Реферат
Искусство, культура и история
Музыка
Čehu mūzikas klasika 19.gadsimtā: Bedržihs Smetana un Ant...-
Čehu mūzikas klasika 19.gadsimtā: Bedržihs Smetana un Antonīns Dvoržāks
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
I. | BEDRŽIHS SMETANA | 4 |
1.1. | Smetanas dzīves gājums: muzikālā ceļa attīstība | 5 |
1.2. | Smetanas daiļrade | 12 |
II. | ANTONĪNS DVORŽĀKS | 14 |
2.1. | Dvoržāka dzīves gājums | 14 |
2.2. | Dvoržāka daiļrade un tās novērtējums | 16 |
NOBEIGUMS | 19 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTSA | 20 |
Dvoržāks rakstīja vairākas simfoniskās poēmas, stīgu kvartetus u.c. darbus. Tomēr nedrīkst izlaist Dvoržāka „Slāvu dejas”, kuras līdzās Brāmsa „Ungāru dejām” un Grīga „Norvēģu dejām” ir izcils 19.gs. 2. puses Eiropas mūzikas paraugs simfoniskās poēmas žanrā. Bērnībā Dvoržāks bija ne tikai dzīvespriecīgs viesību vērotājs, bet arī aktīvs lauku dzīru dalībnieks. Šo deju mākslinieciskā vērtība izpaužas vispirms tādejādi, ka tā nav tautas melodiju apdare, bet oriģinālkompozīcija, kas pārsteidz ar dabiskumu un spēju pilnībā īstenot slāvu tautas deju mūzikas īpatnības. Komponists neaprobežojās tikai ar čehu deju ritmiem, bet pievērsās arī citām slāvu tautām. Tā līdzās čehu tradicionālajai furiantei, polkai, sousidskai, ir dzirdami serbu deju ritmi, un ukraiņu hopakas ritms. Dvoržāks pasvītroti cenšas parādīt slāvu tautu dziesmu un deju kultūras kopību.
Un visbeidzot, runājot par Dvoržāka daiļradi, nevar nepieminēt viņa operas. Dvoržāks līdz mūža galam saglabāja vēlmi kļūt par nozīmīgu operas komponistu. Viņa pirmos soļus operā tēvišķi atbalstīja Smetana. Kaut gan pirmā opera „Karalis un ogļdeģis” bija neveiksme, tā tomēr neapstādināja komponistu. Opera „Alfrēds”, ar bruņinieku sižetu ļoti līdzinājās Smetanas „Brandenburgiešiem” un „Daliboram”. Dvoržākam vajadzēja ko jaunu, lai operas žanrā nepaliktu mūžīgi Smetana ēnā. Nereti libreti, uz kuriem viņš valstīja savas operas, kritiķu acīs izrādījās sižetiski un dramatiski vāji. Viņa agrīnā opermūzika lielākoties bija brīnišķīga, bet viena pati mūzika negarantēja operas panākumus. Pavisam viņš sarakstīja 10 operas, bet dzīvotspējīgākā izrādījās „Nāra”. 1901.g. Dvoržāks ar „Nāru” beidzot izpelnījās kritiķu atzinību arī operas žanrā. Čehu librets, kura autori bija dzejnieks Jaroslovs Kvopds, balstījās Erbena un Ņemcovas pasakās. Šajā libretā jūtama spēcīga H.K.Andersena pasakas „Mazā nāriņa” un Fukē romantiskā stāsta „Undīne” ietekme. Operas pirmizrāde notika Prāgā, 1901.g. martā ar Ruženu Maturovu kā pirmo Nāru. Opera atvēra jaunu – fantastisko sižetu operā.
NOBEIGUMS
19.gs. 2. puse nesusi aizvien pieaugošu nacionālās identitātes apziņu dažādām etniskām grupām Eiropā un citur pasaulē. Bedržihs Smetana bija pirmais komponists, kas rakstīja tieši čehu kultūrai raksturīgu mūziku. Kopā ar Dvoržāku viņi radīja visas čehu mūzikas vēstures fundamentu. Viņi radīja praktiski visus žanrus nacionālajā mūzikā. Cik liels Smetana bija operas žanrā, tik Dvoržāks bija izcils simfoniskajā un kamermūzikas žanrā. Viņi abi centās savā daiļradē parādīt nacionālo faktoru, čehu kultūras elementus, bet, sevišķi Dvoržāks, daiļradē neizslēdza citas kultūras ietekmi. (Dvoržāk amerikāņu, Smetan zviedru). Abi ir gana kritizēti savu laikabiedru acīs, vienīgi Dvoržākam bija nedaudz vieglāk, jo Smetana jau pirms viņa bija izgājis cauri opozīcijas krustugunīm un paspēja ielikt pēdas, kurām droši sekoja Dvoržāks. Lai vai kā, abu komponistu nacionālā vērtība nav nedz noliedzama, nedz apstrīdama.
Nākas piekrist Haroldam Šonbergam, kurš rakstīja, ka: „Smetana bija tas, kurš atklāja čehu mūziku, bet Antonins Dvoržāks bija tas, kurš to aiznesa pasaulē.”
…
Neraugoties uz sarežģītajiem politiskajiem apstākļiem, čehu nacionālā mūzika 19.gs. turpināja attīstīties. 19.gs. daudzu tautu vēsturē vispār kļūst par nacionālo atmodas un brīvības cīņu laikmetu. Aug tautu pašapziņa un līdz ar to pieaug tieksme pēc savas, nacionāli iezīmīgas mākslas. Jauno kultūru intensīvākais attīstības periods ir 19.gs. otrā puse un 20.gs. sākums. Nacionālo skolu veidošanās sākumposmā sevišķu vērību komponisti veltī plašiem tautas slāņiem vieglāk uztveramiem žanriem – tautasdziesmu apdarēm, kora dziesmai, operai, programmatiskai simfoniskai mūzikai, kas stāsta par dzimtās zemes dabu, vēsturi, cilvēku sadzīvi, patriotiskām jūtām. Konkrētu vietas un vides kolorītu šajos darbos bieži palīdz veidot tautas deju un dziesmu melodiju citāti, kā arī tautas mūzikas tipisko elementu iekausējums komponistu orģinālmūzikā
- Čehu mūzikas klasika 19.gadsimtā: Bedržihs Smetana un Antonīns Dvoržāks
- Eiropa 19.gadsimtā un 20.gadsimta sākumā
- Latvija Krievijas impērijas sastāvā. Latviešu nacionālās apziņas veidošanās 19.gadsimtā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Baltijas jautājums 18.gadsimtā
Реферат для университета7
-
Livonijas valsts iekārta un tiesības 13. - 16.gadsimtā
Реферат для университета12
-
Populārās mūzikas un tās tehnoloģiju attīstība sociālo un politisko apstākļu ietekmē
Реферат для университета26
Оцененный! -
Mūzikas ietekme uz cilvēku
Реферат для университета35
-
Nevalstiskās organizācijas (NVO) Talsu pusē kopš 19.gadsimta līdz mūsdienām
Реферат для университета17