Дипломная
Искусство, культура и история
История, культура
Kurzemes kultūrvēsturiskās īpatnības, to iesaiste tūrisma...-
Kurzemes kultūrvēsturiskās īpatnības, to iesaiste tūrisma produktā
Оцененный!
Nr. | Название главы | Стр. |
1. | No vēstures līdz kultūrvēsturiskā mantojuma produktam (kultūras un kultūras mantojuma definīcijas un kultūras tūrisma nozīme) | 6 |
2. | Kurzemes novada kultūrvēsturiskās un etniskās īpatnības | 6 |
3. | Tipiskākie Kurzemes novada etniskie, kultūras un vēstures objekti | 6 |
4. | Piedāvātie Kurzemes kultūrvēsturiskā mantojuma tūrisma produkti | 6 |
Annotation | 7 | |
Graduation paper for Armands Devenis „The distinguishing features of heritage in Kurzeme region and involving those in tourism product” | 7 | |
The aim of work: An investigation of Kurzeme as cultural and historic region and involving it in the tourism product | 7 | |
The tasks of work are: investigate and analyse the distiguishing cultural, historical and ethnic features in region Kurzeme, describe typical objects of those features, investigate offered tourism products, work out suggestions for new based on culture and ethnic tourism products, make an new itinerary | 7 | |
The work contains 5 chapters | 7 | |
1.From history to heritage product ( the definations of culture and heritage, importance of culture tourism) | 7 | |
Анотацыя | 8 | |
Целью дипломной работы Armands Devenis ’’Особия культурного наследия Курземе и их предназначение для туристического продукта’’ является изследованием Курземе как культурно исторического региона и вовлечение его в продукт туризма | 8 | |
Заданием дипломной работы было изследовать и проанализировать этнические и културные особенности Курземского региона, характеризовать типичные объекты, изследовать предложэниые турисчические продукты, а также разработать предложения новых продуктов, основанних, на културно исторических особенностях, розработать новый маршрут | 8 | |
Дипломная робота состоит из 5 глав | 8 | |
Ievads | 9 | |
Kultūras tūrisms ir viens no plašākajiem un straujāk augošajiem globālā tūrisma segmentiem. Saskaņā ar Pasaules Tūrisma Organizācijas datiem 37 procenti no visiem starptautiskajiem ceļojumiem ir saistīti ar kultūru | 9 | |
Pētījumu pamtā tika izmantota publicēto datu vākšana un analīze, t.i., sekundāro datu izpēte, jo pamatā nepieciešamā informācija ir vēsturiska, balstīta uz jau veiktiem pētījumiem | 9 | |
1. | No vēstures līdz kultūrvēsturiskā mantojuma produktam | 10 |
1.1. | Kultūras un kultūrvēstures jēdzienu izpratne | 10 |
Kultūra ģeogrāfijā izdala | 10 | |
1.1.1. | Tautas kultūra | 11 |
1.1.2. | Masu kultūra | 11 |
1.1.3. | Etniskā kultūra | 11 |
1.2. | Kultūrvēsturiskā mantojuma produkts | 12 |
1.2.1. | Kultūrvēsturiskā mantojuma jēdziens | 12 |
1.2.2. | Atrašanās vietas nozīme | 12 |
1.2.3. | Kultūrvēsturiskās vides apzināšana | 13 |
1.2.4. | Kultūrvēsturisko pieminekļu klasifikācija | 14 |
1.3. | Kultūras tūrisma nozīme | 15 |
1.3.1. | Kultūras tūrisma jēdziens | 15 |
1.3.2. | Kultūras tūrisma veiksmīgas attīstības priekšnoteikumi | 16 |
1.3.3. | Kultūras tūrisma produkts | 16 |
2. | Kurzemes novada kultūrvēsturiskās un etniskās īpatnības | 17 |
2.1. | Kurzemes vēsturisks apraksts | 17 |
2.2. | Kurzemes kultūrvēsturiskā mantojuma raksturotāji | 17 |
