Izglītības institūtu socioloģijā var skatīt kā vienu no indivīda socializācijas īstenotājiem, kurš sniedz cilvēka darba dzīvei nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas. Vienlaikus šis institūts iepazīstina indivīdu ar sabiedrībā dominējošo vērtību hierarhiju, iekļaujot viņu sociālo attiecību mikromodelī, tiecas ietekmēt personības veidošanos valstī atzītajai ideoloģijai.
Izglītības socioloģijā varbūt visuzskatāmāk atklājas dažādu metodoloģisko skatījumu, kā arī sociālās makrovides un mikrovides pētījumu atšķirīgās iespējas empīriski novēroto atsevišķo parādību un kopsakarību izskaidrošanā. Apskatot izglītību kā sociālo institūtu ir svarīgi atbildēt uz jautājumu „kādās funkcijas tā pilda un kādās problēmas tajā pastāv?”.
Šī darba mērķis ir apskatīt pamataspektus kā uz šo jautājumu atbild trīs makrosocioloģijas teorijas – funkcionālisms, konfliktu teorija un intekcionistu teorija.
Funkcionālisms: tiecas noskaidrot izglītības funkcijas sabiedrībā un arī attiecības ar citiem sociālas sistēmas elementiem.…