Дипломная
Предпринимательство и право
Экономика
Darba tirgus analīze un nodarbinātības paaugstināšanas ie...-
Darba tirgus analīze un nodarbinātības paaugstināšanas iespējas Latvijā
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācija | 3 | |
Annotation | 4 | |
Saturs | 5 | |
Ievads | 6 | |
1. | Darba tirgus un tā veidi | 9 |
1.1. | Darba tirgus būtība | 11 |
1.2. | Darba tirgus veidi | 26 |
2. | Darba tirgus Latvijā | 29 |
2.1. | Latvijas darba tirgus elastības novērtējums | 37 |
2.2. | Darba pieprasījums un piedāvājums un to ietekmējošie faktori | 44 |
2.3. | Darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma neatbilstības cēloņi un to novēršanas varianti | 48 |
2.4. | Latvijas darba tirgus reģionālie aspekti | 52 |
3. | Nodarbinātības paaugstināšanas iespējas Latvijā | 58 |
3.1. | Nodarbinātības valsts aģentūras aktīvie pasākumi | 58 |
3.2. | Integrācija Eiropas Savienībā | 60 |
3.3. | Nodarbinātības paaugstināšanas iespējas reģionos | 64 |
4. | Darba tirgus attīstības perspektīvas | 70 |
4.1. | Darba tirgus pieprasījuma prognozēšanas sistēma | 72 |
4.2. | Izglītības loma darba spēka pieprasījuma apmierināšanā | 74 |
4.3. | Darba piedāvājuma attīstības tendences | 83 |
Secinājumi un priekšlikumi | 85 | |
Avotu un literatūras saraksts | 88 | |
Terminu skaidrojumi un saīsinājumi | 91 | |
Pielikumi | 93 |
Pati svarīgākā cilvēkresursu tirgus iezīme, kas to atšķir no visiem pārējiem tirgiem ir tas, ka prece, kas tiek apmainīta, ir ietverta dzīvā būtnē. Īpašumtiesības uz preci, teiksim, kā mieži, ir pilnīgi apgrozāmas starp pircēju un pārdevēju, un tādējādi nevienai pusei neinteresē otras puses privātās iezīmes (dzimums, rase un tā tālāk); vienīgā lieta, kas tiem rūp, ir noteikt sev izdevīgāko cenu. Tāpat arī vienalga, kam un kur mieži tiek pārdoti. Šis princips nedarbojas darba tirgū. Darbs kā pakalpojums ir daļa no tā ko piedāvā, tādējādi starp darbinieku un uzņēmumu ir jābūt tiešām attiecībām. Tas, un vēl fakts, ka cilvēkiem ir izvēle, kādos apstākļos strādāt, rada apmaiņu darba tirgū būt ne tikai atkarīgai no algas lieluma, bet arī no daudziem citiem faktoriem. Šie citi faktori sevī ietver savienojuma iespējas, darba apstākļus, darba prestižu, līdzstrādnieku rasi vai dzimumu un vadības attieksmi. Šie faktori ir svarīgi, jo izejot no tiem, darbinieki izlemj, pie kā strādāt, uzņēmumi izlemj, ko algot. Vērā tiek ņemti vēl daudzi citi apsvērumi.
Otra nozīmīgākā sastāvdaļa cilvēkresursu tirgum ir tā kvalitāte ilgā laika posmā. Ar tik daudzām pieejamām lietām kā mašīnām, apģērbu un tā tālāk, pircēji un pārdevēji pārslēgsies no viena uz otru, meklējot izdevīgāko cenu. Šāda tirgus izpētīšana notiek arī darba tirgū, bet daudz vājākā formā, lielo izmaksu dēļ, kā arī tādēļ, ka darbinieki bieži maina darbu. Darba devējam ir izdevīgi izveidot patstāvīgu darbinieku štatu, kas ir labi apmācīts, nevis patstāvīgi tērēt līdzekļus jaunu darbinieku apmācīšanai. Tāpat arī darbinieku interesēs ir strādāt pie viena un tā paša darba devēja ilgāku laiku, jo nostrādātiem gadiem nāk līdz lielāka alga un daudzi citi labumi, kā arī cilvēki novērtē to drošības sajūtu, ko viņi izjūt, būdami spējīgi apgādāt savu ģimeni.
