Дипломная
Искусство, культура и история
Литература
Motivācijas attīstības veicināšana latviešu literatūras a...-
Motivācijas attīstības veicināšana latviešu literatūras apguvē, izmantojot kontekstuālo pieeju un konstruktīvisma principus
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācija | 3 | |
Аннотация | 5 | |
Annotation | 6 | |
Annotation | 7 | |
Ievads | 10 | |
1. | Motivācijas būtība un veidi | 14 |
2. | Kontekstuālās mācību pieejas izmantošana motivācijas veidošanā literatūras stundās | 26 |
3. | Konstruktīvisma principi mācībās kā mācību motivāciju veicinošs faktors | 28 |
3.1. | Konstruktīvisma pieejas raksturojums | 28 |
3.2. | Konstruktīvisma pieeja un spēju daudzpusība. Cilvēka spēju izzināšanas teorijas filozofiskās, psiholoģiskās un pedagoģiskās nostādnes | 31 |
3.2.1. | Cilvēka spēju izzināšanas teorijas pirmsākumi | 31 |
3.2.2. | Daudzpusīgo spēju psiholoģiskais aspekts | 34 |
3.2.3. | Jaunas koncepcijas par daudzpusīgu spēju veidiem | 39 |
4. | Praktisko pētījumu rezultātu analīze par audzēkņu attieksmi, motīviem un mācību sasniegumiem latviešu literatūras apguvē | 43 |
4.1. | Audzēkņu aptaujās iegūto rezultātu analīze | 43 |
4.2. | Audzēkņu pašnovērtējums par darbu latviešu literatūras stundās | 52 |
4.3. | Vidusskolas kursa noslēguma Valsts eksāmena domrakstu vērtējumu rezultātu salīdzinājums | 56 |
5. | Konstruktīvisma principu izmantošana mācību motivācijas veidošanai latviešu literatūrā | 62 |
5.1. | Metodiskais pamatojums | 62 |
Skolēna pieredzes aktualizēšana | 63 | |
5.2. | Motivācijas attīstības veicināšana latviešu klasiskās literatūras apguvē, izmantojot konstruktīvisma principus un attīstot skolēnu spējas | 67 |
5.2.1. | Konstruktīvisma principu izmantošana stundās par E. Veidenbauma dzeju un personību | 69 |
5.2.2. | Motivācijas veidošana, mācoties J. Jaunsudrabiņa stāstu “Vēja ziedi”. | 83 |
5.3. | Mūsdienu cilvēku aktuālas dzīves problēmas un to analīze literāros darbos | 88 |
5.3.1. | Konstruktīvisma principu izmantošana, mācoties G. Repšes stāstu “Jorens – kokā kāpējs.” | 90 |
5.3.2. | Konstruktīvisma principu un skolēnu spēju izmantošana, veidojot motivāciju G. Repšes stāsta “Stigma” apguvei | 92 |
5.3.3. | Konstruktīvisma principu izmantošana, skolēnu spēju attīstīšana, audzēkņus iepazīstinot ar Alberta Bela romāna “Būris” problēmām un māksliniecisko veidojumu | 96 |
6. | Jēkabpils Valsts ģimnāzijas skolotāju Silvijas Tumanovas un Ingas Ermansones darba pieredzes pētīšana motivācijas veidošanā latviešu literatūrā darbā ar 12. a un 12. b klases skolēniem | 99 |
7. | Secinājumi | 105 |
8. | Literatūras saraksts | 107 |
Internet resursi | 110 | |
9. | Pielikumi | 111 |
21. gadsimta sākums ir sarežģīts laiks visā pasaulē, Eiropā, arī Latvijā. Pasaule it kā uzsāk jaunu dzīvi. Notiek cilvēka dzīves vērtību globalizācija un lokalizācija. Mēs dzīvojam laikā, kad notiek vērtību pārvērtēšana; valda viedokļu plurālisms.
Mūsdienu Latvijā, diemžēl, vērojama strauja vispārcilvēcisko vērtību degradācija, arvien biežāk ir sastopams zemiskums, cinisms un vienaldzība gan pieaugušajos, gan arī bērnos. Arvien svarīgāks kļūst jautājums par garīgo vajadzību, kultūras vērtību sargāšanu un vairošanu, ne tikai par materiālo labumu iegūšanu. Laikā, kad dzīvojam patērētāju, reklāmu pilnā pasaulē, šķiet, esam atteikušies no iespējas visu “skatīt caur garīguma un humānisma prizmu.”
Mūsdienu cilvēks, straujos tempos iedams cauri mūžam un pasaulei, visretāk atskatās savā dvēselē. Skolās jāpārvar garīguma krīze. Literatūra skolās vēl nebūt nav kļuvusi par ”sirdsapziņas mācību”, kā to saka dzejniece Māra Zālīte.
