Добавить работы Отмеченные0
Работа успешно отмечена.

Отмеченные работы

Просмотренные0

Просмотренные работы

Корзина0
Работа успешно добавлена в корзину.

Корзина

Регистрация

интернет библиотека
Atlants.lv библиотека
0,99 € В корзину
Добавить в список желаний
Хочешь дешевле?
Идентификатор:106315
 
Автор:
Оценка:
Опубликованно: 13.05.2007.
Язык: Латышский
Уровень: Средняя школа
Литературный список: 1 единиц
Ссылки: Не использованы
Фрагмент работы

TAISNĪGUMS UN PATIESĪGUMS.
Vērtība taisnīgums attiecībā pret citām morālām vērtībām ir it kā to objektivitātes mērs, sava veida morālās patiesības raksturotāja. Morālā patiesība nav tikai prāta – tā ir arī sirds patiesība; tā ir ne tikai fakta atbilstība īstenībai, bet arī īstenības atbilstība humānākai nākotnes sabiedrības un cilvēka attīstībai, cilvēcisko interešu pilnīgākai apmierināšanai.
Patiesība cieši saistīta ar godīgumu un ar atklātību. Nepatiesība izraisa taisnīga cilvēka sašutumu, ciešanas. Cilvēkam nepietiek ar prāta un sirds patiesību vien: saskarsmē ar dzīvi, grūtībām, ar pienākuma izpildi top arī gribas patiesība. Dažkārt atklāt patiesību, nosaukt lietas to īstajā vārdā ir bīstami, reizēm cilvēks, kas ir augstākās domās par savu devumu darbā, īstenībā ir „piektais ritenis”. Taisnīgai rīcībai nepieciešams arī informācijas optimums.
Morālā patiesība ir cilvēku attiecību cilvēciskas saliedēšanas, apgarotības un cilvēka brīvās gribas, laimes, pienākuma, dzīves jēgas patiesība. Taisnīguma kategorija vistiešāk rāda, ka objektivitātes, dziļākas patiesības vārdā mums jāmeklē noteiktā sabiedrības vidē optimālākais saskaņojums starp pretstatiem: brīvību un nepieciešamību, darbu un atalgojumu, mērķiem un līdzekļiem, noziegumu un sodu.
Padziļinātos taisnīguma meklējumos parādās jauns taisnīguma princips, kas nosaukts par morāles zelta likumu. Morāles zelta likumam ir dažādi varianti: nedari otram to, ko negribētu lai dara tev; ko nevēli sev, to nevēli citiem. Jo sarežģītāka vēršas sociālā dzīve, jo grūtāk tajā orientēties, tāpēc par stabilāko un pievilcīgāko taisnīguma normu kļūst „zelta vidusceļš”, izvairīšanās no galējībām, vienmēr saglabājot mērenību. Kā uzskata Aristotelis, taisnīgai ir vidējais starp izdevīgumu un zaudējumu, - tas ierobežo patvaļu un tiecas pēc līdzīgā.
Pastiprinoties sabiedrības dzīvē dažādu kārtu noslāņojumam, kārtu privilēģijām, biežāk tiek izvirzīta taisnīguma formula – „katram savu”. Tā ir prasība „dot ķeizaram, kas ķeizaram, un Dievam, kas Dievam pienākas”. Platona daudzveidīgajā mācībā par taisnīgumu arī pamatā saglabājas „katram savu” ideja. Taisnīgi ir, ja katrs nodarbojas ar savu darbu. Pats lielākais pilsoņu noziegums ir jaukšanās kādas citas kārtas darbā. Platonam ir četri galvenie tikumi – gudrība, vīrišķība, savaldība un taisnīgums. …

Коментарий автора
Комплект работ:
ВЫГОДНО купить комплект экономия −2,98 €
Комплект работ Nr. 1139174
Загрузить больше похожих работ

Atlants

Выбери способ авторизации

Э-почта + пароль

Э-почта + пароль

Неправильный адрес э-почты или пароль!
Войти

Забыл пароль?

Draugiem.pase
Facebook

Не зарегистрировался?

Зарегистрируйся и получи бесплатно!

Для того, чтобы получить бесплатные материалы с сайта Atlants.lv, необходимо зарегистрироваться. Это просто и займет всего несколько секунд.

Если ты уже зарегистрировался, то просто и сможешь скачивать бесплатные материалы.

Отменить Регистрация