Nodoklis par nekustāmo īpašumu pasaulē ir viens no stabilajiem vietējās varas finansēšanas avotiem. Arī Latvijā nekustamā īpašuma nodoklis ir stabils pašvaldību pamatbudžetu ieņēmumu avots un, vienlaicīgi, iedarbīgs instruments saimnieciskās darbības un tirgus regulēšanas sistēmā. Tas ir unikāls ar to, ka nekustamā īpašuma nodoklis par zemi ir vienīgais nodoklis Latvijā, ko aprēķina nevis nodokļu maksātājs, bet nodokļu administrācija, tās pašvaldības personā, kuras teritorijā atrodas nekustamais īpašums. Tādējādi ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt stabilu un vienmērīgu reģionālo attīstību, kā arī pašvaldību funkciju finansēšanai nepieciešamu līdzekļu ieguvi ir aktuālās nodokļa administrēšanas pilnveidošanu.
Šim nodoklim pastāv arī pozitīvie aspekti, kā viens no tādiem ir tas, ka nav iespējama objekta slēpšana un nodokļa bāze ir diezgan viegli nosakāma. Pastāv, protams, arī nodokļa trūkumi, kas ir saistāmi ar nepieciešamību konstatēt nekustamā īpašuma izmantošanas mērķus kas lielākoties ir sociālās vajadzības, labdarība, vai tā ir vienīgā dzīvesvieta. Latvijā šāds nodoklis ir nekustamā īpašuma nodoklis.
Darba mērķis ir sīkāk izpētīt nekustamā īpašuma nodokļa politiku Latvijā un salīdzināt ekspertu viedokļus par to.…