-
Pusaudžu profesionālā identitāe
Nr. | Название главы | Стр. |
ANOTĀCIJA | 4 | |
ANNOTATION | 5 | |
IEVADS | 6 | |
1. | KARJERAS IZGLĪTĪBA PAMATSKOLĀ | 9 |
2. | PROFESIONĀLĀ IDENTITĀTE | 18 |
2.1. | Identitātes jēdziens | 18 |
2.2. | Profesionālā identitāte | 23 |
3. | PUSAUDŽU PROFESIONĀLĀ IDENTITĀTE | 28 |
3.1. | Identitātes veidošanās pusaudžu vecumā | 28 |
3.2. | Profesijas izvēles īpatnības | 34 |
4. | PĒTĪJUMS PAR PUSAUDŽU PROFESIONĀLO IDENTITĀTI | 47 |
4.1. | Ievads | 47 |
4.2. | Pētījuma norises vietas raksturojums | 48 |
4.3. | Pētījuma priekšvēsture | 49 |
4.4. | Pētījuma metožu apraksts | 49 |
4.5. | Metodikas izstrāde, eksperimenta plāns un tā izvēles pamatojums un izvērtējums | 51 |
4.7. | Pusaudžu profesionālās identitātes noteikšana | 58 |
4.8. | Ekspertu atzinums | 76 |
4.9. | Diskusija | 79 |
5. | METODISKĀ IZSTRĀDNE KARJERAS IZGLĪTĪBĀ 9.KLAŠU SKOLĒNIEM | 81 |
5.1. | Ievads | 81 |
5.2. | Karjeras konsultēšana pamatskolā | 82 |
5.3. | Konsultējošā refleksija | 86 |
SECINĀJUMI | 92 | |
IETEIKUMI | 95 | |
BIBLIOGRĀFIJA | 96 | |
PIELIKUMI | 104 | |
1. | Anketa | 104 |
2. | Profesionālās identitātes statusa izpēte | 105 |
3. | Nenoteiktās profesionālās identitātes līmeņi | 109 |
4. | Uzspiestās profesionālās identitātes līmeņi | 110 |
5. | Profesionālās identitātes pakāpe moratorijs | 111 |
6. | Izveidotās profesionālās identitātes līmeņi | 112 |
7. | 9.klašu skolēnu profesionālie identitātes līmeņi | 113 |
SECINĀJUMI
Par teorētisko daļu:
Karjera no lielākās zinātnieku daļas viedokļa ir visa cilvēka dzīve.
Galvenie karjeras izglītības uzdevumi ir palīdzēt skolēniem pašattīstīties, motivēt, palīdzēt izpētīt dažādas karjeras iespējas, plānot un vadīt savu karjeru.
Identitāte ir cilvēka priekšstats par sevi un savu vietu pasaulē. Identitātē izdala personīgo un sociālo identitāti. Pusaudžu vecumā notiek intensīva identitātes veidošanās un apzināšanās. Tas ietekmē arī pusaudžu profesijas izvēli.
Profesionālā identitāte atspoguļo piederību kādai profesijai vai profesionālajai jomai., ko cilvēks izjūt pilnībā. Profesionālo identitāti raksturo arī kā psiholoģisku kategoriju, kuru var attiecināt uz savas piederības apzināšanos noteiktai profesijai un noteiktai profesionālajai sabiedrībai. Profesionālo identitāti determinē arī profesionālā saskarsme un profesionālā pieredze, kas tiek reprezentēta ar runas palīdzību caur Es-tēlu. Profesionālā identitāte ir specifisks personīgās un sociālās identitātes integrācijas aspekts profesionālajā realitātē.
Par pētījuma eksperimentālo daļu:
52% respondentu izvēlas mācīties vidusskolā, jo trūkst informācijas par izglītības iespējām pēc 9. klases.
73% respondentu izjūt satraukumu par savu profesionālo nākotni un uzskata, ka par to jādomā jau tagad. 20% respondentu nesatraucas par savu profesionālo nākotni, jo viss ir izlemts. 7% uzskata, ka vēl nav pienācis īstais laiks satraukumam par savu profesionālo nākotni.
45% respondentu zina vairākas mācību iestādes, kurās varētu mācīties turpmāk. 38% ir pieņēmuši vienu konkrētu lēmumu. 15% ieklausīsies autoritatīva cilvēka viedoklī, pirms izlems par labu kādai mācību iestādei. 2% nav vēl domājuši par to, kur turpinās mācības.
