Šī darba mērķis ir liecinieka pratināšanas sistēmas izpratne. Mērķa īstenošanai izpētīšu liecinieka pratināšanas institūta vēsturisko attīstību, kas nenoliedzami padziļinās izpratini par šo izmeklēšanas darbību, salīdzināšu Kriminālprocesa likumā Latvijā noteikto liecinieka pratināšanas kārtību ar ārvalstu likumos noteikto regulējumu, kā arī izpētīšu vispārīgos taktikas paņēmienus attiecībā uz liecinieka pratināšanas realizēšanu. Lai labāk izprastu pratināšanas, kā izmeklēšanas darbības, nozīmi un būtību kriminālprocesā, es salīdzināšu to ar citām izmeklēšanas darbībām, kā arī nošķiršu no izmeklēšanas darbībām ar pratināšanas elementiem. Kriminālprocesa likumā noteiktā liecinieka pratināšanas īstenošanas kārtība ietver sevī liecinieka aicināšanu uz pratināšanu, kārtību, saskaņā ar kuru jāveic pati liecinieka pratināšana, kā arī pratināšanas rezultātu fiksēšanu. Tā kā par liecinieku var būt gan pilngadīga, gan nepilngadīga persona, jāapskata arī atšķirības šo personu pratināšanas kārtībā. Svarīgi ir izpētīt arī liecinieka tiesības, kad tas var atteikties sniegt liecības, kā arī vienīgo attaisnojumu procesuālo pienākumu nepildīšanai - kriminālprocesuālas imunitātes izmantošanu.
1. LIECINIEKA PRATINĀŠANAS IZPRATNE
Pratināšanas definīcija ir iekļauta Kriminālprocesa likuma 10.nodaļas ar nosaukumu: „Izmeklēšanas darbības” 145.pantā, kurā ir teikts, ka: „pratināšana ir izmeklēšanas darbība, kuras saturs ir informācijas iegūšana no pratināmās personas”.1
Pratināšanas definīcija ir viena, bet ir nianses pratināšanas realizēšanā atkarībā no pratināmās personas procesuālā stāvokļa. Ja pratināšanu iedala pēc personas procesuālā stāvokļa, tad ir iespējams izdalīt septiņus pratināšanas veidus:
1) aizturētā pratināšana;
2) aizdomās turētā pratināšana;
3) apsūdzētā pratināšana;
4) cietušā pratināšana;
5) liecinieka pratināšana;
6) eksperta pratināšana;
7) revidenta pratināšana.
Tātad liecinieks ir pratināmās personas procesuālais stāvoklis. Ir dažādi uzskati par liecinieka procesuālo stāvokli un vietu procesuālajā darbībā, ir procesuālisti, kas liecinieku uzskata par kriminālprocesuālās darbības dalībnieku, taču ir arī zinātnieki, kas liecinieku uzskata nevis par procesa dalībnieku, bet gan par pierādīšanas līdzekli.2 Procesuālo stāvokli persona, saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 109.panta pirmo daļu, iegūst tad, kad tā likumā noteiktā kārtībā tiek uzaicināta sniegt ziņas, jeb liecināt par kriminālprocesā pierādāmajiem apstākļiem un ar šiem apstākļiem saistītajiem faktiem un palīgfaktiem.3…
Gandrīz visās izmeklējamajās krimināllietās, kā pierādījumu avots, tiek izmantotas liecinieku liecības. Tāpēc liecinieks ir uzskatāms par vienu no svarīgākajiem kriminālprocesa dalībniekiem, par kuru var kļūt gandrīz jebkura persona. Liecinieku liecības tiek iegūtas veicot vienu no visizplatītākajām izmeklēšanas darbībām – pratināšanu. Pratinot liecinieku, procesa virzītājam ir stingri jāievēro likuma normas, jo to neievērošanas gadījumā, liecinieku liecībās ietvertās ziņas par faktiem var tikt atzītas pat par nepieļaujamām un pierādīšanā neizmantojamām. Tomēr, likums nav vienīgais, pēc kā procesa virzītājam, izdarot liecinieka pratināšanu, ir jāvadās, jo katrs indivīds ir atšķirīgs, un katram ir vajadzīga citādāka pieeja. Tieši tāpēc procesa virzītājam ir svarīgi ievērot arī attiecīgo pratināšanas taktiku un vispārīgos psiholoģiskos faktorus. Sakarā ar jaunā Kriminālprocesa likuma stāšanos spēkā visai būtiski ir apskatīt likuma normas, kas attiecas uz liecinieku, kā procesa dalībnieku, kā arī uz liecinieka pratināšanas veikšanu.
- Kriminālprocesa uzsākšana
- Liecinieka pratināšana kriminālprocesā
- Procesa virzītāja loma kriminālprocesā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Pierādīšana un ar to saistītās problēmas kriminālprocesā
Дипломная для университета46
-
Procesa virzītāja loma kriminālprocesā
Дипломная для университета74
Оцененный! -
Kriminālprocesa uzsākšana
Дипломная для университета59
-
Pierādīšana un tās subjekti kriminālprocesā
Дипломная для университета52
-
Kriminālprocesa izbeigšana pirmstiesas procesā
Дипломная для университета48
Оцененный!