2)Jau civilizācija, turpinot darba dalīšanu, radīja jaunu šķiru – tirgotājus, kas vairs nenodarbojās ar produktu ražošanu, bet tikai ar maiņu (papildus rodas tie, kas paši neko neražo, bet piesavinās sveša darba augļus kā starpnieki; tirgotājs iedzīvojas tikai uz citu rēķina, un tas ir pamatā kapitālismam).
*Barbarismu nomaina civilizācija un vecā ģints iekārta sabrūk, un tās vietā stājas valsts, kurā ģimenes struktūra ir pilnīgi pakļauta īpašuma attiecībām un kurā attīstās šķiru pretrunas un noris šķiru cīņa.
Civilizācijā sākotnēji pastāvošās preču ražošanas pakāpi raksturoja metāla naudas ieviešana, līdz ar to arī naudas kapitāls, procenti un augļošana, tirgotāju kā starpnieku šķiras parādīšanās, zemes privātīpašums un līdz ar to arī hipotēka, kā arī vergu darbs kā vadošā ražošanas forma.
Civilizācijas galvenais virzītājspēks ir mantkārība, tās noteicošais mērķis ir atsevišķa indivīda bagātība. Viss tiek darīts tikai tādēļ, lai indivīds kļūtu bagātāks (ne visa sabiedrība).
RAINIS
Kas darbu nedara, tas par darbu runā. Kas darbu nespēj, tas darbu kritizē. Kas darbu dara, tas klusē, un darbs par viņu runā. Laimes apmierināts ir tikai nedarbīgais. Rainis par darbu – darbs sev un darbs priekš tautas un cilvēces kopumā. Darbs ceļ vīru. Darbs nav atkarīgs no cilvēka gribas, bet darbs ir atkarīgs no dzīves vajadzībām. Caur sevi var kļūt tautai, valstij un sabiedrībai kopumā. Darbs apmierina vajadzības. Dzīve katram uzliek pienākumus – darbs tos atrisina.
FIHTE
Visbiežāk Fihte par centrālo atzīst darbības principu. Darbība ietver sevī gan darbošanos, gan rezultātu; tie nav atdalīti viens no otra ne laika, ne cēloņsakarības ziņā — tie ir komplekss veselums, kas izpaužas kā produktīva darbība. Darbība, kas ir nejauša, nederīga, kurai labāk būtu bijis nenotikt, arī ir produktīva, jo tā kaut ko radījusi. Viņš ir teicis: ,,Nevis kailas zināšanas, bet darbošanās saskaņā ar tavām zināšanām ir tava sūtība,- tā skaļi atskan manas dvēseles dziļumos, tiklīdz kaut vienu acumirkli koncentrējos un pievēršu uzmanību pats sev. …