Pareizi izveidota didaktika vajadzīga arī skolēniem, lai varētu viņus aizvadīt līdz zinātņu augstumiem bez grūtībām, garlaicības, uzkliegšanas un pēršanas, bet gan it kā rotaļājoties un jokojot.
Protams, arī skolām, kuras ar pareizu metodi varēs ne tikai saglabāt uzplaukuma stāvoklī, bet arī nemitīgi pilnīgot. Tās taču būs īstenas rotaļu vietas, prieka un līksmes mājokļi.
Valstij- ar to saskan pitagorieša Diogēna ievērojamais izteikums ( pēc Stobaja) : ”Kas veido jeb kuras valsts pamatu? -Bērnu audzināšana.” Nekad taču vīnogulāju stīgas nedod vērtīgus augļus, ja krūmu pašu rūpīgi nekops.”
Pareizi veidota didaktika nepieciešama arī baznīcai un debesīm, jo tad netrūks izglītotu draudzes ganu un būs vieglāk no tumsas atbrīvot tos, kurus nevar pamodināt dievišķās bazūnes skaņas. Protams, šie piemēri ir minēti tā laika kontekstā, bet pamatdomu var attiecināt uz mūsdienām arī.
Komenskis ļoti daudz ir pieminējis Dievu un uz to bija tendēta arī daļa no tā laika mācībām - lai sagatavotos mūžīgai dzīvošanai. Viņš minēja, ka cilvēkam jābūt:
1)apveltītam ar prātu visu citu radījumu vidū;
2) valdniekam pār sevi;
3) Dievam par prieku.
Mūsdienās skolēni skolā var izvēlēties vai apgūt ētiku vai kristīgo mācību. Tas nozīmē, ka Dieva loma zināšanu ieguvē un cilvēku turpmākajā dzīvē ir mainījusies.
„Lai cilvēks kļūtu par cilvēku, viņu vajag veidot.” …