumu metode, salīdzināmo kompāniju metode un aktīvu metode. Vērtēšanas procesā parasti tiek izvelēts, ar kuriem no šiem paņēmieniem tiks vērtēts konkrētais uzņēmums, jo katrai metodei ir savas stiprās puses kā arī trūkumi. Papildus vērtēšanas procesa gaitā tiek noteikts, kāda būs vērtēšanas secība un metodika, kā arī tiek skaidroti aprēķini un veiktas korekcijas. Nobeigumā, parasti tiek atspoguļots uzņēmuma vērtības gala slēdziens.
4. Maģistra darba pētījuma gaitā, darba autors noskaidroja, ka vairāku ekspertu apgalvojums „ekonomiska lejupslīde ir labākais laiks, lai aktivizētos apvienošanas un pārņemšanas darījumiem”, praksē neapstiprinās. Autora veiktie statistiskās informācijas pētījumi parādā, ka patiesībā tendence ir pilnīgi pretēja un ekonomiskās krīzes dēļ 2008 un 2009.gadā visā pasaulē M&A aktivitāte strauji samazinājās gan skaita, gan apjoma ziņā.
5. Latvijā uzņēmumu apvienošanas un pārņemšanas iespējas ir diezgan nelielas un 2008.gadā Konkurences Padome fiksēja tikai 37 darījumus. Novērtējot darījumu sadalījumu nozaru griezumā, ievērojamākās apvienošanās un pievienošanas darījumu summas 2006.-2008.gados bija degvielas, medikamentu un auto mazumtirdzniecības, finanšu pakalpojumu, pārtikas un dzērienu nozarēs, ka arī celtniecības materiālu ražošanā un ceļu būves jomā.
6. Novērtējot sinerģijas efektu apvienošanas un pārņemšanas darījumos, darba autora veiktā pētījuma galvenais secinājums ir: kaut arī ieguvumi, kurus sola sinerģija, ir ļoti pievilcīgi un izdevīgi, sinerģijas efekta panākšana nav vienkārša, jo ieguvumi netiek automātiski nodrošināti līdz ar uzņēmumu apvienošanu, bet tikai un vienīgi rūpīgas un detalizētas prognozes rezultātā. Tātad sinerģijai jābūt precīzi noprognozētai, to ietekmējošajiem faktoriem rūpīgi izanalizētiem un sasniegšanas varbūtībai aprēķinātai stratēģiskā plāna ietvaros.
7. Uzņēmumu apvienošanas un pārņemšanas darījumu kontrole Latvijas Republikas likumdošanā ir vērsta uz visām tām situācijām, kurās divi vai vairāki uzņēmumi, kas līdz šim ir darbojušies neatkarīgi viens no otra, nonāk vienotā kontrolē un tādēļ sāk darboties pilnīgi vai daļēji saskaņoti. Kontrole pār uzņēmumu pāreju no viena īpašnieka pie cita ir tas apstāklis, kas rada pamatu apvienošanas kontroles noteikumu piemērošanai, kuru mērķis ir nepieļaut dominējošā stāvokļa rašanos vai nostiprināšanos, vai konkurences būtisku samazināšanos.
8. Veicot nestrukturēto interviju ar uzņēmuma īpašnieku, darba autors noskaidroja ka SIA „A” nav noformulēta misija un vīzija. Bet, zinot, ka precīzi noformulēta misija un vīzija ir reālais pamats palielināt uzņēmuma vērtību, kas apvienošanas un pārņemšanas kontekstā ir ļoti svarīgi, darba autors pats izstrādāja uzņēmuma misiju un vīziju, pielietojot “četru soļu” metodiku.
9. Izmantojot iekšējas vides analīzei un izpētei Makkinseja konsultantu grupas vērtību ķēdes modeli, darba autors noskaidroja, ka uzņēmums „A” veiksmīgi darbojas tirgū jau 18 gadus un viņam ir ilgstoša pieredze čipsu ražošanas nozarē. Galvenais ražotais produkts „KARTUPEĻU ČIPSI A” ir labi pazīstams Latvijas tirgū. Bet uzņēmumam ir stipri novecojosi tehnoloģiskā bāze un nepietiekamas ražošanas jaudas, kas negatīvi ietekmē efektivitāti un bremzē uzņēmuma attīstību. Kā arī kapitālsabiedrība ir lielā mērā atkarīga no vadītāja, jo viņš ir iesaistīts visos svarīgākajos SIA „A” procesos.
10. Analizējot svarīgākos faktorus, kas nosaka SIA „A” konkurentspējas priekšrocības, maģistra darba autors ieguva vispaŗēju priekšstatu par uzņēmuma konkurences vidi, secinot, ka nozīmīgākie čipsu nozari ietekmējošie spēki ir pircēju spēks, aizstājēju draudi un konkurences intensitāte nozarē.

Коментарий автора
Загрузить больше похожих работ

Atlants

Выбери способ авторизации

Э-почта + пароль

Э-почта + пароль

Неправильный адрес э-почты или пароль!
Войти

Забыл пароль?

Draugiem.pase
Facebook

Не зарегистрировался?

Зарегистрируйся и получи бесплатно!

Для того, чтобы получить бесплатные материалы с сайта Atlants.lv, необходимо зарегистрироваться. Это просто и займет всего несколько секунд.

Если ты уже зарегистрировался, то просто и сможешь скачивать бесплатные материалы.

Отменить Регистрация