2.3. | Arheoloģiskās liecības Kurzemē | 18 |
2.4. | Kurzemes savdabība arhitektūras izpausmēs | 19 |
2.4.1. | Muižnieku celtņu arhitektoniskās izpausmes | 19 |
2.4.2. | Lauku celtniecības savdabība | 20 |
2.4.3. | Savdabīgais Kurzemes pilsētu pilsētbūvniecībā | 21 |
2.4.4. | Raksturīgais Kurzemes piejūras arhitektūrā | 22 |
2.5. | Kurzemes novada nacionālo tautas tērpu raksturojums | 23 |
Kā autore minēja, tautas tērps ir viens no senākajiem tautas dzīves gaitas atspoguļotājiem, pie kam Kurzemē tautas tradīcijas ir saglabājušās daudz ilgāk kā citos novados un šodien reprezentē daudzus senāko gadsimtu atspulgus | 23 | |
Tautas tērpa darināšanas izejmateriāli, gatavošanas tehnika, valkāšanas tradīcijas, rotas lietas – viss kopā liecina par savdabīgām kultūras tradīcijām | 23 | |
2.5.1. | Nīcas novada tautas tērpi | 24 |
2.5.2. | Bārtas apgabala tautas tērpa variants | 25 |
2.5.3. | Rucavas novada tautas tērps | 25 |
2.5.4. | Kuldīgas tautas tērpa variants | 25 |
2.5.5. | Alsungas novada tautas tērps | 26 |
2.5.6. | Lībiešu tautas tērps | 27 |
2.6. | Kurzemes nacionālās virtuves savdabība | 27 |
2.6.1. | Kuršu nacionālā virtuve | 27 |
2.6.2. | Kurzemes lībiešu nacionālā virtuve | 29 |
2.7. | Kurzemes iedzīvotāju tradīcijas | 30 |
2.8. | Dialekti un apvidvārdi kā Kurzemes novada etniskā savdabība | 31 |
3. | Tipiskākie Kurzemes novada etniskie, kultūras un vēstures objekti | 33 |
3.1. | Tipiskie Kurzemes arheoloģiskie objekti | 33 |
3.2. | Raksturīgākie Kurzemes novada arhitektūras pieminekļi | 37 |
3.2.1. | Kurzemes baznīcas | 37 |
Ēdoles baznīca - Celta 1648.gadā. Baznīca ir viens no izcilākajiem baroka laika pieminekļiem. Baznīcā atrodas vienas no vecākajām ērģelēm Latvijā ( 1786), kas vēl joprojām darbojas. Baznīcas ģērbkambarī Krišjānis Valdemārs 1848. gadā izveidoja pirmo lauku bibliotēku Latvijā | 39 | |
3.2.2. | Kurzemes pilis un muižas | 41 |
3.2.3. | Lauku celtniecības paraugi Kurzemē | 44 |
3.2.4. | Kurzemes jūras krasta bākas | 45 |
3.2.5. | Kurzemes lībiešu ciemi | 46 |
3.2.6. | Spilgtākie pilsētbūvniecības piemēri | 46 |
3.2.7. | Muzeju daudzveidība Kurzemē | 48 |
3.3. | Spilgtākie tautas tērpu paraugi Kurzemē | 50 |
3.4. | Nacionālo kurzemnieku ēdienu baudīšanas iespējas | 51 |
4. | Piedāvātie Kurzemes kultūrvēsturiskā mantojuma tūrisma produkti | 52 |
4.1. | Latvijas tūrisma aģentūru piedāvātie maršruti pa Kurzemes novadu | 52 |
4.2. | Internetā piedāvātais Kurzemes kultūrvēsturiskais tūrisma produkts | 53 |
4.3. | Izdotie bukleti un informatīvie materiāli par Kurzemi | 53 |
5. | Jauna tūrisma maršruta izstrāde | 55 |
5.1. | Maršruta izvēles pamatojums, transporta veids un izvēlētā mērķauditorija | 55 |
5.2. | Detalizēts maršruta apraksts | 57 |
Izmantotā literatūra | 61 | |
Tūrisma firmu piedāvātie maršruti pa Kurzemi | 66 |
Armanda Deveņa diplomdarbs „Kurzemes kultūrvēsturiskās īpatnības un to iesaiste tūrisma produktā” mērķis ir Kurzemes kā kultūrvēsturiskā novada izpēte un tā iesaistīšana tūrisma produktā.
Diplomdarba uzdevumi ir izpētīt un izanalizēt Kurzemes novada etniskās un kultūras īpatnības, raksturot tipiskākos objektus, izpētīt piedāvātos tūrisma produktus, kā arī iztrādāt priekšlikumus jaunu uz kultūrvēsturiskām īpatnībām balstītu produktu izveidei un iztrādāt jaunu maršrutu.
