Mācību līdzekļi speciālajās skolās – tie ir drukāti, grafiski (plakani) un apjomīgi materiāli, paredzēti apmācībai: mācību grāmatas, vārdnīcas, izziņu grāmatas (rokasgrāmatas), tabulas, kartes, attēli; maketi, moduļi un mulāžas; kolekcijas, dažādas ierīces un instrumenti. Par mācību līdzekļiem var kalpot dažādi apkārtējās iekārtas priekšmeti. Tie var būt pašu skolēnu izgatavoti. Mācību līdzekļi padara apmācību uzskatāmu, konkretizē to, palīdz skolēniem veikt patstāvīgu darbu.
Mācību līdzekļiem jāatbilst pedagoģiskām prasībām: to saturam un noformējumam jābūt atbilstošam noteiktam pedagoģiskam uzdevumam, jābūt vienkāršiem un ērtiem lietošanā. Mācību līdzekļi, kas paredzēti speciālai skolai, pielāgoti bērnu ar attīstības traucējumiem apmācības uzdevumiem.
Mācību līdzekļi nedzirdīgiem bērniem pielāgoti redzes uztverei. Iztrādājot šos mācību līdzekļus, tiek ņemtas vērā valodas prasmes un tipiskas nedzirdīgo bērnu grūtības, apgūstot valodas leksiku, gramatiku un fonētiku.
Skolā, kur mācās vājdzirdīgie, pielieto tādus pašus mācību līdzekļus, kādus pielieto masu skolās.
Mācību līdzekļi neredzīgiem balstās uz taustes uztveres, kā arī optisko signālu pārvēršanu skaņu signālos. Taustes uztverei tiek pielietoti: reljefi globusi un kartes, rasējumi un zīmējumi. Uzraksti un paskaidrojumi uzrakstīti Braila šriftā. Skolās vājredzīgiem kā mācību līdzekļus plaši pielieto apjomīgus priekšmetus, naturālos modeļus un mulāžas. Tiek izmantotas arī speciālās ierīces un instrumenti. …