Piedāvājuma likums - par augstāku cenu ražotāji grib un spēj saražot tirgum lielāku preces daudzumu, ja pārējie nosacījumi paliek nemainīgi.
Ja paaugstinās preces cena, mainās pieprasītās (piedāvātās) preces daudzums un notiek virzība pa pieprasījuma (piedāvājuma) līkni no viena punkta uz citu."
"Pieprasījuma līkne (D) izsaka sakarību starp visām iespējamām preces cenas un pieprasītās preces daudzuma kombinācijām, pārējiem nosacījumiem paliekot nemainīgiem.
Pieprasījuma līkne vērsta no kreisās puses uz labo pusi, no augšas uz leju.
Piedāvājuma līkne (S) izsaka sakarību starp visām iespējamām preces cenām un piedāvatās preces daudzuma kombinācijām.
Piedāvājuma līkne ir vērsta no kreisās puses uz labo, no apakšas uz leju."
Piedāvājuma izmaiņas nosaka šādi ārpuscenas faktori:
=) Ražošanas faktoru (zeme, darbs, kapitāls, uzņēmējdarbība)cenas.
Ja uzņēmumam ražošanas faktori jānopērk dārgāki, tad piedāvājums samazināsies un piedāvājuma līkne nobīdīsies pa kreisi.
=) Ražošanas tehnoloģijas izmaiņas.
Jaunākas, jaudīgākas tehnoloģijas ieviešana palielinās piedāvājumu, un piedāvājuma līkne nobīdīsies pa labi.
=) Nodokļu izmaiņas.
Ja samazinās nodokļus (uzņēmuma ienākuma nodokli, dabas resursu nodokli, pievienotās vērtības nodokli, sociālo nodokli, akcīzes nodokli u.c. ), piedāvājums palielināsies, un piedāvājuma līkne nobīdīsies pa labi.
=) Subsīdijas.
Ja zemnieku saimniecības saņems subsīdijas, tad piedāvājums palielināsies.
=) Citu preču cenas.
Palielinoties kartupeļu cenai, zemnieki kartupeļus stādīs vairāk nekā labību, un kartupeļu piedāvājums palielināsies.
=) Piedāvātāju skaits.
Ienākot Latvijas sakaru tirgū "Bitei", palielinājās sakaru pakalpojumu piedāvājums.
=) Gaidāmās cenu izmaiņas.
Ja ražotājs prognozē, ka nākotnē preču cena palielināsies, tad ražotājs samazina piedāvājumu, lai to palielinātu, kad preces cena pieaugs.
=) Citi faktori.
Klimatiskie apstākļi, dabas katastrofas, kari, protesti u.c.
…