Конспект
Предпринимательство и право
Право
Bēgļu un alternatīvo statusu ieguvušo personu integrācija...Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 7 | |
PAŠREIZĒJĀS SITUĀCIJAS IZVĒRTĒJUMS LATVIJĀ | 10 | |
PATVĒRUMA JOMU REGULĒJOŠIE NORMATĪVIE AKTI LATVIJĀ | 10 | |
PAŠREIZĒJĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS | 12 | |
Patvēruma meklētāju izcelsmes valstis | 13 | |
Piešķirto statusu sadalījums pa gadiem | 14 | |
Patvēruma meklētāji | 15 | |
Bēgļi un alternatīvo statusu saņēmušās personas | 15 | |
SECINĀJUMI UN REKOMENDĀCIJAS | 17 | |
CILVĒKTIESĪBAS INTEGRĀCIJAS PROCESOS | 19 | |
STARPTAUTISKO, REĢIONĀLO UN NACIONĀLO NORMU IETVARS | 19 | |
CILVĒKTIESĪBAS UN DAŽĀDI PATVĒRUMA PROCEDŪRAS POSMI | 21 | |
SECINĀJUMI UN REKOMENDĀCIJAS | 23 | |
SOCIĀLIE PAKALPOJUMI | 25 | |
LIKUMDOŠANAS IETVARS | 25 | |
SOCIĀLO PAKALPOJUMU IZVĒRTĒJUMS | 27 | |
Galvenās sociālās vajadzības un to nodrošinājums | 30 | |
Citu valstu pieredzes izmantošana | 32 | |
SECINĀJUMI UN REKOMENDĀCIJAS | 33 | |
EIROPAS VALSTU PIEREDZE JAUNO SABIEDRĪBAS LOCEKĻU INTEGRĀCIJĀ | 41 | |
TIPISKI MODEĻI | 41 | |
PIECU VALSTU PIEREDZES ANALĪZE | 42 | |
Čehija | 42 | |
Spānija | 45 | |
Nīderlande | 50 | |
Somija | 53 | |
Beļģija | 58 | |
SECINĀJUMI UN REKOMENDĀCIJAS | 61 | |
ATSAUCES | 64 |
KOPSAVILKUMS
Funkcionējoša patvēruma procedūra ir pamats bēgļu aizsardzībai. Latvijā tā ir iedibināta, tādējādi arī izveidojot sistēmisku pamatu aizsardzības statusu (bēgļa vai alternatīvo) ieguvušo personu integrācijai Latvijas sabiedrībā.
Kad sākt integrāciju? Vai tad, kad personas ir oficiāli ieguvušas statusu, vai to darīt jau kopš viņu ierašanās valstī? Tas ir politisks lēmums, kam būtu jābūt praktiski un zinātniski pamatotam valstī izvirzītās integrācijas pamatnostādnēs un balstītam pieredzes izvērtējumā. Eiropā ir sastopami dažādi modeļi, tomēr aizvien vairāk valstu praksē pārliecinās, ka integrācijai, kultūrorientācijai, valodas pamatu mācīšanai, atbalstam socializācijā un citiem būtiskiem integrācijas komponentiem ir jābūt jau sākumā, nevis tikai pēc tam, kad valstī ieradušās personas saņem noteiktu statusu. Tādēļ ir ļoti nozīmīgi, lai Latvija, veidojot savu integrācijas programmu un rīcības plānu bēgļu un alternatīvo statusu ieguvušo personu integrācijai pastāvīgi turpinātu izvērtēt sasniegto, identificētu barjeras, mācītos no citu valstu praksēm.
Integrācijas bāzei būtu jābūt kopējām institūcijām, likumu ievērošanai, cilvēka tiesību ievērošanai, iecietībai un atbalstam neaizsargātām sabiedrības grupām. Pamatnostādnēm būtu jābūt nevis kultūras atšķirības noliedzošām, bet gan atbalstošām, ļaujot brīvi attīstīt un pilnveidot savu kultūru vienotā valsts institucionālā ietvarā, cienot valsts un sabiedrības kopējās vērtības. Tādēļ bēgļu un cilvēku ar alternatīvo statusu integrāciju nevar skatīt atrauti no citām politikām un visas sabiedrības integrācijas Latvijā.
Praktiskajā pamatā integrācijas sistēmai būtu jāaptver sekojošas jomas (taču ne tikai šīs):
- kultūrorientācija;
- valodas mācīšana;
- mājokļa atrašana;
- iekārtošanās darbā.
Paralēli šīm jomām, būtu nepieciešams radīt tādu iekļaujošu un visaptverošu sistēmu, kas ļautu sniegt individuālu atbalstu, motivēšanu, kas būtu vērsta nevis uz personas ierobežošanu viņa/viņas, atšķirīgās pieredzes un kultūras dēļ, bet tieši ļautu izmantot šīs atšķirības kā vērtību.
