3. Brahmana – Ātmana koncepcija Upanišadās Galveno hinduisma kategoriju iedibināšana. Šankaras filozofija (Shankara). Maijas jēdziens. Vedāntas filozofija
Kaut kas tuvs monoteismam aizsākas tikai ar Upanišadām (8.-3. gs. p.m.ē.) un mazāk pazīstamajām, bet saturā līdzīgajām Āranjakām (9.-6. gs. p.m.ē.) Senakas Upanišadas ir gan vēdiskās reliģiski filozofiskās domāšanas pēdējais posms, gan jaunā ceļa sākums. Upanišadu kopējais skaits ir pāri par 200 un tas ir dažāda garuma. Runājot par 13 (14) galvenajām, tas ir no dažām līdz apmēram simt vidēja apjoma lpp. plašas. Ir raksturīgs liels izziņas gars un daudzi grūti atbildami jaut.: „Kas ir cēlonis? Brahma? No kurienes mēs esam piedzimuši? Kā mēs dzīvojam? u.c. Upanišadas, kurām kopējais ir tikai dažas pamatdoktrīnas, sastāv no gudra skolotāja dialogiem ar zinātkāru skolnieku un pēc formas ir nedaudz līdzīgas Platona darbiem. Misticisms un simboli, process, kura laikā guru ved savu audzēkni uz atbrīvošanos un atkalpiedzimšanām. Upanišadās nomirusi dvēsele sāk ceļot. Tiek ievests karmas jēdziens. Upanišadas var arī uzskatīt par protestu pret tā laika pārliecīgo aizraušanos ar rituāliem un upurēšanu, par filozofiskas reliģijas pirmsākumiem.
Laika gaitā Upanišadas kļuva tik nozīmīgas, ka, balstoties uz šiem sacerējumiem, radās visautoritatīvākā filozofiska sist., kuru nosauca par Vēdantu (Vedu noslēgums). Vēdantas pilnīgi abstraktie Brahmans un Ātmans nav nemaz tik tālu no 19. gs. vācu ideālistiskas filozofijas Absolūta. Vēdantai bija liela ietekme uz visu vēlāko laiku indiešu kultūras attīstību. Vēdantas filozofijas pamatatziņa par Ātmana un Brahmana vienotību. Brahmans bija kaut kas pavisam jauns salīdzinājumā ar Rigvēdas dievu bukēti, kam turpmāk ir tikai pakārtota loma. „Bailēs no viņa deg uguns (Agni); baidāmās karsē saule (Sūrja) un tml. Brahmans ir ārpus dievu savstarpēju ķildām. Viņš ir mūžīgs – bez sākuma un gala, nenoveco, ir brīvs no jebkādām aptraipīšanas briesmām. Viņš ir visa radītājs. …
2. Vediskā reliģija . Rigveda, Jadžurveda, Sāmaveda un Atharvaveda. Rigvedas dievu panteons un tā vieta vēlākajā hinduismā. Cilvēks un sabiedrība Rigvedā. Rigvedas īpašā vieta (19.-21.) indoeiropiešu un indoāriju izcelsmes hipotēzēs; 3. Brahmana – Ātmana koncepcija Upanišadās Galveno hinduisma kategoriju iedibināšana. Šankaras filozofija. Maijas jēdziens. Vedāntas filozofija (Vedanta) 4.Mahābhārata un Rāmājana kā reliģiski avoti 5. Manu likumi 6. Purānas kā hinduistu ikdienas dzīves noteikumu veidotājas. Uzdevumu raibums Purānās. Višnuistiskās un šivaistiskās Purānas. Brahmā-Višnu-Šiva 7. Krišnas mācības Bhagavadgītā , Trīs jogas. Bhagavadgītā loma hinduismā un Indijas vēsturē 8. Trīs (četri) dzīves mērķi hinduismā: dharma, artha, kāma, (mokša) 9. Samsāra, atkalpiedzimšana un karma 10. Varnas un kastas kā seni sociāli institūti, to vieta mūsdienu Indijā 11. Triju augstāko varnu vīrieša četras dzīves pakāpes 12. Sievietes vieta hinduismā saskaņā ar tā avotiem un iespējamībām praktiskajā dzīvē 13. Šiva un šivaisms 14. Višnu un višnuisms. 15. Galvenās sieviešu kārtas dievības. Durgā un Kālī īpašā loma 16. Pārdabiskais dabā. Dievs templī. Upurēšana 17.Individualitāte un ētikas normas hinduismā; 18.Nevardarbīgums un veģetārisms, „baušļi” hinduismā un to vispārcilvēciskais Pēc V. Ivbuļa grāmatas "Šiva izdejo un sagrauj pasauli".
- Hinduisma tradicionālā doma
- Krusta filosofija, vēsture un nozīmes
- Reliģijas ētiskie aspekti
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Krusta filosofija, vēsture un nozīmes
Конспект для университета39
-
Reliģijas ētiskie aspekti
Конспект для университета4
-
Zoroastrisms
Конспект для университета6
-
Cilvēks un viņa sūtība budismā un brahmanismā
Конспект для университета9
-
Septītās dienas Adventistu Baznīca
Конспект для университета14