Дипломная
Искусство, культура и история
Философия
Brīvības un pienākuma problemātika Epiktēta filosofijāNr. | Название главы | Стр. |
Apzīmējumu saraksts | 6 | |
Ievads | 7 | |
Literatūras apskats | 10 | |
1. | Stoa filosofija | 15 |
2. | Vēlīnās stoa domātājs Epiktēts, viņa dzīve un darbi | 21 |
2.1. | Epiktēta biogrāfija | 22 |
2.2. | Epiktēta darbi | 23 |
3. | Epiktēta filosofija: cilvēka vieta un iespējas | 24 |
3.1. | Izvēles brīvība | 26 |
3.2. | Epiktēta filosofija praktiskās darbības nozīmē – vingrināšanās (askēsis) | 28 |
3.2.1. | Loģika un fizika | 28 |
3.2.2. | Epiktēta labas dzīves ievingrināšanās ētiskais konteksts | 29 |
3.3. | Pareizu priekšstatu veidošana un izmantošana | 33 |
3.4. | Prohairesis | 35 |
3.5. | Pienākumi – brīvās izvēles nepieciešamā sastāvdaļa | 38 |
3.6. | Gudrais | 41 |
Noslēgums | 43 | |
Izmantoto avotu un literatūras saraksts | 46 |
Brīvība ir viens no augstākajiem cilvēka mērķiem, kura labā daudzi ir gatavi ciest un pat atdot dzīvību. Brīvība ir katra cilvēka laimes nosacījums, jo tikai būdams brīvs, cilvēks var attīstīties, veidoties un apzināties sevi kā individualitāti. Tāpēc brīvības problemātika dažādos kontekstos no antīkā laikmeta līdz pat mūsdienām ne mirkli nav zaudējusi savu aktualitāti. E. Fromms uzskata, ka brīvība ir cilvēka dabas neatņemams atribūts1, bet K. Jaspersam brīvība ir cilvēka būtība2. Neviens nešaubās par to, ka cilvēka dabā ir tiekties uz brīvību. Bet viedokļi par to, kas ir brīvība, mēdz dalīties. Tāpēc, lai izvairītos no jēdzieniskām nesaskaņām, ir jānošķir ārējā un iekšējā brīvība. Ārējā brīvība attiecas uz iespēju izvēlēties rīcību, nesastopot ārējus ierobežojumus. Ārējie ierobežojumi ir jāsaprot kā no paša cilvēka neatkarīgi apstākļi, kas rada ierobežojumus izvēlētās rīcības realizācijai. Tātad ārējo brīvību cilvēks var iegūt, vienīgi novēršot visus aizliegumus un ierobežojumus, kas ierobežo viņa brīvo dabu. Bet tas ir ļoti problemātiski, jo, lai arī cilvēks var pārvarēt, zināmu daudzumu ierobežojumu, to vietā vienmēr nāks citi. Tāpēc Epiktētam vienīgā patiesā brīvība ir cilvēka iekšējā brīvība. Iekšējā brīvība ir spēja patstāvīgi domāt, pieņemt lēmumus, apzināties sevi kā domājošu būtni un savas darbības subjektu. Iekšējās brīvības vienīgais kungs un pavēlnieks ir pats cilvēks, un nevienam citam nav varas ierobežot to.3 Tāpēc iekšējā brīvība pastāv neatkarīgi no ārējās brīvības.
Bet, lai arī iekšējā brīvība ir pieejama ikvienam, tās izmantošana nav kaut kas pašsaprotams. Epiktēta skatījumā iekšējā brīvība ir sasniedzama, vien iedziļinoties pasaules norisēs un sevī. Pirmais solis uz iekšējo brīvību4 ir savas ārējās nebrīves apzināšanās, kam seko pašdisciplinēšanās un vingrināšanās dažādu iekāru un kaislību pārvarēšanā.…
Darbā tiek skatīta cilvēka lielākā vērtība – brīvība vēlīnās stoa pārstāvja Epiktēta filosofijā. Tiek parādīta stoa dzīvesmākslas doktrīna un tās skanējums brīvlaistā verga Epiktēta piedāvātajā tikumiskajā dzīvošanā. Tiek atrasta cilvēka brīvības iespējamība nepieciešamo un nenovēršamo logosa likumsakarību pasaulē. Epiktēta skatījumā vienīgā cilvēkam pieejamā brīvība ir tikumīgas dzīves izvēles brīvība. Tā ir saskaņa pašam ar sevi un kosmosa loģisko izkārtojumu, kuru cilvēks var sasniegt, tikai veidojot pareizus priekšstatus par lietu patieso dabu un pareizi šos priekšstatus izmantojot. Var secināt, ka pienākumi Epiktētam nav pretrunā ar brīvību, bet ir tās nepieciešamā sastāvdaļa, jo pienākums saskaņā ar Epiktētu ir atbilstība savai dabai un nepārtraukta pievēršanās tam, kas ir paša varā: uzskatiem, iespaidiem, priekšstatiem, iekārēm, tieksmēm, izvēlei, nesatrauktībai utt.
- Brīvības un pienākuma problemātika Epiktēta filosofijā
- Cilvēka morāles tiesiskā apziņa
- Skaistais mūsdienu pasaulē
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Skaistais mūsdienu pasaulē
Реферат для университета8
-
Cilvēka morāles tiesiskā apziņa
Конспект для университета2
-
Anarhija
Реферат для университета3
-
Patenttiesību sistēmas lietderības un samērīguma principi tiesību filosofijas skatījumā
Дипломная для университета52
Оцененный! -
Kristietības ietekme uz tiesību filosofiju pagātnē un mūsdienās
Реферат для университета15
Оцененный!