Дипломная
Гуманитарные науки
Психология
Audzināšanas darba īpatnības izglītības iestādē bērniem a...-
Audzināšanas darba īpatnības izglītības iestādē bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
Оцененный!
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācija | 4 | |
Ievads | 10 | |
1. | Garīgās atpalicības vispārīgs raksturojums | 13 |
1.2. | Garīgās atpalicības cēloņi | 17 |
1.3. | Oligofrēnijas pakāpes | 20 |
2. | Garīgi atpalikuša bērna personības raksturojums | 22 |
2.1. | Fiziskās attīstības īpatnības | 23 |
2.2. | Kognitīvās attīstības īpatnības | 24 |
2.3. | Psihosociālās attīstības īpatnības | 29 |
2.4. | Garīgās atpalicības līmeņi un personības īpatnības | 34 |
3. | Pedagoģiskā darba īpatnības speciālajā izglītības iestādē bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem | 36 |
3.1. | Audzināšana kā pedagoģijas kategorija | 36 |
3.2. | Speciālās izglītības iestādes mācību un audzināšanas darba mērķi un uzdevumi | 42 |
3.3. | Garīgi atpalikušu bērnu personības īpatnību ievērošana pedagoģiskajā procesā | 44 |
3.4. | Audzināšanas darba prioritātes speciālajā izglītības iestādē | 49 |
4. | Pētījums par audzināšanas darba specifiku garīgi atpalikušu bērnu mācību un audzināšanas iestādē | 52 |
4.1. | Pētījuma bāze un organizācija | 52 |
4.2. | Pētījuma rezultāti un analīze | 53 |
4.2.1. | Audzēkņu pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums | 53 |
4.2.2. | Audzēkņu grupas raksturojums | 58 |
4.2.3. | Audzināšanas darba raksturojums | 59 |
Nobeigums | 67 | |
Izmantoto avotu un literatūras saraksts | 70 | |
Pielikumi | 74 |
Pētījuma “Audzināšanas darba īpatnības izglītības iestādē bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem “ mērķis ir - audzināšanas darba organizācijas īpatnību un prioritāšu izpēte.
Pētījuma objekts: audzināšanas darbs;
Pētījuma priekšmets: audzināšanas darba īpatnības un prioritātes speciālajā izglītības iestādē;
Darbam izvirzītā hipotēze: ja tiek veikta sistemātiska, pamatota un mērķtiecīga audzēkņu izpēte, ievērotas bērnu attīstības īpatnības, ko nosaka garīgās attīstības traucējumi; un, ja audzināšanas darbā tiek pielietotas audzēkņu attīstības līmenim un vecumam piemērotas audzināšanas metodes, tad audzināšanas darbs speciālajā izglītības iestādē garīgi atpalikušiem bērniem ir efektīvs.
Hipotēzes pieradīšanai izvirzīti sekojoši uzdevumi:
1.Izpētīt psiholoģijas un pedagoģijas teorētiķu atziņas par garīgi atpalikušo bērnu attīstības un audzināšanas īpatnībām;
2.Izdalīt un aprakstīt audzināšanas procesa īpatnības un prioritātes speciālajā izglītības iestādē garīgi atpalikušiem bērniem;
3.Analizēt iegūtos rezultātus un izdarīt secinājumus.
Pētījuma metodes: darbs ar literatūru, novērošana, darbs ar dokumentāciju, pārrunas, anketēšana, datu apstrādes metodes.
Darbs sastāv no ievada, četrām nodaļām, nobeiguma, kurā apkopoti pētījuma gaitā izdarītie secinājumi, kā arī izmantoto avotu un literatūras saraksta un vairākiem pielikumiem.
Ievadā izklāstīta tēmas aktualitāte, nosprausts darba mērķis, izvirzīta hipotēze un izstrādāti uzdevumi tās pierādīšanai.
Pētījuma 1. nodaļā iekļauts speciālās pedagoģijas vēsturiskais apskats, garīgās atpalicības vispārīgs raksturojums.
2. nodaļā aprakstītas garīgi atpalikuša bērna personības fiziskās, kognitīvās un psihosociālās attīstības īpatnības.
3.nodaļā apkopotas pedagoģiskā darba īpatnības un prioritātes saistībā ar garīgi atpalikuša bērna personības īpatnībām.
4.nodaļa satur pētījuma praktiskās daļas aprakstu un rezultātu analīzi.
Nobeigumā apkopoti secinājumi, kas izdarīti pētījuma darba gaitā.
Darbā izmantoti 45 literatūras avoti – grāmatas, zinātnisko rakstu krājumi, periodiskie izdevumi, elektroniskie resursi; populārākie autori: S. Liepiņa, K. Grunevalds.
Pētījumā ievietoti 10 attēli – tabulas un diagrammas.
Darbam pievienoti 8 pielikumi.
Iegūtie rezultāti apstiprina izvirzīto hipotēzi.
