Konkurences būtība
Konkurence - uzņēmējdarbības stratēģija un tāda ekonomiski patstāvīgu uzņēmēju sāncensība, kas efektīvi ierobežo atsevišķu uzņēmēju spēju ietekmēt vispārīgos preču apgrozības apstākļus (cenu, piedāvājumu) un veicina preču ražošanu (pakalpojumu sniegšanu) atbilstoši pieprasījumam. Konkurence ir mehānisms, kas palīdz īpaši ražīgām un efektīvām kompānijām augt un atņemt tirgus daļu mazākām un mazāk efektīvām kompānijām, kuras rezultātā bankrotē vai sasparojas paaugstinot savu efektivitāti. Biznesa globalizēšana pastiprina konkurenci.
Konkurences jeb nozares vide satur faktorus, kas ir būtiski katram uzņēmumam attiecīgajā nozarē. Analizējot nozares pievilcību jāpievērš uzmanību sekojošu faktoru mijiedarbībai:
Faktoru parametri, t.i. noteikti ražošanas faktori, kas ir nepieciešami sekmīgai konkurences veikšanai konkrētā nozarē. Faktoru parametri mēdz būt cilvēku jeb darba resursi, fiziskie resursi, naudas resursi, infrastruktūra;
Pieprasījuma parametri, t.i., iekšējais tirgus pieprasa uzņēmumu kvalitāti un ražošanu;
Uzņēmumu stratēģija, struktūra un konkurence, t.i., firmu dibināšanas un vadības noteicošie faktori valstī, konkurences raksturojums iekšējā tirgū;
Radniecisko un palīgnozaru raksturojums, t.i., radniecisko vai palīgnozaru esamība vai trūkums valstī, konkurētspējīgu pasaules tirgū.
Konkurenci var uzskatīt arī par labvēlīgo faktoru, jo tā var kalpot kā ražošanas uzlabošanas un modernizācijas motīvs. Konkurence nenozīmē automātisku vietējo preču sliktāku kvalitāti, bet spēju pārdot saražoto produkciju ārpus valsts robežām. Konkurence ir galvenais līdzeklis, kas nodrošina pircējam zemākas preču cenas un augstāko to kvalitāti, kā arī plašākas izvēles iespējas.
M.Potera konkurences teorija
M. Portera izstrādātais piecu konkurences spēku modelis pieder pozicionēšanas trešajam vilnim un ir mēģinājums rast konkrētākus un precīzāk mērāmus kritērijus izvērtēšanai.
…