Diplomdarbs sastāv no 5 nodaļām:
1.No vēstures līdz kultūrvēsturiskā mantojuma produktam (kultūras un kultūras mantojuma definīcijas un kultūras tūrisma nozīme),
2.Kurzemes novada kultūrvēsturiskās un etniskās īpatnības,
3.Tipiskākie Kurzemes novada etniskie, kultūras un vēstures objekti,
4.Piedāvātie Kurzemes kultūrvēsturiskā mantojuma tūrisma produkti,
5.Jauna tūrisma maršruta izstrāde.
Pētījuma rezultātā autors secina, ka Kurzemē ir bagātīgs kultūrvēsturiskais mantojums, taču tas netiek pilnībā izmantots. Attīstot un pilnveidojot Kurzemes novadā esošās savdabīgās kultūras un etniskās vērtības, var tikt radīts jauns konkurētspējīgs tūrisma galamērķis.
Kultūras tūrisms ir viens no plašākajiem un straujāk augošajiem globālā tūrisma segmentiem. Saskaņā ar Pasaules Tūrisma Organizācijas datiem 37 procenti no visiem starptautiskajiem ceļojumiem ir saistīti ar kultūru.
Kultūra spēlē svarīgu lomu ekonomikā kā valsts identitātes veidotāja un nostiprinātāja, jo bagāts kultūrvēsturiskais mantojums rada pieaugošu interesi par valsti. Eiropas līmenī kultūra tiek skatīta kā nozīmīgs resurss, kas ne tikai sniedz jaunas darba vietas, bet arī var radīt kultūru saskaņu visā Eiropā.
Pasaules Tūrisma Organizācija 2003. gadu ir pasludinājusi par kultūras tūrisma gadu.
Latvija ir bagāta ar kultūras resursiem, it īpaši Kurzemes reģions, tadēļ autors izvēlējās tēmu „Kurzemes novada kultūrvēturiskās īpatnības un to iesaiste tūrisma produktā”. Apzinot un pilnveidojot Kurzemē esošos kultūras, vēstures un etniskos objektus, var tikt radīts konkurētspējīgs tūrisma produkts.
Darba mērķis: Kurzemes kā kultūrvēsturiskā novada izpēte un tā iesaiste tūrisma produktā.
Darba uzdevumi:
1)izpētīt un izanalizēt Kurzemes novada etniskās un kultūras īpatnības, to izpausmes arhitektūrā, dzīves veidā, valodā, tautas tērpos, tradīcijās, nacionālajā virtuvē, vietvārdos u.c.
2)apsekot un raksturot Kurzemes novada tipiskākos kultūras, etniskos un vēstures objektus,
3)izpētīt piedāvātos tūrisma produktus un pakalpojumus (maršrutus, bukletus, internet materiālus, tūrisma firmu piedāvājumus, Balttur 2003 piedāvāto),
4)iztrādāt priekšlikumus jaunu uz kultūrvēsturiskām īpatnībām balstītu tūrisma produktu izveidei,
5)izstrādāt jaunu tūrisma maršrutu.
Pētījumu pamtā tika izmantota publicēto datu vākšana un analīze, t.i., sekundāro datu izpēte, jo pamatā nepieciešamā informācija ir vēsturiska, balstīta uz jau veiktiem pētījumiem.
1. No vēstures līdz kultūrvēsturiskā mantojuma produktam
1.1. Kultūras un kultūrvēstures jēdzienu izpratne
Sabiedrībā kultūra asociējas ar mākslu ( literatūra, glezniecība, mūzika, opera, teātris utt.). Sociālzinātnieki kultūru definē kā specializētas uzvedības modeli, izpratni, pielāgošanos un sociālo sistēmu, kas raksturo kādu konkrētu cilvēku grupu. “Kultūra ir apzināta cilvēku kolektīva uzvedība, pretstats instinktīvajai, iedzimtajai uzvedībai” [45.; 4.lpp.]. Sociālās grupas pārstāvji apgūst integrētus un saistītus uzvedības modeļus, dabas un sociālo izpratni un tehniskās zināšanas. Pēc vajadzības katrs no mums izzina kultūru, kurā ir piedzimis un uzaudzis, taču visu kultūru kopumā uztvert ir neiespējami. Kultūra ir sarežģīti veidots tīkls, ko var izprast, ja tiek apskatīta pēc atsevišķām iezīmēm [44.;31.lpp.]. Nejaušam vērotājam par kultūru priekšstatu sniedz atšķirīgie ēšanas paradumi, lietotie žesti, reliģisko rituālu ceremonijas u.c.
