Дипломная
Гуманитарные науки
Педагогика
Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju vei...-
Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju veidošanā
Оцененный!
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Teorētiskais apskats par saskarsmes prasmēm pusaudžiem | 5 |
1.1. | Saskarsmes vispārīgs raksturojums | 5 |
1.1.1. | Saskarsmes struktūra un veidi | 6 |
1.1.2. | Prasmes sniegt un saņemt informāciju | 10 |
1.1.3. | Neefektīvas komunikācijas iemesli | 14 |
1.1.4. | Personības pamatvajadzības saskarsmē | 16 |
1.2. | Saskarsmes prasmju attīstība | 20 |
1.2.1. | Pusaudžu vecumposma īpatnības | 21 |
1.2.2. | Vienaudžu grupas nozīme pusaudžu saskarsmes prasmju attīstībā | 25 |
1.2.3. | Draudzība pusaudžu vecumposmā | 28 |
1.3. | Sociālā pedagoga loma saskarsmes prasmju veidošanā | 32 |
1.3.1. | Sociālā pedagoga darba mērķi, funkcijas un principi | 33 |
1.3.2. | Pusaudžu saskarsmes prasmju attīstības sekmēšanā izmantojamās metodes | 35 |
2. | Pētījuma par pusaudžu saskarsmes prasmēm rezultātu analīze | 40 |
2.1. | Pētījuma organizācija | 40 |
2.2. | Pusaudžu anketēšanas rezultātu analīze | 42 |
2.2.1. | Saskarsme pusaudžu skatījumā | 42 |
2.2.2. | Pusaudžu domas par draudzību | 49 |
2.3. | Grupā veiktās sociometrijas rezultātu apkopojums | 54 |
2.4. | Pusaudžiem raksturīgākās uzvedības dažādās saskarsmes situācijās novērojumu apkopojums | 56 |
2.5. | Pētījumā iegūtie secinājumi | 62 |
3. | Korekcijas programma pusaudžu saskarsmes prasmju attīstīšanai | 64 |
3.1. | Korekcijas programmas nepieciešamības pamatojums | 64 |
3.2. | Korekcijas programmas īstenošanas norise | 65 |
Nobeigums | 82 | |
Literatūra un avoti | 83 | |
Pielikumi | 86 |
Cilvēks dzīvo sabiedrībā, līdz ar to nevar iztikt bez kontaktēšanās ar citiem cilvēkiem.
Saskarsmes prasmes ir daļa no dzīves prasmēm. Pēc Pasaules Veselības organizācijas (PVO) definīcijas dzīves prasmes ir – „spēja adaptīvi un pozitīvi tikt galā ar ikdienas dzīves izvirzītajām prasībām”(PVO,1993).
Dzīves prasmes nosacīti var iedalīt četrās grupās:
prasmes, kas veicina sevis iepazīšanu, pašapziņu, pašvērtējumu;
prasmes, kas veicina saskarsmi (uz savstarpējām attiecībām balstītu garīgu saskari: dzīvot kopā, sadzīvot) un sazināšanos (informācijas apmaiņu starp personām) ar citiem cilvēkiem;
prasmes, kas veicina sadarbību (saskaņotu darbību, vajadzības gadījumā citam citu atbalstot un palīdzot) ar citiem cilvēkiem;
prasmes spriest, pieņemt lēmumus un risināt problēmas [9; 6].
Dzīves prasmju kodols ir sociālās prasmes, ko veido komunikatīvās un organizatoriskās prasmes. Plašāk darbā tiks aplūkotas komunikatīvās jeb saskarsmes prasmes.
I. Bluka un I. M. Rubana darbā „Dzīves prasmju apguve skolā” raksturo saskarsmes prasmes:
Saskarsmes prasmes ir cilvēka spēja gan verbāli, gan neverbāli sazināties atbilstoši pieņemtajām uzvedības normām sabiedrībā un atbilstoši situācijai. Tas nozīmē gatavību skaidri izteikt savu viedokli un vēlmes, paust savas vajadzības. Saskarsmes prasmes nepieciešamas arī lai lūgtu atbalstu un palīdzību situācijās, kad tas ir nepieciešams. Efektīva komunikācija atvieglo sadarbību un palīdz sasniegt mērķi.
Saskarsmes prasmes palīdz pozitīvi uztvert līdzcilvēkus. Tas nozīmē gatavību veidot draudzīgas attiecības, kam ir liela nozīme garīgās (psihiskās) veselības saglabāšanā un sociālās labklājības veicināšanā. Saskarsmes prasme nozīmē labu attiecību uzturēšanu ģimenē un konstruktīvu savstarpējo attiecību veidošanu draugu un līdzcilvēku kolektīvā [9; 7 - 8].
Veidojoties pusaudža attiecībām ar citiem cilvēkiem, tiek apgūtas saskarsmes prasmes. Un savukārt, apgūstot saskarsmes prasmes, veidojas attiecības ar citiem cilvēkiem un vide, kurā pusaudzis dzīvo [2;20].
Saskarsmes prasmes ir nepieciešamas, lai cilvēks prastu darboties, sadarbojoties ar citiem cilvēkiem, izmantot savu pieredzi un iegūt jaunu pieredzi, apzinātos atbildību par sevi un savu saskarsmi ar citiem cilvēkiem. Tas ir jo īpaši svarīgi, ja domājam par pusaudžiem. Viņi pamazām ieiet pieaugušo pasaulē un apgūst nepieciešamās saskarsmes prasmes [2;22].