Parasti attiecībā uz bēgļiem, viņu īpašo apstākļu dēļ dažādās pakāpēs tiek izmantota tā dēvētā atbalstošā rīcība jeb, ierasti tulkota kā pozitīvā diskriminācija (affirmative action – angļu val.) Proti, ir vajadzīgs papildu atbalsts, nevis tikai vienlīdzīgi kritēriji, lai bēgļiem un alternatīvo statusu ieguvušajiem patiešām varētu palīdzēt integrēties sabiedrībā, jo, kas ir vienlīdzīgi kritēriji vietējiem iedzīvotājiem, piemēram, lai pieteiktos darbā, var būt disproporcionāli pārmērīgi migrantiem (CLIP, 2006). Tādēļ ir ļoti būtiski, lai tiktu piedāvāta individuāla, specifiska palīdzība un atbalsts, gan valodas apguvē, gan mājokļa atrašanā, gan arī, iekārtojoties darbā. Jāņem vērā, ka indivīdiem, dažādām sabiedrības grupām, no kurām nāk bēgļi, ir arī atšķirīgas līdzšinējās pieredzes, vajadzības un iespējas integrēties vietējā sabiedrībā. To arī parāda Kvalitatīvo pētījumu studijas (KPS) 2008. gadā veiktais pētījums attiecībā uz indivīdiem, kuri nāk no bijušajām Padomju Savienības republikām. Krievu valodas zināšanu un vietējas kultūras izpratnes dēļ ir vieglāk iekļauties sabiedrībā. Taču arī šajā gadījumā būtisks jautājums sistemātiska, atbalstoša un pozitīvi motivējoša rīcība valsts valodas apguvē, lai viņi varētu pilnvērtīgi iekļauties Latvijas sabiedrībā.
No kopējiem uzdevumiem integrācijas programmas īstenošanā nozīmīgākie ir šādi: jāveic patvēruma meklētāju sociālās integrācijas modeļa izstrāde, jāveido apmācības personālam, kas strādā ar patvēruma meklētājiem, aktīvi jāiesaistās starptautiskos sadarbības tīklos ar citām ES valstīm, kā arī jāveido sadarbības tīkls Latvijā starp nevalstiskajām organizācijām, valsts un pašvaldību iestādēm patvēruma jautājumu risināšanai.
Institūciju sadarbība
Latvijā ir jāturpina cieša starpinstitūciju sadarbība valsts līmenī, nedublējot vienam otra funkcijas, bet kopīgi nodrošinot labu pārvaldību un atskaitīšanos bēgļu un alternatīvā statusa ieguvušo integrācijā, arī regulāri analizējot situāciju, identificējot barjeras un nosakot kritērijus, kā tiek izvērtēts sasniegtais: pašu bēgļu vajadzības, politikas īstenošanas atbilstība politikas mērķiem, izvērtējot padarīto makro, mezo un mikro līmenī. Rekomendācijās ir piedāvāts sistemātisks un detalizēts modelis bēgļu, personu ar alternatīvo statusu sniegto pakalpojumu efektivitātes izvērtējumam.
…
Starptautiskā aizsardzības sistēma, kas noteikta Bēgļu konvencijā un citos starptautiskos dokumentos, ir veidota ar mērķi, lai ikviens, kas cieš no būtiskiem cilvēktiesību pārkāpumiem, kuriem draud spīdzināšana, izrēķināšanās, varētu saņemt aizsardzību citās valstīs. Tomēr praksē valstis ne vienmēr var to nodrošināt. Lai meklētu patvērumu, daudzi riskē ar savu brīvību un pat dzīvību, pakļaujoties kriminālu organizāciju uzstādītajiem noteikumiem. Veidojas situācija, ka daļa personu, kurām ir tiešām nepieciešama aizsardzība, to nevar iegūt, savukārt valstis, kuras uzņem patvēruma meklētājus, ir spiestas izskatīt daudz nepamatotu pieteikumu.
- Bēgļu un alternatīvo statusu ieguvušo personu integrācija Latvijā
- Eiropas integrācijas programma attiecībā uz 2004.gada 1.maija paplašināšanos
- Informācijas atklātības likuma 11prim panta 3.daļas gramatiskā, sistēmiskā, vēsturiskā un teleoloģiskā interpretācija
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Eiropas integrācijas programma attiecībā uz 2004.gada 1.maija paplašināšanos
Конспект для университета6
-
Informācijas atklātības likuma 11prim panta 3.daļas gramatiskā, sistēmiskā, vēsturiskā un teleoloģiskā interpretācija
Конспект для университета2
-
Patērētāju interešu aizsardzība un kvalitātes nodrošināšana
Конспект для университета4
-
Likuma "Par pašvaldībām" 4.panta interpretācija
Конспект для университета2
-
Satversmes 43.punkta interpretācija
Конспект для университета3