Skatoties Deivida Hjūma grāmatu ‘’Traktātā par cilvēka dabu’’ varēja arī vel daudz ko spriest, un te nu ir spriedums..
Cik gan patiesi un aizkustinoši ir mirstoša filozofa vārdi: „Es esmu vai, drīzāk, biju (jo tas ir veids, kā man tagad par sevi jārunā; tieši tas piešķir vairāk drosmes runāt atklāti) es biju, saku, mērenu nostāju cilvēks” (523). Vai varbūt, salīdzinot Traktātu ar Pārspriedumu, pievērsties Hjūma filozofiskās domas analīzei? Iespēju daudzums mulsina. Varbūt pievērsties Hjūma pētniecības tradīcijas aprakstam, kas ar savu apbrīnas vērto komentēšanas un savstarpējās saskarsmes kultūru krasi atšķiras no kaislībām daudzos citos filozofu forumos? Hjūma filozofiskās domas auglība un ietekme mums dod iespēju šķetināt dažādas filozofiskās un ekonomiskās domas tradīcijas ― vācu klasisko filozofiju, fenomenoloģiju, utilitārismu, naturālismu, spēļu teoriju, varbūtības teoriju, u.c.
Hjūms nemēģina kādu pamācīt par tiklu un pārtikušu dzīvi. Viņa jautājums nav normatīvais „Kas cilvēkiem jādara?.” Hjūmu interesē tikai un vienīgi fakta jautājums „Ko cilvēki darīs?”.
Ko tad Hjūms var pateikt par cilvēku dabu? Mēs — un ne tikai mēs, bet arī dzīvnieki, — esam būtnes, kas veido projekcijas par to, kas notiks nākotnē. „Ar gara acīm mēs vienmēr varam iztēloties, ka kādas sekas izriet no kāda cēloņa un pat, ka kāds notikums seko citam” (29). „Visu varbūtisko, tas ir, nākotnes slēdzienu pamatā ir pieņēmums, ka starp nākotni un pagātni pastāv atbilstība. Šī atbilstība ir fakta jautājums” (31). Mūsu iztēle izveido tādu kā nākotnes karti, kas mums palīdz atšķirt svarīgas lietas no mazsvarīgām, skaisto no neglītā, vajadzīgo no nevajadzīgā, utt.…
Deivids Hjūms un Brīvā griba. Deivids Hjūms dzimis 1711. gada 26. aprīlī, bet miris 1776. gada 25. augustā. Viņš bija skotu vēsturnieks un filozofs, kam bija liela nozīme divu filozofijas skolu - skepticisma un empīrisma attīstībā. Hjūmu mēdz uzskatīt par trešo - visradikālāko - no tā sauktajiem "britu empīriķiem" (pārējie divi ir Džons Loks un Džordžs Bērklijs). Hjūma filozofijā liela nozīme bija ne tikai skepticismam, bet arī naturālismam. Hjūms ir dzimis Edinburgā un turpat arī mācījies. Sākumā viņš apsvēra iespēju studēt jurisprudenci, taču vēlāk viņu pārņēma, paša vārdiem izsakoties, "nepārvarama nepatika pret visu, izņemot nodarbošanos ar filozofiju un vispārīgu mācīšanos".Divdesmit sešu gadu vecumā viņš Francijā pabeidza darbu "Traktāts par cilvēka dabu". Lai arī tagad daudzi to uzskata par būtiskāko Hjūma darbu, sākotnēji tas neguva atbalstu. Pavadījis dažus gadus darbā pie dažādiem politiķiem un militāristiem, Hjūms atgriezās pie studijām. Nolēmis, ka "Traktāta par cilvēka dabu" būtiskākā neveiksme ir stils, nevis saturs, Hjūma materiālu pārstrādāja, lai tas būtu vieglāk uztverams. Tā radās darbs "Pētījums par cilvēka sapratni".Vēlākajos gados viņam tika liegti dažādi amati, jo viņš bija ateists. Tomēr viņam izdevās iegūt izcila esejista un vēsturnieka slavu. Viņa darbiem izteikti lielāku uzmanību sāka pievērst, kad Imanuels Kants apgalvoja, ka tieši Hjūms esot viņu atmodinājis no "dogmatiskas snaudas".Hjūms uzskatīja, ka lietām pašām nepiemīt īpašības, tās noteic cilvēka maņas.
Darbā ir gramatikas kļūdas
- Brāļi Van Eiki
- Deivids Hjūms un brīvā griba
- Filosofija
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Ētika
Конспект для средней школы7
-
Filosofija no 6.gs.p.m.ē. līdz 20.gs.
Конспект для средней школы23
-
Pārskats filosofijā (5.gs.p.Kr. līdz mūsdienām)
Конспект для средней школы4
-
Duālisms un dvēseles nemirstība
Конспект для средней школы28
-
Filosofija
Конспект для средней школы18