Izglītības procesā vissvarīgākais ir tas, ko katrs cilvēks uzskata par vērtību. Literatūras skolotāja uzdevums ir atrast veidus, kā modināt skolēnos motivāciju literatūras apguvei, kā radīt jauniešos vajadzību pēc grāmatām. Latviešu valodas un literatūras skolotāji nereti atzīst, ka galvenā problēma darbā ir saistīta ar to, ka jaunieši nelasa grāmatas. Video tehnika, datori un citi šī laika masu mediji kļūst par nopietniem konkurentiem intereses radīšanā par literatūru. Nevarēs palīdzēt autoritatīvu metožu izmantošana, cenšoties audzēkņus piespiest lasīt. Neviens literatūras skolotājs labprātīgi nevēlēsies atzīt “literatūras ēnas galu”.
Literatūrai ir nenoliedzama nozīme sevis un citu cilvēku kā vērtības apzināšanās procesā. Svarīgi ir radīt interesi par grāmatām, atšķirt labu literatūru no nevērtīgas.
Arī maniem audzēkņiem, Jēkabpils agrobiznesa koledžā topošajiem grāmatvežiem, komersantiem, bez labām profesionālajām zināšanām, nepieciešams izprast literatūru, lai tā palīdzētu veidoties personībām, kam ir dziļa nacionālā kultūrapziņa.
Imants Ziedonis ir izteicis domu:
“Lielai daļai dzeja, dzejnieks, dzejoļu būšana ir kā tāds pielikums pie dzīves, piedziedājums pie svinībām, rituālā izmantojams numurs”[75, 36].
Laikā, kad notiek vērtību degradācija, tikpat kā izzudušas vairākas vispārcilvēciskās vērtības, zūd robeža starp māksliniecisku un nemāksliniecisku kultūru. Kultūrai, arī daiļliteratūrai, ir vērtību iedaba. 20. gadsimta ievērojamākais aksiologs M. Šēlers uzskata, ka vērtības atklājas emocionālās intuīcijas aktā – mēs kaut ko noraidām un kaut kam dodam priekšroku. Tādā veidā mēs noraidām arī vērtības. Vērtība pauž vērtētāja attieksmi pret kādu objektu [57, 22]. Cilvēks savu rīcību samēro ar normu, ideālu, mērķi, sirdsapziņas balsi, vērtībām, kurām viņš piešķir subjektīvu nozīmīgumu, jēgu un kas viņam radījušas cieņu, bijību, pat svētuma izjūtu. Kā veicināt audzēkņos motivāciju tiekties pēc tādām vispārcilvēciskām vērtībām kā dzīvības svētuma, brīvības alkām, mīlestības cildenuma? Šīs vērtības atrodamas latviešu klasiskajā literatūrā. Savā darbā esmu mēģinājusi mācīt skolēnus novērtēt klasiskajā literatūrā izteiktās atziņas par labo un skaisto, par humānismu. Veidojot audzēkņos motivāciju meklēt – viņiem zināmajām pieredzēm pievienot jaunas – ietekmējošas, saviļņojošas, pārdomas izraisošas atziņas, arī klasiskās literatūras darbos piedāvāt saskatīt maniem audzēkņiem tuvs. Cenšos sākt klasiskās literatūras darbu apguves procesu, meklējot saistību ar mūsdienu problēmām, ar atbilžu meklēšanu jautājumiem, ko maniem audzēkņiem uzdod šodienas realitāte.…
Maģistra darbs"Motivācijas attīstības veicināšana latviešu literatūras apguvē, izmantojot kontekstuālo pieeju un konstruktīvisma principus".: 105 lpp., 96 bibliogrāfiskie nosaukumi, 8 pielikumi, izmantotas 12 shēmas. Darbs sastāv no 6 nodaļām, tā struktūra veidota teorētiskās atziņas vienlaicīgi saistot ar praktisko darbību un iegūtajiem rezultātiem, lai uzskatāmāk pamatotu aprobācijas procesu un iegūtos rezultātus.: motivācijas attīstības veicināšanas pedagoģiskās iespējas literatūras apguvei Jēkabpils agrobiznesa koledžā. Kā audzēkņos attīstīt motivāciju literatūras apguvei.Pētījuma priekšmets: konstruktīvisma un kontekstuālās pieejas izmantošanas ietekme uz motivācijas veidošanos literatūras apguvē.Darbā izteiktās atziņas ir aktuālas, un vēlos ar tām iepazīstināt kolēģus-literatūras skolotājus. Darbs tika novērtēts pozitīvi- ar 9(teicami).
- Motivācijas attīstības veicināšana latviešu literatūras apguvē, izmantojot kontekstuālo pieeju un konstruktīvisma principus
- Nodarījuma un soda problēma latviešu reālismā 19. – 20.gs. mijā
- Priekšmetiskās vides nozīme matemātisko priekšstatu veicināšanā 4-5 gadus veciem bērniem
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Nodarījuma un soda problēma latviešu reālismā 19. – 20.gs. mijā
Дипломная для университета47
Оцененный! -
Folkloras apguve literatūras stundās speciālajā pamatskolā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
Дипломная для университета87
-
Pašdarinātu rotaļmateriālu izmantošana 1,5-3 gadīgu bērnu sensorās attīstības veicināšanai
Дипломная для университета48
-
Bērna patstāvība kā darbības motivācijas priekšnosacījums pirmsskolas vecumā
Дипломная для университета59
-
Latvijas 20.gadsimta vēstures interpretāciju maiņa latviešu prozā (1986-1991)
Дипломная для университета66