Likumā par grāmatvedību 11.pants nosaka, ka katram uzņēmumam, kas uzsāk darbību, ir
jāveic inventarizācija – visu uzņēmuma līdzekļu pārbaude dabā un prasību un saistību
pārbaudē pēc dokumentiem. Pārbaudes rezultātus ieraksta īpašā inventarizācijas sarakstā,
norādot īpašuma objektu vērtību un parādu summas. Turpmāk šāda inventarizācija ir jāveic
katra pārskata gada beigas un tas ir obligāts priekšnosacījums gada pārskata sastādīšanai.
Tātad inventarizācijai uzņēmumā ir jābūt:
uzsākot sava uzņēmuma darbību vai pārņemot uzņēmumu no cita īpašnieka;
noslēdzot pārskata gadu;
likvidējot, pārdodot vai pārveidojot uzņēmumu citā īpašuma forma.
Inventarizāciju veic, nosakot uzņēmuma īpašuma vai lietojuma objektu apjomu dabā un salīdzinot ar debitoriem un kreditoriem prasību un parādu summas.
Uzņēmuma īpašuma vai lietojuma objektu apjoma noteikšana dabā ietver šo objektu daudzuma, lietošanas ilguma un pilnvērtīguma novērtēšanu ar vispārīgi izmantojamiem paņēmieniem vai, ja nepieciešams, ar speciāliem paņēmieniem . Minēto novērtēšanu piemēro uzņēmuma īpašumā, valdījumā, turējumā vai glabājumā esošajām ķermeniskajām lietām (ilgtermiņa ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem, kā arī ārpusbilances aktīviem), arī tām, kas uzņēmumam ir nodotas atbildīgā glabāšanā vai uzņēmumā ir pārstrādes vai labošanas (remonta) procesā.Nemateriālo ieguldījumu un citu bezķermenisko lietu, kā arī prasību un parādu summas inventarizē, to apjomu pārbaudot saskaņā ar attiecīgajiem dokumentiem.Par inventarizācijām uzņēmumā ir atbildīgs uzņēmuma vadītājs. Inventarizācijai uzņēmumā tā vadītājs izveido inventarizācijas komisijas atsevišķu objektu inventarizēšanai.…