Kultūra tiek iedalīta atsevišķos elementos. Apzinātas uzvedības elementus, sākot no valodas un beidzot ar pielietotajiem darba rīkiem, var definēt kā kultūras iezīmes. Iezīme var būt kāds objekts (piemēram, āķis zivju ķeršanai), tehnika (piemēram, zvejastīklu veidošana), ticība (ūdens garu esamība), attieksme (piemēram, pārliecība, ka zivis ir vērtīgākas uzturā nekā dzīvnieku gaļa). Kultūras iezīmes ir kultūras vienkāršākās izpausmes.
Atsevišķas kultūras iezīmes, kuras funkcionāli ir savstarpēji saistītas, veido kultūras kompleksu. Piemēram, liellopu audzēšana masajiem Kenijā un Tanzānijā bija viņu kultūras iezīme. Saistītās iezīmes ir personas bagātību mēru sistēma pēc tai piederošo lopu skaita; uzturā lietoto piena produktu un lopu gaļas daudzums, kā arī ar lopkopību nesaistītu nodarbošanos nicināšana. Šo iezīmju kopums sniedz masaju kultūras kompleksa aprakstu no viena aspekta. Kultūras iezīmes un kultūras kompleksi ir reģionālas nozīmes.
Izdalot teritorijas ar savdabīgām kultūras iezīmēm, veidojas kultūras reģioni. Kultūras reģionus ataino sabiedriskās un politiskās struktūras, reliģiskā piederība, ekonomiskā sistēma un pat ģērbšanās veids, ēšanas piederumi, dzīvojamo māju veidi.
Kultūra ģeogrāfijā izdala:
tautas,
masu,
etnisko kultūru.
“Tautas kultūra ir kultūra, kuru veido iedzīvotāji, kuri saglabā tradicionālo dzīves veidu. Tie ir lauku cilvēki, kuri piekopj vecmodīgu dzīves veidu, dzīvo vienkārši un viņu dzīvi maz ietekmē modernā tehnoloģija. Tautas kultūra ir atturīga, savienoties spējīga, bieži neatkarīga grupa ar viendabīgu rasu un tradīciju piederību, ar spēcīgu ģimenes vai klanu struktūru un augsti attīstītiem rituāliem”[45.;10.lpp.]. Sabiedriskā kārtība tiek uzturēta ar reliģisko vai ģimenisko sankciju palīdzību. Savstarpējā attiecības ir ciešas, tradīcijas ir ļoti svarīgas, tādēļ jebkādas pārmaiņas notiek ļoti lēni. Lielākā daļa priekšmetu ir darināti ar rokām. Tautas kultūras sabiedrībā dominē naturālā saimniecība. Tautas kultūrā individuālisms ir vāji attīstīts, jo pastāv sociālās klases.
Mazattīstītajās pasaules valstīs tautas kultūras paliek nemainīgas, turpretī industrializētajās valstīs ( ASV, Kanāda) pastāvīgās tautas kultūras vairs neeksistē.
Tautas kultūra iekļauj materiālās un nemateriālās kultūras elementus. Materiālā kultūra ietver visus objektus, kas veidoti un lietoti kultūras grupā: darba rīki, piederumi, ēdiens, ēkas, mēbeles, apģērbs, mūzikas instrumenti, transporta līdzekļi, mākslas darbi u.c. fiziski objekti. Materiālās kultūras elementi ir redzami. Turpretī nemateriālā kultūra vai folklora tiek definēta kā mutiska, kas iekļauj teikas, dziesmas, zināšanas, ticējumus, ieražas un paražas, kuras turpinās no paaudzes paaudzē mutiskā vai rakstiskā veidā. Tautas dialekti, reliģija un pasaules uzskati pieskaitāmi pie nemateriālās kultūras.
1.1.2. Masu kultūra
‘’Masu kultūra izplatīta plašā, neviendabīgā sabiedrības grupā, kas bieži ir augsti individualizēta un patstāvīgi mainīga. Attiecības starp cilvēkiem ir bezpersoniskas, un notiek sīka darba dalīšana, kas noved pie specializētu profesiju veidošanās” [45.;259.lpp.]. Masu kultūrā dominē preču saimniecība un sabiedriskā kārtība tiek uzturēta ar dažādu organizāciju palīdzību ( policija).
