Dabas radītu vidi vai telpu ap sevi cilvēks sāka pārkārtot vai sakārtot tad, kad tā viņaprāt neatbilda darbības vajadzībām, kuru cilvēks vēlējās veikt.
Klimatiskie apstākļi un dabas spēki spieda cilvēku veidot šo vidi vai telpu tā, lai viņš būtu pasargāts no dabas pārspēka, varētu fiziski saglabāties, izdzīvot. Sakārtojot un pārkārtojot vidi vai telpu ap sevi, veidojot to no jauna, cilvēks tiecas radīt apstākļus, kādas funkcijas (darbības veikšanai), centās sevi pasargāt no pārlieku liela aukstuma un saules tveices, netīkamo vēju un lietus, no plēsīgiem zvēriem. Tas bija sākums funkcijas risinājumam utilitārajā ( ērts, prasmīgs) celtniecībā un, tātad, arī pirmatnējā arhitektūrā. Var teikt, ka vidi un telpu veido, ēku ceļ tad, kad jāapmierina kādu dzīves vajadzību, jārisina kāda dzīves funkcija.
Zinot šo iemeslu, var meklēt līdzekļus un paņēmienus, kā vislabāk sasniegt šo mērķi, kā visoptimālāk risināt šo lietošanas funkciju. Labāku funkcionālo risinājumu nodrošina precīzi noteikts funkcijas uzdevums (mērķis) un vispusīgi izvērtēti iespējamie mērķa sasniegšanas ceļi.
Bet risināt tikai telpas vai ēkas funkciju ir par maz. Jānodrošina arī ēkas konstruktīvā noturība (no kādiem materiāliem gatavo ēku, konstrukciju) un nepieciešamais konforts tajā. Tas prasa risināt dažādas ēkas inženierijas problēmas. Savukārt, kā indivīdam, tā arī kopumā sabiedrības harmoniskas attīstības intereses prasa telpu, vidi vai ēku risinot acīm tīkamu un ērtu.
Telpas, vides vai ēkas risinājums ir kompleksa problēma.
Piemēram, var minēt ēšanas funkciju ēdamistabā vai dzīvojamā istabā, ēdienu gatavošanas funkcija virtuvē, rotaļāšanās funkciju bērnudārza rotaļu telpā, pirkšanas pārdošanas funkciju veikalā, ārstniecisko funkciju poliklīnikā utt. Šajos piemēros funkcijas mērķis ir lokāls, šaurs. Tas var būt arī plašāks, piemēram, guļamistabas funkcija ietver sevī gulēšanas, veļas un apģērba glabāšanas, sienas spoguļa (trimo) funkciju, nereti arī kāda ģimenes locekļa darba vietas funkciju.
Restorāna ēdamzāles funkcija ietver sevī ēšanas, dejošanas, bāra funkcijas.
Skolas klases funkcija ietver sevī mācīšanās, skolotāja darba vietas, mācību uzskates līdzekļu izvietošanas funkcijas.
Skolas sporta zāles ietver sportošanas, ģērbtuvju, sporta inventāru glabāšanu, skatītāju izvietošanos funkciju.
Bērnudārza rotaļu telpas funkcija ietver sevī rotaļāšanās, mācīšanās, ēšanas, gulēšanas funkciju.…