DIDAKTIKA
Šim skaistajam vārdam H. Gudjons velta ļoti daudz uzmanības. Nodaļā ir aprakstīts par to, kas īstenībā ir didaktika, par didaktikas vēsturi. Minēti didaktiskie modeļi un to funkcijas. Gudjons aprakstījis mācību plāna attīstības teorijas, mācību konceptus un aktuālās attīstības tendences. Kā pēdējo šajā nodaļā autors min skolotāja lomu didaktikā.
Autors runājot par didaktiku, vislielāko nozīmi velta tieši didaktikas modeļiem un to pārstāvjiem, kuri pavisam ir pieci. Kā pirmais tiek minēts Kritiski konstruktīvais didaktikas modelis, kura pārstāvis ir Volfgangs Klafki.
Modeļa galvenais jēdziens ir izglītība. “Izglītības mērķis ir iemācīt skolēniem vēsturiski veidojošus cilvēces tagadnes un nākotnes būtisko problēmu izpratni, ieaudzināt katrā cilvēkā līdzatbildību un gatavību piedalīties to risināšanā”.[1;258]
Šī modeļa pārstāvis izglītības jēdzienu neattiecina tikai uz skolām, bet pievēršas arī apkārtējās vides aizsardzībai, mieram, sabiedriskām nevienlīdzībām un daudzām citām problēmām, kuras šodien sabiedrībā uzskatāmas par izglītības sastāvdaļu. Nedrīkst nepieminēt arī to, ka V. Klafki uzskata, ka mācību process ir arī sociālais process. Un balstoties uz to viņš parāda konkrētu mācību procesa plānošanas perspektīvu. Nenoliedzami, ka šā modeļa mērķis ir norādīt pedagogiem iespēju rīkoties atkarībā no situācijas, jo panākumus mācībās nosaka nevis sagatavotais plāns, bet gan iespējami produktīva mācību procesa īstenošana.
…