35% respondentu atzīst, ka nav skaidri nākotnes profesionālie nodomi, tomēr tieši tagad tos cenšas veidot. 24% respondentu apzinās savus profesionālos nodomus, balstoties uz savu dzīves pieredzi. 22% atzīst, ka dotajā brīdī par nākotnes profesionālajiem nodomiem nav domājuši. 20% respondentu nākotnes profesionālos nodomus palīdzējuši izveidot vecāki un paziņas.
…
Darba teorētiskajā daļā, balstoties uz pedagoģijas un psiholoģijas atziņām, izstrādāts teorētiskais pamatojums par karjeras izglītību pamatskolā, profesionālo identitāti un pusaudžu profesionālās identitātes īpatnībām. Empīriskajā pētījumā apkopoti un analizēti iegūtie dati par pusaudžu profesionālo identitāti. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, izstrādāta metodiskā izstrādne karjeras izglītībā 9. klašu skolēniem, kura sastāv no 10 nodarbībām. Darbā risināta problēma par pusaudžu profesionālo identitāti. Darba mērķis: pusaudžu profesionālās identitātes izvērtējums un karjeras atbalsta iespēju noteikšana. A. Briedis (1999) raksta, ka, strādājot klasē ar skolēniem, veiksmīga saskarsme un pozitīvs mācību rezultāts ir atkarīgs no skolotāja attieksmes pret skolēnu kā partneri, no tā, kā šo attieksmi apzināti vai neapzināti skolotājs pauž vārdos un darbos un no tā, kādas mācību metodes un didaktiskos materiālus skolotājs lieto mācību stundā. D. Prets (2000) norāda uz to, ka mācīšana ir māksla, tāpat kā izglītības programmas veidošana. Dz. Iliško (1999) apgalvo, ka mācību vide, kas skolēniem ļauj sajust un noticēt tam, ka viņi paši var izdarīt daudz, labvēlīga un optimistiska gaisotne stundās, kas rada drošības un aizsargātības izjūtu un sniedz iespējas katram bez bažām mēģināt, kļūdīties, mācīties no savām un citu kļūdām – tie visi ir nozīmīgi priekšnosacījumi veiksmīgām mācībām, skolēnu saskarsmes kultūras un vērtībuzskatu attīstībai. Skolotāju pienākums ir varmācīgi neiejaukties bērna jau no dabas ieprogrammētajā attīstības plānā, bet gan veidot vidi, kas dotu iespēju katram bērnam attīstīt savus dotumus viņam piemērotā tempā un laikā, vidi, kas veicina skolēna izaugsmi, uztur skolēna zinātkāri arī pamatskolas posmā, vidi, kas motivē, ļauj izbaudīt intelektuālu atklāsmes un darbošanās prieku Ļoti būtisks ir jautājums par mācību satura nozīmību, jo pusaudzim ir svarīgi saskatīt mācību materiālu jēgu un noderīgumu. Arī R. Hahele (2006) uzsver, ka šajā procesā būtiska loma ir skolotāja personībai. Kā raksta A. Grecovs un A. Azbela (Грецов, Азбель, 2006), vispārējs priekšstats par sevi un savu vietu pasaulē ir identitāte. Tā paredz sevis apzināšanās arī kā profesionāļa. Bet profesionālā pašnoteikšanās nav tikai viena momenta izvēle, tā sākas ilgi pirms paša notikuma, turpinās arī pēc tam, profesijas apgūšanas gaitā.
- Dzīves jēgas problēmas pusaudžu vecumā
- Pusaudžu alkoholisms kā viena no deviācijas problēmām
- Pusaudžu profesionālā identitāe
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Pusaudžu alkoholisms kā viena no deviācijas problēmām
Дипломная для университета26
-
Dzīves jēgas problēmas pusaudžu vecumā
Дипломная для университета60
Оцененный! -
Pazeminātas apziņas izpausme pusaudžu vecumā
Дипломная для университета47
-
Pusaudžu ar īpašām vajadzībām mācību prasmju rosinošās metodes dabasmācības apguves procesā
Дипломная для университета83
Оцененный! -
Preventīvā sociālpedagoģiskā darbība pusaudžu alkoholisma mazināšanā bērnu namā
Дипломная для университета58
Оцененный!