Līdzsvara cena nozīmē līdzsvaru starp pieprasījumu un piedāvājumu. Ja cena augstāka nekā līdzsvara cena P, rodas pārpalikums, kas virzīs cenu uz leju. Ja cena ir zemāka par līdzsvara cenu, rodas deficīts, un cena paaugstināsies. Ja prece ražota vairāk nekā nepieciešams, cena būs jāpazemina, lai atimulētu pieprasījumu. Ja cena turpina pazemināties, radīsies deficīts un cena virzīsies uz augšu. Līdzsvara cena nozīmē, ka deficīto resursu sadale ir notikusi atbilstīgi sabiedriskajām vajadzībām. Kaut arī tirgus cenas ne vienmēr ir optimāli lielumi, tomēr tām nav alternatīvas. Kaut arī tirgus atrodas nepārtrauktā svārstību varā, tomēr tirgus līdzsvara cena vairāk vai mazāk atbilst vidējo cenu līmenim. Pieprasījuma elastība un tās veidi.
Elastība ir viena mainīgā atkarīgā lieluma (pieprasījuma) reakcijas mērs uz cita mainīgā neatkarīgā lieluma (cenas) izmaiņām. Pieprasījuma elastība no cenas ir pārdoto preču apjoma relatīvās izmaiņas atkarībā no cenu relatīvajām izmaiņām. Pieprasījuma cenas elastības matemātiskā izteiksme ir šāda: Edp = ((∆Qd/Qd)*100)/((∆P/P)*100) = (∆Qd)/(Qd)*(P/∆P), kur Edp – pieprasījuma cenas elastības koeficients, ∆Qd – pieprasījuma izmaiņas, ∆P – cenas izmaiņas, Qd – sākotnējais pieprasījums, P – sākotnējā cena. Cenas elastības koeficients (Edp) atspoguļo pieprasījuma apjoma proporcionālās izmaiņas atkarībā no cenu procentuālajām izmaiņām. Elastības lieluma parāda, par cik procentiem mainīsies mainīgais atkarīgais lielums(pieprasījums), ja mainīgais neatkarīgais(cenas) mainīsies par vienu procentu. Pārveidojot formulu, iegūstam: Edp = (∆Qd/∆P)*(P/ Qd). Tātad Edp nosaka izteiksme, kas izsaka pieprasījuma līknes slīpuma leņķi, un attiecība P/ Qd jeb cenas attiecība pret pieprasījuma apjomu. Ja pieprasījums atkarībā no cenas ir elastīgs, tad elastības koeficients >1. Tas nozīmē, ka, mainoties cenai par 1 %, pieprasījuma izmaiņas >1 %. Pieprasījums neelastīgs ir tad, ja Edp <1. Šajā gadījumā pieprasījuma apjoma izmaiņas ir relatīvi mazākas nekā cenu izmaiņas. Ja Edp = 1, tad ir unitāri (vienādi) elastīgs piedāvājums – cenu pazeminājums par 1 % palielina realizācijas apjomu arī par 1 %. Pilnīgi neelastīgs pieprasījums nozīmē, ka pieprasījums absolūti nereaģē un cenu izmaiņām(piem., sāls un insulīns). Pilnīgi elastīgs pieprasījums nozīmē absolūtu pircēju jūtīgumu uz preces cenas izmaiņām. Paceļot vienveidīgas preces cenu augstāk par tirgus līdzsvara cenu, pircējs atteiksies preci iegādāties. Pazeminot šādas preces cenu attiecībā pret tirgus cenu, pircējs iegādāsies tikai šo preci. Līdz ar to pieprasījuma elastību no cenas ietekmē šādi faktori: 1)aizvietojamība. Jo vairāk ir attiecīgai precei aizvietotāju, jo pieprasījums pēc šīs preces elastīgāks, 2)preces statuss. Pieprasījums pēc pirmās nepieciešamības precēm ir neelastīgāks nekā pēc normālām precēm, 3)preces īpatsvars patērētāja budžetā. Jo lielāks īpatsvars precei ir patērētāja budžetā, jo lielāka ir pieprasījuma elastība, 4)laika faktors. Ilgā laika periodā pieprasījums ir elastīgāks nekā īsā. Ir vajadzīgs laiks, lai patērētājs mainītu ieradumus un priroritātes preču un pakalpojumu izvēlē. Elastības veidi: 1)krusteniskā pieprasījuma elastība .…
Darbs ir domāts BAT studentiem. Darbaa ir attainotas exsaamena biļšu atbildes MIKROEKONOMIKĀ, Domaaju, ka tās noderēs arī citiem studentiem, kas mācās mikroekonomiku.
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Mikroekonomika
Конспект для университета4
-
Mikroekonomika
Конспект для университета3
-
Ekonomikas priekšmets: makroekonomika un mikroekonomika
Конспект для университета3
-
Ekonomikas priekšmets. Mikroekonomika un makroekonomika. Resursu ierobežotība
Конспект для университета5
-
Mikroekonomika
Конспект для университета6