Monopoli ir viena no konkurences pamatformām, kad kādam uzņēmumam, firmai vai apvienībai konkrēto preču un pakalpojumu tirgū ir tāds stāvoklis, kas spēj ietekmēt attiecīgo preču cenu līmeni un piedāvājuma apjomu. Situācijā, kad kādā ražošanas jomā vai tās apakšnozarē darbojas tikai viens pārdevējs, var runāt par absolūtu monopolu. Monopolists vienlaicīgi var būt arī monopsons – attiecīgi vienīgais pircējs specifiskajiem ražošanas resursiem. Monopolstāvoklis ļauj monopolam noteikt monopolcenas, kas ir daudz augstākas nekā pilnīgas konkurences apstākļos. Absolūtais monopls visbiežāk ir sastopams mazās valstīs ar salīdzinoši šauru iekšējo tirgu, tomēr monoražotājs ne vienmēr ir arī monopolists, jo nacionālajā tirgū ar tā saražoto preci aktīvi var konkurēt arī imports.
Par dabiskajiem monopoliem sauc tirgus dalībniekus, kuriem konkrētajā tirgū ir ekonomisks izņēmuma stāvoklis, jo konkurences iespējas ir izslēgtas vai ierobežotas objektīvu iemeslu dēļ. …