Visas saražotās un pārtikai piedāvātas preces un pakalpojumi tiek iedalītas privātajās un sabiedriskajās. Privātās preces ir tādas preces un pakalpojumi, kas paredzētas individuālam patēriņam. Tam piemīy šādas pazīmes:
• Dalāmība. Tas var ražot gan lielās, gan mazās vienībās, dažāda lieluma un izmēra, lai tās varētu iegādāties katrs pircējs atbilstoši viņa vajadzībām.
• Izslēdzamība – visu preču un pakalpojumu vienībām var noteikt cenu.
Galvenais instruments, kas nodrošina izslēgšanu no patēriņa, ir cenu mehānisms. Līdzko cena nespēj izslēgt kādu no tā vai cita produkta patēriņa, tad šāds produkts kļūst par kopīga patēriņa vai sabiedrisko preci.
Sabierdiskās preces un pakalpojumi ir tādi produkti, kas nav dalāmi un ko nevar pārdot atsevišķam individuālam patērētājam, jo nav izslēdzami no konkurējoša patēriņa ar citiem labumiem. Sabiedriskajām precēm piemīt gluži pretējas pazīmes salīdzinājumā ar privētajām precēm. Tas ir:
• Kopīga patērēšana; tas arī nekonkurē patēriņā ar citām precēm un pakalpojumiem.
• Nav izslēdzams.
• Nav dalāms.
Tās piemīt tādām sabiedriskām precēm, kuras ekonomiskajā literatūrā tiek dēvētas par īsti sabiedriskajām precēm, un valdība ar tām nodrošina iedzīvotājus ar nosacījumu, ka šīs preces dos labumu sabiedrībai kopumā.
…