Demokrātiskas sabiedrības mērķis ir atzīt cilvēku kā augstāko vērtību un nodrošināt ikvienam cilvēciskā potenciāla realizēšanos. Šim mērķim ir pakļaujama arī audzināšana, kas demokrātiskā sabiedrībā ir mijiedarbībā ar visām sabiedriskām sistēmām – ekonomisko, tiesisko, militāro, politisko, kultūras, veselības aizsardzības un citām. Tas nozīmē, ka izglītības procesā bērni ne tikai apgūst, piemēram, kas ir ekonomika, bet arī to, kādi ir ekonomiskie procesi sabiedrībā, valstī, iepazīstas ar ekonomiskajām problēmām, likumiem un parādībām, kā arī veido savu viedokli attiecībā uz to. Tas ir būtiski, jo šāda pieeja veicina skolēna ieinteresētību sabiedrības procesos un veicina paša skolēna attīstību, kas ir personības iekšējās attīstības process.
Demokrātiskuma pamatprincipi ir vienlīdzība un brīvība, kas pedagoģijas procesā nozīmē to, ka visi cilvēki ir vienlīdzīgi – kā skolotāji, tā skolnieki - abiem ir gan tiesības, gan pienākumi, tiesības uz savu viedokli, izteikšanās brīvība, savstarpēja cieņa un uzticēšanās. Mācību procesā tas var izpausties kā lomu spēles, kurās katrs skolnieks pēc saviem ieskatiem var izvēlēties pats savu lomu un atbilstoši tai līdzdarboties stundas tēmai vai mācību procesam kopumā.