Lietišķā etiķete Eiropā uzņēmējiem un tūristiem parāda, kā var iegūt viegli izprast un pareizi novērtēt kultūru atšķirības, ar kurām nākas sastapties, viesojoties darījumu partneru zemēs vai dodoties tūrisma ceļojumos uz citu valsti. Pirms došanās braucienā ir vērts painteresēties par attiecīgā galamērķa svarīgākajiem kultūras jautājumiem, piemēram, ēšanas un dzeršanas etiķete, runas veids, acu kontakts, braukšana ar taksometru, apģērbs, lietišķās sarunas, dāvanu pasniegšana, dzeramnaudas došana, svētki un brīvdienas, izturēšanās pret varas pārstāvjiem.
Tikpat lielas atšķirības, kādas pastāv starp eiropiešu un amerikāņu paražām, sastopamas arī dažādās Eiropas valstīs. Piemēram, tas, kas ir piedienīgs un pieņemams Francijā, var izjaukt darījumu Latvijā. Tāpēc uzņēmējiem it īpaši ir jāizpēta otras kultūras biznesa etiķetes īpatnības.
Etiķete Latvijā ir jau gadu desmitiem arvien spēcīgāk un nopietnāk ieviesta un apmācīta Latvijas iedzīvotājiem, it īpaši biznesā iesaistītajiem. Tā kā Latvija ir aktīva pasaules biznesā, it īpaši tuvo austrumu un rietumu reģionos, biznesa cilvēkiem ir vērts papētīt šo valstu biznesa etiķeti un tāpat iepazīstināt ciemiņus ar mūsu pieņemtajiem standartiem, jo tādejādi tiek dibinātas un attīstītas labākas biznesa attiecības.
Latvija ir Eiropas sastāvdaļa, tāpēc daudzu valstu etiķete (Eiropas) īpaši neatšķiras no mūsu etiķetes, kas atvieglo viennozīmīgi šīs biznesa attiecības.
Lai arī Eiropas biznesa etiķete īpaši neatšķiras un tai ir daudz kā kopīga, tomēr ir daudzas citas valstis pasaulē, kur tā atšķiras ļoti krasi un šo atšķirību nezināšana var izbojāt daudzus paredzami labus biznesa darījumus, piemēram, arābu valstīs ir vairāk kā atšķirību ar Latvijas etiķeti.
…