34. Kas ir tolerance un kas atšķir to no intolerances un pseidotolerances?
Tolerance ir gan ētisks ideāls, gan sabiedrības organizācijas princips, kas nodrošina dažādi domājošo indivīdu sadzīvošanas un sadarbības iespējas. Bet pati ideja parādās stipri agrāk - minēsim kaut vai budistu ķēniņa Ašokas Lielā ediktus Maurju impērijas laikā Indijā, kā arī dubultpienākuma koncepciju agrīnajā kristietībā. Tolerances vērtības nostiprināšanās Eiropas sabiedrībā bija cieši saistīta ar Reformāciju un tās izraisītajiem reliģiskiem kariem. Tolerance kļuva par viņu nozīmīgākām Apgaismības vērtībām, kā arī tolerance ir viena no pamatvērtībām mūsdienu demokrātiskajā sabiedrībā.
Sullivan un Piereson darbā “Tolerance and Democracy” tiek nošķirtas trīs dažādas tolerances izpratnes -
Liberālā tolerances izpratne paredz, ka līdz ar izglītības līmeņa pieaugumu un indivīdu politisko līdzdalību tolerances līmenim vajadzētu pieaugt.
Konservatīvā tolerances izpratne neparedz augstu tolerances līmeni parasto vēlētāju attieksmēs, it īpaši ja runa ir par ekstrēmistiskām idejām un to paudēju grupām. Viņi netic, ka izglītība un līdzdalība var radīt toleranto sabiedrību un noliedz kādu cēloņsakarību starp līdzdalību un toleranci. Nepietiekamās tolerances problēma ir risināma, veidojot barjeras līdzdalībai un liekot uzsvaru uz kompetento eliti.
Federālisma ( vai konstitucionālisma) demokrātiskā teorija nepaļaujas nedz uz pilsoņu, nedz uz elites tikumiem.
Tolerances normas var tikt aizsargātas un nodrošinātas caur konkurenci starp grupām, decentralizāciju un konsekventu varas dalīšanu.
Loks nosaka tolerances robežas, formulējot argumentus par labu reliģiskai tolerancei tas nenozīmē, ka tolerances principi tiek attiecināti uz visiem bez izņēmuma. Ja kādas grupas uzskati apdraud sabiedrību, tolerance uz tiem netiek attiecināta. Šajā sakarā viņš min divas svarīgas grupas, pirmkārt, tie ir katoļi, jo viņu lojalitāte ir vērsta ārpus Anglijas. Otrkārt, tie ir ateisti, jo vienu solījumiem nevarot ticēt.
…
Kas ir pasaules uzskats, kāda ir tā struktūra, paveidi un loma cilvēka dzīvē. Filozofiskā pasaules uzskata specifika. Kas vieno izcilu filozofu ar bērnu? Kā Zenona aporijas parāda filozofijas specifiku? Kādas ir attiecības starp “philosophia” un “sophia”? Kāpēc Sokrata filozofēšana kaitināja atēniešus? Vai apsūdzība pret viņu bija pamatota? Kas ir filozofijas jēga, pēc Jaspersa, vai var runāt par progresu filozofijā? Filozofija un valoda. Kas ir metafizika un ontoloģija? Nosauciet nozīmīgākos nošķīrumus to ietvaros. Kas ir epistemoloģija? Kas ir epistemoloģiskais pavērsiens un kad tas notika? Ar ko klasiskā epistemoloģija atšķiras no neklasiskās epistemoloģijas? Kas vieno R.Dekartu un Dž. Loku izziņas problēmu risināšanā un kas viņus škir? Kādā ziņā un kādā veidā I.Kantam izdodas pārvarēt R.Dekarta un Dž. Loka pretstatu? Kas ir “cilvēka būtība”, kā to var saprast, un vai tā vispār ir? Kas ir morālais nihilisms, kāds tam sakars ar F.Nīčes pārcilvēka ideju? Kas ir “tikumu ētika” un kādas ir ar to saistītas problēmas?...
- Filosofijas pamatu eksāmens
- Konspekts par Kārli Marksu
- Tiesību filosofijas eksāmens
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Konspekts par Kārli Marksu
Конспект для университета3
-
Tiesību filosofijas eksāmens
Конспект для университета17
-
Angļu filosofa pirmā sistemātiķa "Esejas par cilvēka sapratni" konspekts
Конспект для университета6
-
Konspekts Alberta Varslavāna darbam "Ievads vēstures zinātnē"
Конспект для университета11
-
Konspekts par P.Budrjē darbu "Praktiskā jēga"
Конспект для университета2