Darbā formulētie atzinumi un ieteikumi var tikt izmantoti pedagoģiskajā darbā ar garīgi atpalikušiem bērniem.
Atslēgas vārdi: garīgā atpalicība, oligofrēnijas pakāpes, oligofrēnijas cēloņi, garīgi atpalikusi personība, pedagoģiskā darba īpatnības, audzināšanas darba prioritātes.
Mūsu sabiedrībā ir ievērojama cilvēku daļa, kuru iespējas tādā vai citādā veidā ir ierobežotas. Pie tiem pieder arī bērni ar intelektuālās darbības traucējumiem. Pasaulē arvien vairāk sastopami bērni, kuriem ir veselības traucējumi.
Pēc Pasaules veselības organizācijas projekta "Veselību visiem jauniešiem Eiropā" pētījuma medicīniskās apskates datiem tikai 5 % apsekoto bērnu vienpadsmit gadu vecumā bija veseli.
Pētījumu rezultāti liecina, ka Latvijā skolēnu veselība saistīta ar daudziem sociāliem un psiholoģiskiem faktoriem.
Pēc Latvijas Universitātes skolu psiholoģijas laboratorijas rīcībā esošās informācijas apmēram vienai piektajai daļai skolēnu ir nopietni psihiskās darbības traucējumi, viena piektā daļa spēj sekmīgi adaptēties skolas darba un dzīves apstākļos. Vairāk nekā pusei skolas vecuma bērnu ir vieglas depresijas pazīmes.
Psihiskā attīstība ir ilgstošs, sarežģīts, dziļi individuāls, tomēr likumsakarīgs process. Bērniem ar intelektuālās attīstības traucējumiem defekti ir daudzveidīgi, atšķirīgi, un bērniem pašiem tos grūti pārvarēt, tādēļ nepieciešama speciāla pedagoģiska ievirze. (8, 22)
Vienam no valsts uzdevumiem izglītības jomā ir jābūt speciālās izglītības stratēģijas noteikšanai un īstenošanai. Valstij neatkarīgi no ekonomiskajām grūtībām ir jāiedala līdzekļi no valsts budžeta arī to cilvēku izglītošanai un aprūpei, kuriem sakarā ar viņu veselību vai attīstības traucējumu jāsniedz iespēja iegūt viņu spējām un veselības stāvoklim atbilstoša izglītība - speciālā izglītība.
Speciālās izglītības nodrošināšanu paredz Latvijas izglītības likumi. Personas ar speciālām vajadzībām var iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību speciālās izglītības iestādēs, ja izglītojamajam tajā ir nodrošināti apstākļi atbilstoši viņa veselības stāvoklim un vai attīstības traucējumu raksturam.
Skolēnu speciālās izglītības iestādē uzņem, pamatojoties uz valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas slēdzienu un vecāku vai aizbildņu rakstisku iesniegumu.
Pašlaik Latvijā ir aptuveni 9000 bērnu ar īpašām vajadzībām, kuru integrācija parastajās skolās vairumā gadījumu ir apgrūtināta. Speciālās izglītības programmas īsteno, ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli un iespējas. Šis darbs notiek Vispārējās izglītības un Profesionālās izglītības likuma ietvaros. Pašlaik šie likumi tiek izstrādāti no jauna, lai tie atbilstu mūsdienīgas izglītības prasībām. (43)
Kā liecina statistikas dati (3 ), 2000. gadā Latvijā skolēnu skaits ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem vispārizglītojošajās speciālajās skolās bija 10250 bērni. Pašlaik Latvijā darbojas 64 skolas bērniem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem, (šajā skaitā ietilpst arī sanatoriju internātskolas). …
Apjomīgs un izsmeļošs darbs(ievads,anotācijas,4 nodaļas ar apakšnodaļām,nobeigums,lit.saraksts.-45 avoti,8 pielikumi),novērtēts ar 10 ballēm.
- Ārsta palīga profilaktiskā darba virzieni jauniešu reproduktīvās veselības izglītībā
- Audzināšanas darba īpatnības izglītības iestādē bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
- Pašvērtējuma līmeņa atšķirības pusaudžu un jauniešu grupās
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!5-6 gadus vecu bērnu saskarsmes grūtības pirmsskolas izglītības iestādē un to mazināšanas iespējas
Дипломная для университета72
Оцененный! -
Hiperaktivitātes korekcijas iespējas pirmsskolas izglītības iestādē
Дипломная для университета56
Оцененный! -
Nepilngadīgo noziedznieku resocializācijas iespējas Cēsu audzināšanas iestādē
Дипломная для университета44
-
Starptautiskās sadarbības aspekti profesionālās izglītības iestādē
Дипломная для университета73
-
Spēļu un rotaļu izmantošanas iespējas attieksmes pret dzīvo dabu veidošanā 5–7 gadu vecu bērnu grupā pirmsskolas izglītības iestādē
Дипломная для университета52