Дипломная
Гуманитарные науки
Педагогика
Vidusskolēnu informētība par kontracpeciju Ādažu ciematā-
Vidusskolēnu informētība par kontracpeciju Ādažu ciematā
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācija | 3 | |
Annotation | 4 | |
Ievads | 5 | |
1. | Teorētiskā daļa | 7 |
1.1. | Pusaudžu vecumposms | 7 |
1.1.1. | Pusaudžu vecumposma īpatnības socioloģiskajā interpretācijā | 7 |
1.1.2. | Pusaudžu vecumposma personības īpašības | 11 |
1.2. | Socializētāju ietekme uz pusaudžu personības attīstību | 14 |
1.2.1. | Ģimenes ietekme uz pusaudža personības attīstību | 14 |
1.2.2. | Skola un vienaudžu ietekme uz pusaudža personības attīstību | 21 |
1.2.3. | Masu mediju ietekme uz pusaudža personības attīstību | 24 |
1.3. | Kontracepcijas vēsture un tās ietekmējošie faktori pusaudža dzīvē | 26 |
1.4. | Pusaudžu seksualitāte, grūtniecība tās sekas | 30 |
1.5. | Aborti | 35 |
2. | Empīriskā daļa | 37 |
2.1. | Pētījuma metodoloģija | 37 |
2.2. | Pētījuma datu analīze un ekspertu intervijas analīze | 39 |
Kopsavilkums | 49 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 51 | |
Pielikumi | 55 |
Kopsavilkums
Mēs katrs esam gājuši cauri pusaudžu vecumposmam un mūsdienās pusaudži mācās ne tikai no vecākiem. Modernās tehnoloģijas ir gājušas tik tālu, ka iespējamā informācija ir pieejama visiem sabiedrības slāņiem, tai skaitā arī pusaudžiem. Savukārt, ko agrāk mūsu senči ir vai nu noklusējuši, vai vienkārši kautrējušies mums to stāstīt, tagad ir pieejami mediji, kur atrast visu sev interesējošo informāciju. Mūsdienās sabiedrība ir daudz komunikablāka un līdz ar to arī mēs esam atvērtāki pret draugiem, radiem un arī pret saviem bērniem.
Kontracepcijas līdzekļu piedāvājums ir plašs un, lai izvēlētos sev piemērotāko vispirms pusaudžiem būtu jākonsultējas ar savu ārstu, vai šie jautājumi jāizrunā ar sev tuviem cilvēkiem, jo bieži vien pusaudžu vecumā pusaudzis nevēlas padomus, jo uzskata, ka ir pietiekoši gudrs un zinošs augstāk minētajā jomā. Laikrakstos un masu medijos ir ļoti daudz informācijas par kontracepcijas līdzekļiem un pusaudži sev interesējošos jautājumus parasti meklē internetā, jo tajā nebūs lieku jautājumu – kas un kāpēc. Internets ir sava pasaule, kurā var atrast sev interesējošo informāciju. Taču dažkārt šī pieejamā informācija neatbilst pusaudžu izglītības līmenim. Daudzas lietas tiek pārprastas vai neizprastas līdz galam un te rodas virkne problēmu.
Pozitīvi ir tas, ka dažādas organizācijas organizē mācību lekcijas un psihologu konsultācijas pusaudžiem, jo ne katrā ģimenē pusaudzis tiek saprasts un novērtēts. Tas, protams, ir skolas uzdevums informēt un veikt dažādus izbraukumus uz šiem semināriem. Taču iepazīstot pusaudža vecumposma īpatnības varu teikt, ka šīs lekcijas un semināri ir vairāk teorētiskā bāze, ne zināšanas seksuālajā jomā. Lai kā skola un pieaugušie censtos pievērst uzmanību jauniešiem par sabiedrībā noteiktajām normām un likumiem, tās neiedarbosies uz pusaudžu prātiem, ja pats pusaudzis necentīsies iedziļināties lietas nopietnībā un izprast tās sekas.
Pieejamā literatūra par kontracepcijas līdzekļiem ir plaša un arī paši pusaudži atzīst, ka informācija ir pieejama gan masu medijos, gan grāmatās, gan neskaidrību gadījumā var jautāt vecākiem un draugiem. Taču pētījuma dati rāda ko citu. Lai arī informācijas pieejamība par kontracepciju lielākajai daļai pusaudžu ir viegli pieejama, taču varu secināt, ka nav tik viegli uztverama un saprotama.
