-
"Izdegšana" sociālajā darbā, tās profilakse
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 2 | |
1. | “Izdegšanas” būtība sociālā darbā | 5 |
1.1. | Dažādas pieejas “izdegšanas” termina definēšanā | 5 |
1.2. | “Izdegšanas” iemesli | 10 |
1.2.1. | Stress kā “izdegšanas” pamatiemesls | 10 |
1.2.2. | Citi “izdegšanas” iemesli | 13 |
1.3. | “Izdegšanas” simptomi | 19 |
1.4. | “Izdegšanas” process | 22 |
2. | Profilaktiskie pasākumi “izdegšanas” novēršanai | 26 |
2.1. | Atbalsta supervīzijas nozīme “izdegšanas” profilaksē | 27 |
2.2. | “Izdegšanas” novēršanas stratēģijas indivīdam | 32 |
2.2.1. | Īstermiņa stratēģijas | 33 |
2.2.2. | Ilgtermiņa stratēģijas | 39 |
2.3. | “Izdegšanas” novēršanas stratēģijas organizācijai | 42 |
3. | Sociālo darbinieku viedokļi par “izdegšanas” profilaksi | 45 |
3.1. | Praktizējošo sociālo darbinieku skatījums | 46 |
3.2. | Topošo sociālo darbinieku skatījums | 49 |
Secinājumi | 56 | |
Nobeigums | 57 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 59 | |
Anotācija | 62 | |
Pielikumi | 63 |
1.1. Dažādas pieejas “izdegšanas” termina definēšanā
Identificējot “izdegšanu”, plaša uzmanība tiek pievērsta stresam darbā, kas savukārt ietekmē personālu. Pirmo reizi sociālā darba literatūrā 1974. gadā to minēja Ņujorkas psihologs Herberts J. Freidenbergers (Herbert J. Freudenberger), attiecinot to uz emocionālo un fizisko nogurumu, ko rada darba apstākļi. [2:578]. Kopš tā laika “izdegšana” ir kļuvusi par visaptverošu frāzi, kas apzīmē netikšanu galā. [3:12] 1981. gadā Filadelfijā notika nacionāla konference par “izdegšanu”, kas apliecina, ka “izdegšanas” problēma ir aktuāla. [7:232] Īpaši bieži tā ir sociālo darbinieku vidū, jo viņi ir tās palīdzošās profesijas pārstāvji, kuri strādā ar mazpateicīgu cilvēku kontingentu. Daudzi sociālie darbinieki apgūst profesiju ar idealizētu misijas sajūtu vai aicinājumu palīdzēt citiem. Šie faktori veicina jūtīgumu pret “izdegšanu”, un īpaši augsts “izdegšanas” risks ir karjeras sākuma gados, kad jaunie sociālie darbinieki saskaras ar sava aroda realitāti, ar klientiem, ar savu kā praktiķa kompetenci.
“Izdegšana” nav skaidri definēts jēdziens, nedz arī ir skaidri noteikts teorētiskais modelis. Tāpēc liela daļa pētījumu ir veltīta “izdegšanas” definēšanai un ar to saistīto attieksmju, jūtu un uzvedības identificēšanai. Ir vairākas definīciju grupas, kuru pamatā ir dažāds izteiksmes veids. Kopumā var izdalīt 3 definīciju grupas: aprakstošās, kuras sīkāk var iedalīt divās daļās – ar akcentu uz simptomiem un laiku, frāžveidīgās un akadēmiskās.
Lielākā daļa no definīcijām, kas ir iepazītas, ir simptomu aprakstošās, kas veido pirmo definīciju grupu. Dažas no tām ir sekojošas.
“Izdegšana” ir fiziska, emocionāla un garīga pārguruma stāvoklis, ko iezīmē fizisks iztukšojums un hronisks nogurums, bezpalīdzīguma un bezcerības sajūta un negatīva priekšstata par sevi un negatīvu attieksmju attīstīšanās pret darbu, dzīvi un citiem cilvēkiem. [32]
“Izdegšana” ir fiziska, emocionāla un garīga pārguruma stāvoklis, ko izsauc nereāli augstas vēlmes un iluzori, neiespējami mērķi. [35]
“Izdegšana” ir pārguruma vai frustrācijas stāvoklis, kuru izraisa nodošanās mērķim, dzīves veids vai attiecības, kuras nespēj radīt gaidīto atalgojumu. [26]
Visas iepriekš minētās definīcijas uzskaita “izdegšanas” simptomus un iemeslus, tāpēc ir simptomu aprakstošās, un līdz ar to ir noderīgas plašākam nespeciālistu lokam.
Vēl “izdegšana” tiek definēta, par atskaites punktu ņemot laiku, norādot, ka tas ir pocess, kas notiek ar sociālo darbinieku.
…
"Izdegšanu" esam piedzīvojuši visi, bet vai zinām, kā to atpazīt un cīnīties ar to.
- "Izdegšana" sociālajā darbā, tās profilakse
-
E-vides risinājumi darba tirgū cilvēkiem ar kustību traucējumiem
Дипломная90 Компьютеры, программирование, электроника, Социология
- Sociālā darbinieka resursi un metodes darbā ar cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Sociālā pedagoga loma darbā ar vardarbībā cietušajiem bērniem
Дипломная для университета44
Оцененный! -
Darba devēja loma alkohola lietošanas izraisīto problēmu risināšanā un novēršanā
Дипломная для университета42
Оцененный! -
Sākumskolēnu priekšstatu īpatnības par sociālajām lomām, personības īpašībām un pašvērtējumu
Дипломная для университета50
-
Sociālā darbinieka resursi un metodes darbā ar cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem
Дипломная для университета50
Оцененный! -
Sieviete ģimenē un algotā darbā: lomu konflikts un tā risinājumi
Дипломная для университета66