Viena no iespējām, kur pusaudži var apgūt saskarsmes prasmes, ir pusaudžu un jauniešu centri. Šeit pusaudžiem ir iespēja saturīgi pavadīt brīvo laiku, apmeklēt dažādus izklaides un izglītojošos pasākumus, spēlēt dažādas galda spēles, biljardu, lasīt jaunāko presi, kā arī iepazīties vienam ar otru un iegūt jaunus draugus.
Darbojoties Jauniešu Atvērtajā Centrā, tika novērots, ka daudziem pusaudžiem ir problēmas konstruktīvu attiecību veidošanā ar vienaudžiem.
Problēmas definējums: daudzi pusaudži neprot kontaktēties ar vienaudžiem konstruktīvi, jo neviens viņiem to nav mācījis. Pusaudžu attiecībās valda agresivitāte, vienaldzība, pakļaušanās stiprākajam, pazemošana. Daudzi pusaudži neprot iepazīties ar vienaudžiem, ir nedroši un svārstīgi savā uzvedībā, līdz ar to tiek atraidīti no vienaudžu puses.
Sociālais pedagogs ir tas speciālists, kurš var palīdzēt pusaudžiem veidot konstruktīvas attiecības ar vienaudžiem.
Problēmas izpētē par pamatu ņemtas Plaudes I., Rudņickas Z., Bēniša L., Balsona M., Plotnieka I., Svences G., Reņģes V., Suhomļinska V. u.c. pedagogu un psihologu atziņas.
Pētījuma objekts: pusaudžu saskarsmes prasmes.
Pētījuma priekšmets: sociālpedagoģiskais darbs saskarsmes prasmju veidošanā.
Pētījuma mērķis: pusaudžu saskarsmes prasmju veidošanas iespēju izpēte un korekcijas programmas izstrāde.…
Pusaudžu vecumposms ir sarežģīts laiks, kad tiek apgūtas dzīvei nepieciešamās dzīves prasmes, tai skaitā arī saskarsmes prasmes. Pusaudži ar vāji attīstītām saskarsmes prasmēm neprot konstruktīvi kontaktēties ar vienaudžiem un līdz ar to netiek pieņemti vienaudžu vidū. Šādos gadījumos bieži rodas konflikti un pārpratumi. Darba hipotēze – pusaudžiem ar vājām saskarsmes prasmēm bieži rodas konflikti – pētījuma gaitā tika apstiprināta. Darbam izvirzītais mērķis – pusaudžu saskarsmes prasmju veidošanas iespēju izpēte un korekcijas programmas izstrāde – tika sasniegts un līdz ar to uzdevumi tika izpildīti. Lai sasniegtu mērķi: tika izpētīta psiholoģiskā un pedagoģiskā literatūra par saskarsmi un pusaudžu vecumposmu; analizējot literatūru, tika izvērtētas pusaudžu vecumposma saskarsmes īpatnības; veicot praktisko pētījumu jauniešu atvērtajā centrā, tika noskaidrots saskarsmes prasmju līmenis pusaudžiem; analizējot pētījuma rezultātus, tika secināts, ka daudziem pusaudžiem ir nepieciešama korekcijas programma saskarsmes prasmju uzlabošanai; tika izstrādāta korekcijas programma saskarsmes prasmju attīstīšanai pusaudžiem, kuri apmeklē jauniešu atvērto centru. Korekcijas programmas ietvaros netika aplūkotas visas saskarsmes tēmas, bet tikai tās, kuras bija aktuālas konkrētajai pusaudžu grupai, līdz ar to šo nodarbību ciklu var papildināt ar jaunām saskarsmes tēmām. Turpinot darbu pusaudžu saskarsmes prasmju attīstīšanā, sociālais pedagogs var veidot sadarbību ar pusaudžu vecākiem, jo saskarsmes prasmes pirmkārt un galvenokārt attīstās ģimenē. Varētu veidot kopējus nodarbību ciklus pusaudžiem un viņu vecākiem, lai veicinātu saskarsmi starp bērniem un viņu vecākiem. Uz šīm nodarbībām lietderīgi būtu aicināt arī psihologu, kurš strādātu komandā ar sociālo pedagogu.
- Rotaļa – saskarsmes prasmju sekmētājs jaunākajā pirmsskolas vecumā
- Rotaļa kā saskarsmes prasmju veicinātāja ar vienaudžiem vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
- Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju veidošanā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Rotaļa – saskarsmes prasmju sekmētājs jaunākajā pirmsskolas vecumā
Дипломная для университета70
Оцененный! -
Rotaļa kā saskarsmes prasmju veicinātāja ar vienaudžiem vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Дипломная для университета26
-
Bērnu sociālo prasmju sekmēšana pirmsskolā (6-7 gadi)
Дипломная для университета82
Оцененный! -
Individuālais un grupu darbs psiholoģijas stundās konfliktu risināšanas taktiku apguvē
Дипломная для университета68
Оцененный! -
Pusaudžu pašnovērtējums mājturības un informātikas stundās
Дипломная для университета55