Дипломная
Гуманитарные науки
Педагогика
Spēļu un rotaļu izmantošanas iespējas attieksmes pret dzī...-
Spēļu un rotaļu izmantošanas iespējas attieksmes pret dzīvo dabu veidošanā 5–7 gadu vecu bērnu grupā pirmsskolas izglītības iestādē
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 5 | |
1. | 5 – 7 gadus vecu bērnu attīstības īpatnības | 8 |
1.1. | Uzmanības un izziņas attīstība | 8 |
1.2. | Emocionālā attīstība | 10 |
1.3. | Vajadzību, motīvu un attieksmju veidošanās | 13 |
2. | Filozofiskie un zinātniskie priekšstati par spēles nozīmi | 16 |
2.1. | Spēles jēdziens filozofijā | 16 |
2.2. | Psiholoģiskie priekšstati par spēles nozīmi bērnu attīstībā | 17 |
2.2.1. | Spēles skatījums 20. gs. Krievijas psiholoģijā | 17 |
2.2.2. | Psihoanalītiskā spēles izpratne | 19 |
3. | Spēles pedagoģiskā izpratne un nozīme | 20 |
3.1. | Spēļu veidi, struktūra un funkcijas pedagoģiskā skatījumā | 20 |
3.2. | Spēļu organizēšanas jautājumi | 23 |
3.2.1. | Spēļu organizēšanas nosacījumi | 23 |
3.2.2. | Spēļu organizēšanas metodoloģiskie aspekti | 24 |
3.3. | Spēļu lietošanas iespējas dabas izpratnes attīstīšanai PII | 26 |
4. | Spēļu un rotaļu izmantošanas iespējas attieksmes pret dzīvo dabu attīstīšanā 5 – 7 gadu vecumā PII | 29 |
4.1. | Pētījuma dalībnieki | 29 |
4.2. | Pētījuma norise | 30 |
4.3. | Rezultātu apstrāde un analīze | 41 |
Nobeigums | 43 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 44 | |
Pielikumi | 46 |
Ievads
Cilvēkam jau no agras bērnības ir jāapzinās, ka viņš ir dabas daļa.
Bērniem vienmēr kaut kādā veidā ir saskare ar dabu. Viņus saista pļavas un meži, ziedi, tauriņi, vaboles, putni, zvēri, krītošas sniega pārslas, strautiņi un peļķes utt. Daudzveidīgā pasaule bērnos izraisa interesi, zinātkāri, rosina uz rotaļām, darbošanos, radošu darbu. Taču patstāvīgā saskarē ar dabu bērni ne vienmēr visu izprot, viņiem var arī veidoties nevēlama attieksme pret augiem, dzīvniekiem. Svarīgs pirmsskolas izglītības iestādes uzdevums ir ieaudzināt bērnos spēju saskatīt dabas skaistumu, kā mīlestību, saudzīgu un rūpīgu attieksmi pret to (9; 3).
Bērns ierodas pasaulē ar spēju visu uztvert emocionāli. Uztveres emocionalitāti bērnībā nosaka arī atmiņas un iztēles īpatnības. Ja bērns apkārtējo pasauli redz noraidošu, ļaunu, vienaldzīgu, tad tas var kaitēt arī bērna valodas apguvei, uzvedībai, spējai mācīties un kontaktēties ar citiem cilvēkiem. Tuvība dabai ir svarīgs faktors cilvēka pasaules uzskatu veidošanā. Mīlestība pret dabu palīdz izveidoties cilvēkam kā personībai.
Spēja uztvert skaisto nav dabas dāvana, tā ir jāizkopj. Ir jāpalīdz bērnam pirmskolas vecumā veidot skaistuma izjūtu, jo tā rada vēlmi aprūpēt, saudzēt, radīt. Bērns dabu uztver un pārdzīvo. Dabas skaistuma uztveršana ir ceļš uz cilvēka tālāku izaugsmi un pilnveidošanos.
Dabas unikālais raksturs paver pedagogam plašu iespēju spektru darbā ar bērniem. Pārdomāti piedāvāts dabas materiālu klāsts sekmīgi attīsta ne tikai bērna izziņas procesus, bet arī personību kopumā.