Pati svarīgākā ilgā laika nodarbinātības iezīme ir tā, ka attiecības starp darbiniekiem un uzņēmumiem samazina algu jūtīgumu pret izmaiņām pieprasījumā un piedāvājumā. Klasisks piemērs ir fondu biržas, kur cenas krīt un kāpj katru dienu. Taču darba tirgū tā nenotiek. Kamēr bezdarbnieki meklē darbu un vēlas strādāt par zemāku algu, uzņēmums nav ieinteresēts viņus nolīgt uz zemo algu pamata, jo viņus būs vēl nepieciešams arī apmācīt, kas radīs vēl lielākus izdevumus. Tādējādi, kamēr preču tirgū cenas peld augšā lejā, darba tirgū algu izmaiņas notiek ļoti lēni (īpaši lejupejošā virzienā). Šīs lēnās algu izmaiņas dēļ, darba tirgū uz kādu ilgāku laiku var nebūt stabilitātes, kamēr algu samaksa vai nu pietiekoši kāpj, vai krīt, lai radītu nepieciešamos regulējumus darba tirgū, lai atgrieztu līdzsvaru.
Trešā unikālā iezīme, kas cilvēkresursu tirgu nošķir no citiem tirgiem, ir lielā dažādība tirgotajai precei. Preces parasti tiek pirktas, ņemot vērā vispirms cenu, tad vēl izskatu, kvalitāti, firmas zīmi. Darba tirgū šo faktoru ir daudz vairāk. Darbinieki atšķiras pēc rases, dzimuma, vecuma, izglītības, pieredzes, iemaņām un personības īpašībām, kā arī motivācijas. Kamēr uzņēmumam, iespējams, ir vairākas iekārtas no kurām izvēlēties dažas ar kurām ražot savu produkciju, tad katrs pretendents ir savā ziņā unikāls ar tikai viņam piemītošām īpašībām, spējām, iemaņām un tā tālāk. Izvēloties darba devēju, strādniekiem nākas saskarties ar šo pašu problēmu attiecībā uz darbu. Darba devēji un darbs atšķiras pēc veida un grūtības pakāpes, papildus labumiem un algas.
Šī lielā atšķirība starp darbiniekiem un darbu rada divas sekas darba tirgū:
nepieciešams, lai darba apmaiņa notiktu, ņemot vērā ne tikai algas lielumu, bet arī citus faktorus;
informācijas ievākšanas grūtības, kas ir jāpārvar gan pircējiem, gan pārdevējam, pirms apmaiņa var notikt.
…
Dotajā bakalaura darbā autors apskata tēmu “Darba tirgus analīze un nodarbinātības paaugstināšanas iespējas Latvijā” Uz analizētā un izpētītā materiāla pamata autors ir secinājis, ka nodarbinātības paaugstināšana ir ļoti aktuāla tēma šodien, jo darba tirgum vajadzīgi labi sagatavoti speciālisti. Darbā veikts darba tirgus raksturojums, izskatītas pieprasītākās profesijas, analizēta komercdarbības sfēra, kā arī izglītības nozīme darba tirgū un Nodarbinātības valsts aģentūras aktīvie pasākumi nodarbinātības sekmēšanai. Bakalaura darba mērķis ir izpētīt situāciju Latvijas cilvēkresursu tirgū un izstrādāt ieteikumus nodarbinātības paaugstināšanai. Lai sasniegtu izvirzīto darba mērķi, darbā tiek risināti sekojoši uzdevumi: analizēts cilvēkresursu tirgus, tajā esošais darba piedāvājums un pieprasījums; analizēta izglītības nozīme; analizēti darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma neatbilstības cēloņi un to novēršanas varianti; izpētīti nodarbinātības valsts aģentūras pasākumi. Darbā izmantotas statistiskās analīzes, grafiskās, ekonomiskās, statistiski ekonomiskās analīzes un datu salīdzināšanas metodes. Darba uzrakstīšanai izmantota speciālā ekonomiskā literatūra, valsts statistikas dati, ES un LR likumdošanas akti, mācību literatūra, publikācijas presē un aktuālā informācijā internetā. Darbā apskatītie un pētītie jautājumi un problēmas ir ierobežoti laika posmā no 2000. līdz 2007. gadam. Darba apjoms ir 85 lappuses, kurās iekļautas 2 tabulas un 13 attēli. Izmantoti 55 literatūras avoti.
- Darba tirgus analīze un nodarbinātības paaugstināšanas iespējas Latvijā
- Latvijas nedzīvības apdrošināšanas tirgus ekonomiskā analīze
- Uzņēmuma "X" saimnieciskās darbības analīze
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Uzņēmuma "X" saimnieciskās darbības analīze
Дипломная для университета46
-
Latvijas nedzīvības apdrošināšanas tirgus ekonomiskā analīze
Дипломная для университета72
-
Latvijas Republikas tranzītpakalpojumu tirgus analīze
Дипломная для университета52
-
Kredītresursu tirgus attīstības perspektīvas Latvijā
Дипломная для университета66
-
Latvijas darba tirgus pirms un pēc pievienošanās ES
Дипломная для университета90