Ekonomiskajā literatūrā tiek apskatīti šādi konkurences veidi: pilnīgā konkurence, monopolistiskā konkurence un nepilnīgā konkurence, kurā ietilpst monopols un monopsons, oligopols un oligopsons. Lai raksturotu tirgus struktūru, to vai citu konkurences veidu, parasti tiek piemēroti šādi kritēriji:
Pārdevēju un pircēju skaits
Drošas informācijas pieejamība
Pircēju un pārdevēju slepenas vienošanās iespējas
Realizējamā produkta veids
Iespējas iekļūt tirgū un atstāt to.
Terminu tirgus struktūra lieto, lai parādītu, cik liela ir konkurence noteiktā tirgū. Tirgus struktūra ietekmē cenu līmeni, iepirkuma apjomu un uzņēmuma peļņu.1
Mūsdienās tikai daži preču tirgi darbojas pilnīgās konkurences apstākļos, piemēram, ziedu, lauksaimniecības produktu pārdošana speciālās izsolēs, kā tas notika Nīderlandē. Šajās izsolēs pircējs un pārdevējs vienojas par abpusēji apmierinošu cenu.2
Nepilnīgā konkurence ir jebkura tirgus struktūra, kurā nav pilnīgās konkurences. Ir šādi nepilnīgās konkurences veidi:
Oligopols un oligopsons
Monopols un monopsons.…