1.1.3. Etniskā kultūra
Etnisko kultūru raksturo etniskas grupas ar kopīgu izcelšanos un kopīgām kultūras tradīcijām, dzīvojot kā minoritāte plašākā sabiedrībā. Etnisko grupu raksturo stipra grupas piederības sajūta. Persona nevar vienkārši pievienoties šai grupai, ir jāpiedzimst tajā. Grūtākais, definējot etnisko grupu, ir tas, ka dažādas grupas savu etnisko būtību balsta uz dažādām iezīmēm. Piemēram, ebreji savu piederību asociē ar reliģiju, afroamerikāņiem šī iezīme ir ādas krāsā. Rase, reliģija, valoda, tautas kultūra, izcelšanās vieta un politika – visi var definēt etnisko būtību.
1.2. Kultūrvēsturiskā mantojuma produkts
1.2.1. Kultūrvēsturiskā mantojuma jēdziens
“Kultūras mantojums ir cilvēka garīgās darbības liecība materiālā vai nemateriālā formā. Kultūras mantojums ietver sevī mākslinieku, arhitektu, mūziķu, rakstnieku un zinātnieku darbus, kā arī anonīmu mākslinieku darbus, cilvēces gara izpausmi un vērtību sistēmu, kas piešķir dzīvei jēgu. Kultūras mantojuma nozare Eiropas praksē aptver nekustamo un kustamo kultūras pieminekļu aizsardzību un ar tiem saistīto liecību apzināšanu, pētniecību, uzskaiti, saglabāšanu, izmantošanu un iesaistīšanu mūsdienu dzīves apritē”[48.; 33.lpp.].
Mantojuma jēdziens ir veidojies pagātnē, kad liela nozīme bija relikviju saglabāšanai. Tā attīstības process ir novedis pie ievērojamām izmaiņām tā izpratnē. Šis attīstības process var tikt iedalīts atsevišķos etapos, no kuriem katrs ietver konkrētus paņēmienus sasniegumu plānošanai, kas vērsti uz interešu objektiem, uz kritērijiem to atlasei, uz nepieciešamajiem instrumentiem un pat uz lēmumu pieņēmēju mērķiem un rakstura.
Saglabāšanas pieeja vērsta uz pieminekļveida celtnēm, kuras, savukārt, izvēlētas pēc objektīviem un redzamiem raksturojošiem kritērijiem (vecums, krāšņums). Laika gaitā, pārejot no saglabāšanas uz to atjaunošanu un pilnveidošanu, interešu objekti pārtop ansambļos un interešu teritorijās, tādejādi nodrošinot šo reģionu mūsdienīgu funkcionēšanu. Atlasītie raksturojošie kritēriji nodrošina kvalitātes funkciju un tā noved pie lēmumu pieņēmēju un menedžeru sadarbības ar vēsturniekiem un arhitektiem.
1.2.2. Atrašanās vietas nozīme
Ļoti liela nozīme kultūrvēsturiskajā mantojumā ir tā atrašanās vietai. No vienas puses, atrašanās vieta arī ir kultūrvēsturiskā mantojuma produkts, pat ja neeksistē taustāmu, saglabājušos fizisku lielumu. Vieta, vai tā ir valsts, pilsēta, vai jebkura teritorija uz zemes virsmas, ir atpazīstama ar tai piedēvētajām asociācijām
(MacCannell 1976).…
- Eiropas tautu tradicionālās dejas kā tūristu intereses piesaiste
- Kurzemes kultūrvēsturiskās īpatnības, to iesaiste tūrisma produktā
- Tūrisma attīstība Ventspils pilsētā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Kultūras nozīme pirmsskolas vecuma bērnu personības attīstībā
Дипломная для университета42
Оцененный! -
Tūrisma produkta vadības iespējas
Дипломная для университета79
-
Latvijas tūrisma politikas veidošanas analīze un pilnveidošana
Дипломная для университета76
Оцененный! -
Saimnieciskās darbības un nodokļu uzskaite un plānošana lauku tūrisma uzņēmumos
Дипломная для университета85
-
Lauku tūrisma attīstība
Дипломная для университета75
Оцененный!