Конспект
Гуманитарные науки
Педагогика
Sociālais pedagogs - socializācijas procesu organizētājs-
Sociālais pedagogs - socializācijas procesu organizētājs
20. gs. viena no ievērojamākajām reformpedagoģijas laika personībām ir Georgs Keršenšteiners , kura izglītības teorijas metodoloģiskais pamats ir aksioloģija. „Šīs teorijas priekšmets ir individualitāte, bet cilvēka izglītošanas līdzekli ir kultūras un izglītības vērtības, mērķis- tikumiski brīva personība:. G. Keršenšteiners saka: "Vērtības kopt nozīmē- tās realizēt sevī pašā vai citos cilvēkos, vai arī lietās. Vērtību apzinīga sevī pašā realizēšana ir pašaudzināšana. Vērtību apzinīga citos realizēšana ir līdzcilvēku audzināšana".
Vērtībizglītības raksturojumu ir sniedzis arī Latvijas izcilais pedagogs J.A. Students: "Audzināšanu sekmīgi var ievadīt un veidot vienīgi tad, ja atzīst, ka ir nemainīgas vērtības, ka ir normas, ar kā palīdzību audzināšanas gaita un cilvēka rīcība jāvērtē"[4, 46].
Tātad tikumiskās audzināšanas pamatā ir vērtības – vērtībizglītība. Pamatvērtības ir nemirstīgas, mainās tikai vērtību interpretācija vidē. Lai labāk to izprastu, ir jāpēta pusaudžu vecumposma īpatnības, kas būtiski parāda savu pieeju vērtībām. Līdz ar to tikumiska audzināšana ir citā skatījumā.
Tāpat kā visas dzīvas pasaules attīstībā arī cilvēka personības izaugsmē notiek zināmas likumsakarības. Gan mācību, gan audzināšanas darbā ir ļoti svarīgi ņemt vērā šīs sakarības. Atkarībā no tā, kādā vecumā ir skolēns, dažādas viņa īpatnības var izpausties gan ikdienas darbībā, gan attieksmē pret ārējo vidi. Tikai pārzinot vecumposmu īpatnības, skolotājs var sekmīgi strādāt, sadarboties ar saviem audzēkņiem.
Jaunākajā skolas vecumā - no 7-11 gadiem - skolēnam tas ir lielu un būtisku pārmaiņu laiks. Jaunā skolas kārtība ienes sasprindzinājumu nervu sistēmā. Nozīmīga šī vecuma īpatnība ir atdarināšana, aktivitāte. Skolēns ir viegli ietekmējams un iekļaujams sabiedriskajā darbā un uzdevumu sistēmā. Audzināšanas procesā jāievēro intelektuālās, tikumiskās, darba un estētiskās audzināšanas aspekti. Tiem jābūt harmoniskā vienotībā. Vadošās darbības veids ir - mācības rotaļājoties [21, 28].
Jaunākajā skolas vecumā skolēni augstu vērtē skolotāja autoritāti. Skolotāja teiktais tiek uzņemts bez iebildumiem. Skolēni atdarina skolotāju. Ievērojot to, jaunākajā skolas vecumā ir viegli veidot nozīmīgus ieradumus - strādāt, būt disciplinētam, ievērot pieklājības normas utt.
…
Jau sengrieķu filozofi pievērsa uzmanību tam, ka cilvēka dzīvi nosaka noteiktas orientācijas- viņš parasti dod priekšroku patīkamajam, grib sasniegt baudu, iegūt zināšanas, labklājību, tāpēc cenšas izvairīties no visa nepatīkamā un traucējošā. Cilvēku tieksmes, protams, ir dažādas. Viens vairāk tiecas uz zināšanām, cits rauš bagātību u.t.t Tas, uz ko cilvēks tiecas un kam izvēles situācijā dod priekšroku, viņam ir vērtība. Vērtības ir ļoti sarežģīts fenomens, kas ietekmē un sakārto mūsu dzīvi, sākot ar bioloģisko un beidzot ar kultūras un gara dzīves augstākajiem līmeņiem. Mācība par vērtībām- aksioloģija - veidojās 19. gs. Beigās, kad bija iestājusies vērtību krīze un notika daudzu tradicionālo vērtību pārvērtēšana. Tagad tiek prognozēts, ka 21. gs. Vērtību jautājums var kļūt par vienu no nozīmīgākajām problēmām cilvēces izdzīvošanā. Ir uzskats, ka vērtību aplūkojums skolās pēc 10-15 gadiem var kļūt pēc nozīmes līdzvērtīgs matemātikas un dzimtās valodas mācīšanai [11, 5]. Vērtības ir cilvēku un sociālo grupu interešu, pārdzīvojumu paudējas un virzītājas uz noteiktu mērķi. Mums apkārt ir objektīvo lietu , parādību un likumu pasaule. Cilvēks negrib būt tikai objekts, lieta starp daudzām citām lietām. Jau tālā senatnē cilvēks centās apkārtējo vidi cilvēciskot, subjektivizēt, apgarot, pakļaut noteiktiem mērķiem, sameklēt visā noteiktu jēgu, salīdzināt, izteikt dažādās vērtību pakāpēs. Tādējādi cilvēks veidojas par kulturālu būtni, kas spējīga ne tikai vērot pasauli, bet arī to apjēgt, mācās atšķirt kvalitatīvu darbību no nekvalitatīvas, būtisko no parādībām, labo no ļaunā, patieso no meliem.
Pielikuma nav.
- Attīstības psiholoģija
- Divu bērnu socializācijas izpēte
- Sociālais pedagogs - socializācijas procesu organizētājs
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Divu bērnu socializācijas izpēte
Конспект для университета2
-
Integrācijas procesu priekšvēsture
Конспект для университета4
-
Maņu orgāni
Конспект для университета4
-
Integrācijas procesu priekšvēsture
Конспект для университета5
-
Personības attīstības un socializācijas mijsakarība psiholoģijā
Конспект для университета6