Реферат
Гуманитарные науки
Латышский язык
Bērnu tēlu salīdzināšana Sudrabu Edžus stāstā "Dullais Da...-
Bērnu tēlu salīdzināšana Sudrabu Edžus stāstā "Dullais Dauka" un Jāņa Klīdzēja romānā "Cilvēka bērns"
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 2 | |
1. | Sudrabu Edžus personība un literārā darbība | 3 |
1.1. | Sudrabu Edžus biogrāfija un personība | 3 |
1.2. | Sudrabu Edžus literārā darbība un daiļrades raksturojums | 6 |
2. | Jāņa Klīdzēja personība un literārā darbība | 8 |
2.1. | Jāņa Klīdzēja biogrāfija un personība | 8 |
2.2. | Jāņa Klīdzēja literārā darbība un daiļrades raksturojums | 10 |
3. | Tēlu veidošanas paņēmieni J.Klīdzēja romānā „Cilvēka bērns” un Sudrabu Edžus stāstā „Dullais Dauka” | 12 |
3.1. | Tiešie un netiešie tēlu veidošanas paņēmieni | 12 |
3.2. | Apkārtējās vides tēlojums darbos – būtisks tēlu veidošanas paņēmiens | 16 |
4. | Sudrabu Edžus stāsta „Dullais Dauka” un Jāņa Klīdzēja romāna „Cilvēka bērns” galveno varoņu salīdzinājums | 17 |
Secinājumi | 18 | |
Izmantotie avoti | 19 |
Abi galvenie varoņi ir nabadzīgu vecāku bērni, nerimtīgi meklētāji, bieži vien nesaprasti. Boņa un Daukas rakstura īpašībām , tieksmēm un likteņiem ir daudz kas kopīgs. Lielā mērā šī radniecība izskaidrojama ar aptuveni līdzīgiem dzīves apstākļiem. Zvejnieka atraitnes dēlam Daukam ir nepārvarama kāre visu zināt un saprast, viņu nemitīgi nodarbina svarīgi jautājumi: vai zeme ir apaļa vai nav, un kas īsti ir tur, kur debess velve saskaras ar jūru. Ja Boņam ir vectēvs un Tancis, ar kuriem varēja runāt par visu, tad Dauku apkārtējie ļaudis nesaprot, un viņš iemanto palamu „dullais”. Pat skolotājs nevis atbalsta Daukas interesi, bet ar pērienu un pamācību „neesi tik gudrs” cenšas viņa „dullumu” izdzīt. Arī zvejnieki tik nosmejas un pat Daukam uzkliedz, lai „stājoties mierā ar niekiem.” Pieaugušie nespēj iedziļināties bērna pasaules izpētē, sauc viņu par dullo, jo tā ir vieglāk sevi attaisnot, savu neziņu vai nevaļu atbildēt. Pamazām gan skolā, gan pie mācītāja, gan pie skrodera un ganu gaitās mazo Dauku
nepamet izziņas kāre. Lai gan pamazām viņš rod atbildes uz saviem kņudīgajiem jautājumiem, noskaidro, ka zeme ir apaļa, ka tā griežas ap sauli, ka, braucot tālu jūrā, var labi redzēt zemes apaļo formu, ar to vien nepietiek – Dauka pats par to grib pārliecināties un stāsts beidzas traģiski.
Turpretim vectēvs Boņu uztver ļoti nopietni, runā ar viņu kā lielu vīru, piemēram, kad runa iet par Boņa precībām. Vectēvs pat dod Boņam padomu. Boņs arī bieži atdarina apkārtējos, tā mācoties īstu vīru uzvedību.
Secinājumi
1. Izpētot tēlu veidošanas paņēmienus, secinu, ka autori mākslinieciskajam veidojumam ir izmantojuši tiešos un netiešos tēlu veidošanas paņēmienus.
2. Analizējot iegūtos rezultātus, var secināt, ka ļoti spilgti izteikta doma, ka cilvēka ārējais izskats atbilst raksturam.
3. Abos darbos rādot notikumus, atklājas rakstura īpašības, caur kurām rakstnieki pauž uzticību ētiskiem ideāliem.
4. Rakstnieki aicina saskatīt pasaulē neparasto, var secināt, ka pasaulē ir arī neparasti cilvēki,
5. Abiem rakstniekiem tēlu izmantošanas paņēmieni izmantoti vienādi, Klīdzējam ar humoristisku pieskaņu, bet Sudrabu Edžum – traģiski.
6. Abi rakstnieki aicina neapstāties – Dauka aiziet bojā, mēģinot noskaidrot atbildes uz saviem jautājumiem, bet būtiski ir Izidora vārdi, kas aicina neapstāties un neiegrimt mietpilsonībā, tādējādi aicinot atzīt garīgās nepiepildāmības jēgu.
…
Mana pētnieciskā darba tēma ir „Bērnu tēlu salīdzināšana Sudrabu Edžus stāstā „Dullais Dauka” un Jāņa Klīdzēja romānā „Cilvēka bērns””. Sudrabu Edžus un Jāņa Klīdzēja darbu varoņus-Boņu un Dullo Dauku izvēlējos tāpēc, ka abi zēni ir zinātkāri, nemitīgi meklētāji un bieži vien nesaprasti. Abus zēnus nemitīgi nodarbina svarīgi jautājumi, uz kuriem viņi meklē atbildes. Abi stāsti mūsdienās šķiet mazliet nesaprotami un reizēm pat pārspīlēti, taču no šiem apsvērumiem var nonākt pie interesantām un mūsdienīgām atziņām par bērniem un jauniešiem, kā arī par viņu dzīves apstākļiem, kādi tie bija tanīs laikos, salīdzinot ar mūsdienām tagad. Lasot abus šos darbus, abos zēnos saskatīju pats sevi, tāpēc nolēmu vairāk iepazīties ar rakstnieku personībām, izpētīt tēlu veidošanas paņēmienus un salīdzināt abus varoņus. Darbs sastāvēs no informācijas par Sudrabu Edžus un Jāni Klīdzēju, viņu daiļradi un literāro darbību, un galveno varoņu salīdzinājumu.
- Alberts Bels "Cilvēki laivās" tēlu raksturojums
- Bērnu tēlu salīdzināšana Sudrabu Edžus stāstā "Dullais Dauka" un Jāņa Klīdzēja romānā "Cilvēka bērns"
- E.Birznieka-Upīša stāsta "Smēde" literārā analīze
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!E.Birznieka-Upīša stāsta "Smēde" literārā analīze
Реферат для средней школы2
-
Alberts Bels "Cilvēki laivās" tēlu raksturojums
Реферат для средней школы9
Оцененный! -
Mišels de Monteņs "Par bērnu audzināšanu"
Реферат для средней школы8
-
Jāņa Akuratera stāsta "Kalpa zēna vasara" analīze
Реферат для средней школы6
-
Apsīšu Jēkaba stāsta "Pie pagasta tiesas" analīze
Реферат для средней школы2