Vispārīgā veidā cena ir produkta pircēja un pārdevēja vienošanās rezultāts. Pārdevējs grib par savu preci saņemt augstāku cenu, pircējs - maksāt zemāku cenu. Darījuma rezultātā tiek noteikta abām pusēm pieņemama cena. Lai gan pircēja lēmumu iegādāties preci ietekmē daudzi ārējie faktori, cena tomēr ir viens no svarīgākajiem elementiem, kas nosaka gan realizācijas apjomu tirgū, gan rentabilitāti. Tāpēc cenu veidošanas koncepcijā jāņem vērā ne tikai uzņēmuma iekšējie faktori, bet arī ārējie faktori. Pēc konkurences kritērijiem pārdevēja un pircēja cena lielā mērā ir atkarīga no tirgus tipa.
Kā cenu veidošanas ārējais faktors pastāv dažādi tipi:
tīrās konkurences tirgus;
monopolistiskās konkurences tirgus;
oligopolistiskās konkurences tirgus;
tīrā monopola tirgus.
Tīrās konkurences tirgus. Veido liels daudzums kādas preces pārdevēju un pircēju. Atsevišķs pārdevējs vai pircējs nevar būtiski ietekmēt tirgus cenu līmeni. Pārdevējs nav spējīgs noturēt augstāku cenu nekā tā, kas ir tirgū. Pircējs nevar iegādāties preci, kas būtu lētāka par tirgus cenu, jo tieši par tādu cenu šo preci var pārdot jebkurš pārdevējs. Mūsdienu apstākļos šāda situācija pasaules tirgū vērojama tikai atsevišķām precēm, piemēram, dažāda veida metāliem, vērtspapīriem. Šajā tirgū mārketinga pētījumiem, metodēm preču virzīšanai tirgū un cenu veidošanai nav būtiskas nozīmes. …