Tomēr mūsdienu apstākļos jautājums par bērna un dabas attiecībām izvirzās kā svarīga psiholoģiski pedagoģiska problēma. Daba bieži tiek aizstāta ar paša cilvēka radītajām lietām. Pastaiga un atpūta tiek aizstāta ar televīziju, videofilmām, datorspēlēm. Notiek cilvēka, tātad arī bērna attālināšanās no dabas.
Pirmsskolas vecumā jāveicina bērna spēja just līdzi, prasme priecāties par skaistumu dabā, prast saskatīt sakoptas vides skaistumu.
Bērni un spēle – arī šie jēdzieni šķiet neatdalāmi, jo, ja bērns ir vesels, viņš spēlējas. Tas liekas pats par sevi saprotams, tomēr teorētiski izprast bērnu spēles būtību nav vienkārši. Rodas jautājumi: vai bērnu spēle ir pastāvējusi vienmēr? Kā bērni spēlējušies sensenos laikos; kā pret to izturējās pieaugušie?
Tā varētu uzskaitīt daudzus līdz galam neatbildētus jautājumus. Šobrīd ir zināms, ka spēle ir neatņemama bērna dzīves sastāvdaļa, spēlē bērns izzina apkārtējo pasauli, izsaka savas izjūtas, apgūst visdažādākos uzvedības veidus un lomas, cilvēku savstarpējās attiecības. Spēle ir arī bērna morāliskās attīstības skola, nevien priekšstatos, bet arī uzvedībā, rīcībā.
Bērnu priekšstatu paplašināšanai par dabas parādībām un priekšmetiem plaši tiek izmantotas dažādas spēlēs, rotaļas un rotaļnodarbības. Tajās bērni uzkrāj juteklisko pieredzi, radoši apgūst zināšanas. Rotaļa rada bērnam emocionālu komfortu, līdzsvaru, apmierinājumu, prieka, brīvības un drošuma izjūtu. Rotaļājoties bērni attīsta domāšanu, iztēli, gūst plašu pārdzīvojumu spektru, var darboties radoši.
…
Diplomdarbs „Spēļu un rotaļu izmantošanas iespējas attieksmes pret dzīvo dabu veidošanā 5 – 7 gadus vecu bērnu grupās PII” ir 45 lpp. apjomā; ar 8 attēliem, 2 tabulām, 3 pielikumiem. Izmantoti 22 literatūras avoti. Darba struktūra: ievads; teorētiskā daļa 3 nodaļu apjomā; praktiskā daļa – empīrisks pētījums, kas atainots 4. nodaļā; nobeigums (svarīgākie secinājumi); pielikumi. Teorētiskajā daļā iztirzātas 5-7 gadu vecumposma īpatnības, kā arī spēļu un rotaļu būtība, to pedagoģiskā nozīme un praktizēšanas principi pirmsskolā. Empīriskajā pētījumā ir iekļauta PII grupa 20 bērnu apjomā (11 meitenes un 9 zēni); izmantotas gan autores izvēlētas, gan izveidotas spēles un rotaļas, kas var veicināt bērnu pozitīvas attieksmes pret dzīvo dabu attīstību. Diplomdarba ievadā formulētā hipotēze ir pārbaudīta, un tā ir apstiprinājusies. Atslēgvārdi: spēles; attieksme; emocionalitāte; dzīvā daba; empātiskums
- Pirmsskolas vecuma bērnu prāta spēju attīstība
- Sociālo prasmju attīstība 1.-4.klasēs
- Spēļu un rotaļu izmantošanas iespējas attieksmes pret dzīvo dabu veidošanā 5–7 gadu vecu bērnu grupā pirmsskolas izglītības iestādē
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Pozitīvas attieksmes veidošana dabaszinību stundās jaunāko klašu skolēniem
Дипломная для университета47
Оцененный! -
Rokdarbu iespējas bērna sensorikas attīstībā 3 – 4 gadus veciem bērniem
Дипломная для университета80
Оцененный! -
Mācīšanās optimizācijas iespējas sākumskolā
Дипломная для университета45
-
Rotaļu darbības attīstība, izmantojot zīmju valodu apmācības procesā
Дипломная для университета57
Оцененный! -
Spēļu elementu izmantošana sākumskolā
Реферат для университета24
Оцененный!