Ētikas dilemma ir sarežģīta dzīves situācija, kurā rodas konflikts starp vajadzībām un morāles vērtībām, un jāizdara izvēle starp pareizu vai nepareizu rīcību, starp morālu vai likumīgu lēmumu, starp tuvinieku vai sabiedrības interešu ievērošanu (Siksnāne, Lazdāne, 2013). Pirmsskolas pedagogā darbā tās ir profesionālās situācijas, kur ir jāizdara izvēle un kļūst grūti lemt par turpmākām darbībām kā rīkoties. («Образование», 2022) Savas prakses laikā es saskaros ar dilemmu par taisnības sacīšanu vai noklusēšanu.
Es kļuvu par liecinieci sekojošai situācijai. Kāda bērna mamma no rīta atvedot savu bērnu uz bērnudārzu sacīja audzinātājai, ka vakardien vakarā bija pamanījusi savam bērnam savādu brūci – kodienu, un pēc viņas sacītā to ir izdarījis kāds bērns grupiņā. Sašutusi viņa jautāja, kāpēc audzinātāja viņai nepastāstīja par to iepriekšējā dienā, kad mamma bija atnākusi savam bērnam pakaļ. Audzinātāja pateica, ka nebija pamanījusi šādu rīcību, ka bērnam kāds būtu bijis kodis. Man prātā ienāca doma vai varētu būt tā, ka audzinātāja bija nonākusi ētikas dilemmas priekšā – situāciju viņa redzēja, bet nezināja kā rīkoties, vai pastāstīt cietušā bērna vecākiem, bet varētu izveidoties konflikts ģimeņu starpā, vai varbūt sodīt vainīgo bērnu un pastāstīt viņa vecākiem, bet tad bērnu varētu nolamāt un fiziski sodīt mājās, tādējādi varētu rasties bailes apmeklēt bērnudārzu, vai noklusēt par situāciju – kā arī tika izdarīts. …