Lietuviešu un latviešu mitoloģijā ir redzama neliela dievu evolūcija lietuviešu dievība Gabija, kas sākumā bija uguns dieviete pārauga Gaubjaujā, kas bija uguns un pārticības dieviete, tā bija dieviete ar plašām un cilvēku dzīvēs nozīmīgām funkcijām, viņa gādāja par saimes, mājas un lopu labklājību, līdzīgi ir ar latviešu zemes auglības dievu Jāni un lietuviešu vēja dievu Bangpūti, kas transformējās dabas auglīguma dievā un vēja un jūras dievā.
Kas man personīgi likās interesanti, ka baltu mitoloģijā ir saskatāmas tādas iezīmes, kas ir sastopamas, piemēram, seno hetu tautas mitoloģijā, proti, senajiem baltiem dabas parādības un norises tika personificētas. Latvieši dieviete Austra bija saullēkta personificējums, lietuviešu Sambris bija dabas auglīguma iemiesojums, bet prūšu Pāniks bija mājas pavārda un uguns personificējums.
Tas viss liecina par baltu arhaiskumu un mitoloģijas vājo nodalīšanu no cilvēku ikdienas, man liekas, ka ja nebūtu iejaukusies kristietība un vācu bruņinieki latviešiem būtu tāls ceļš ejams līdz R-Eiropas civilizāciju attīstības līmenim.
…