Tātad, pēc visa iepriekš teiktā, var secināt, ka mūzika būtībā ir cieši sasaistīta ar visām citām dzīves jomām, ar visa cita veida zināšanu un prasmju apguvi, ar dažādu bērna reakciju un attieksmju veidošanos un izkopšanu, ar pašapziņu un spēju iejusties kolektīvā, un daudziem, daudziem citiem būtiskiem faktoriem, kuri šajā referātā nemaz nav pieminēti.
Tas aicina saprast, cik mūzikai ir būtiska loma cilvēka dzīvē, un to pielietot, lai izkoptu savas spējas un palīdzētu to izdarīt arī bērnam. Īpašu nozīmi muzikālas vides radīšanai un muzikālai izglītošanai, manuprāt, būtu jāpievērš tieši bērna agrīnajā vecumā, kad bērns ir daudz atvērtāks visam jaunajam, un kad viņš ir tik jutīgs un tik ļoti apkārtējo vidi uztverošs, ka veido sevi no visa tā, kas ir ap viņu.
„Īpaši nozīmīga ir agrīnajā un pirmsskolas vecumā gūtā ritmiskā un muzikālā pieredze – tā ietekmē turpmākos dzīves posmus ne tikai muzikālās, bet arī intelektuālās un emocionālās attīstības ziņā. Ritma izjūta un uztvere ir saistīta ar muskuļu kustību, runas un dzirdes sajūtām, kā arī kustību koordinācijas attīstību.” (2; 8.lpp.)
Secinājumi:
- mūzika uzlabo fizioloģiskos procesus bērna organismā un harmonizē organisma darbību;
- mūzika palīdz attīstīties smadzenēm, sīkajai un lielajai motorikai un kustību koordinācijai;
- mūzika pozitīvi ietekmē gan psiholoģisko un emocionālo sfēru;
- mūzika labvēlīgi ietekmē kognitīvos procesus;
- mūzika pozitīvi ietekmē bērna pašvērtējumu un piederību sabiedrībai;
- mūzika veicina sadarbību un attīsta empātiju;
- ar mūziku jāsāk nodarboties pēc iespējas agrīnā vecumā.
…