Lielākajai daļai pusaudžu attieksme pret kontracepcijas lietošanu ir noliedzoša. Gandrīz visi apzinās, ka jālieto kontracepcijas līdzekļi, bet baidās no pašiem kontracepcijas līdzekļiem, neērti par to runāt ar partneri, kā arī nepietiekamas informācijas ietekmē vienkārši par to nedomā. Sabiedrībai vajadzētu informēt pusaudžus, par to, ka kontracepcijas līdzekļi ir nepieciešami tādā gadījumā, ja partneri vēlas izsargāties no grūtniecības. Dažkārt medijos var saskarties ar tādu informāciju, ka kontracepcijas līdzekļi ietekmē cilvēka veselību, taču nekur nav atrunāts, ka tās nelietošana var izraisīt paliekošas sekas atlikušajā dzīvē.
Pusaudžu vecums ir pārejas vecums līdz ar to daudzi pusaudži vispirms dara, tad domā par sekām. Dažkārt seku iestāšanās risks ir lielāks par veselo saprātu un rodas neatgriezeniskas problēmas. Tas galvenokārt saistīts ar narkotisko vielu vai alkohola lietošanu, jo tieši šie aspekti veicina pusaudžos pašpārliecinātību, bezatbildību un vieglprātīgu rīcību pret seksuālajām attiecībām.
Varu tikai piebilst, ka hipotēzes ir apstiprinājušās un esmu pārliecinājusies, ka mūsdienu pusaudžos mājo ne tikai vienaldzība par kontracepcijas līdzekļiem, bet arī nevērība par kontracepcijas līdzekļu klāstu un tās pielietojumu attiecīgajā situācijā.
…
Mūsdienās ir virkne problēmu, kas skar pusaudžu seksuālo un reproduktīvo veselību un to izplatība pasaulē liek aizdomāties par to, ka Latvijas valsts institūcijām ir pastiprināti jāpievēršas šo jautājumu apspriešanai. Dati rāda, ka Latvija atrodas viena no pēdējām valstīm Eiropas Savienībā, kas nav izstrādājusi ilgtermiņa reproduktīvās veselības politiku. Pēdējos gados ir augusi pusaudžu grūtniecība un abortu skaits tieši pusaudžu vidū ar katru gadu paaugstinās. Kaut Izglītības ministrijas mācību plānā ir paredzēta veselības mācība, skolās un citās izglītības iestādēs, šim priekšmetam nepievērš pastiprinātu uzmanību. Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot kādā mērā pusaudži ir informēti par kontracepciju, kādi ir cēloņi kontracepcijas nelietošanā pusaudžu vidū. Lai sasniegu darba mērķi, tika izvirzīti vairāki uzdevumi: 1. apgūt darbam nepieciešamās literatūras avotus un publikācijas laikrakstos un interneta resursos; 2. sniegt ieskatu kontracepcijas vēsturē; 3. analizēt socializācijas aģentu ietekmi uz pusaudža personību; 4. Intervēt respondentus, kuri šajā jautājumā ir eksperti un anketēt vidusskolniekus – Ādažu ciematā, uzzināt viņu viedokli un viņu piedāvātos risinājumus konkrētajā jautājumā. Par pētījuma objektu izvirzīju kontracepcijas nelietošanas cēloņus, bet par pētījuma priekšmetu – pusaudžu seksuālo uzvedību. Bakalaura darbā izmantotas divējādas metodes: 1. kvalitatīvā metode – daļēji strukturētā intervija; 2. kvantitatīvā metode – anketēšana.
- Bērnu vajadzības kā intelektuālās attīstības virzītājs
- Pozitīvas attieksmes veidošana dabaszinību stundās jaunāko klašu skolēniem
- Vidusskolēnu informētība par kontracpeciju Ādažu ciematā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Bērnu vajadzības kā intelektuālās attīstības virzītājs
Дипломная для университета70
-
Sociālpedagoģija
Дипломная для университета81
-
Korupcijas riski pašvaldību darbā Jelgavas rajona pašvaldību amatpersonu vērtējumā
Дипломная для университета58
-
Augstākās izglītības iestādes izvēli ietekmējošie faktori profesijas apguvei jauniešu vecumā
Дипломная для университета72
-
Skolēnu pašpārvaldes nozīme izglītības iestādes vadībā
Дипломная для университета48