Pedagoģija – zinātne vai māksla? Kas tad īsti ir pedagoģija – zinātne vai māksla? Abiem apgalvojumiem ir savi pierādījumi, līdz ar to nākas secināt, ka pedagoģija nav ne zinātne, ne māksla – tā ir abu simbioze, kurā saplūst kopā gan zinātne, gan māksla. Jo cilvēkam, kas grib būt audzinātājs, tomēr ir jāapgūst audzināšanas teorija. Jo audzināšana kā māksla audzina, bet audzināšana kā zinātne dod norādījumus kā audzināt.[1,58-59] Protams, jāpiekrīt Jūlija Aleksandra Studenta teiktajam, ka mūsdienu audzināšanas darbā teorijai (zinātnei) ar praksi (mākslu) jāiet roku rokā. Lasot „Vispārīgo pedagoģiju” un domājot par šo tēmu, man nācās arī secināt, ka savā ziņā pedagoģijas zinātne ir iespējama bez pedagoģijas mākslas, tāpat kā pedagoģijas māksla bez pedagoģijas zinātnes. Taču būtībā visprecīzākā definīcija tam, kas tad īsti ir pedagoģija, manuprāt, ir – pedagoģija ir zinātnes un mākslas apvienojums, jo, lai arī tās var pastāvēt viena bez otras, tā nav pilnvērtīga pastāvēšana. …