Praksē nereti sastopama situācijas, kad uzņēmumi saimnieciskajā darbībā turpina izmantot pamatlīdzekļus, kuriem grāmatvedības uzskaitē atlikusī vērtība ir 0. Ko ar tiem darīt?
Pamatlīdzekļi ir uzņēmuma valdījumā esošā manta (aktīvi), kuras lietošanas termiņš ir garāks par vienu pārskatā periodu un kura:
Paredzēta izmantošanai preču ražošanā, pakalpojumu sniegšanā, citu pamatlīdzekļu saglabāšanas remontu vajadzībām vai arī iznomāšanai;
nav paredzēta pārdošanai saskaņā ar uzņēmuma pamatdarbību.
Katram uzņēmumam ir jāizstrādā un jānosaka sava pamatlīdzekļu uzskaites kārtība un nolietojuma aprēķināšanas politika, ievērojot šādus priekšnoteikumus:
normatīvos aktus – likums „Par grāmatvedību”, „Par uzņēmuma gada pārskatiem”, „ Par uzņēmuma nodokli” MK 21.10.2003. noteikumus Nr.585 ” Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju” un Finanšu ministrijas 30.05.94 „ Norādījumus par pamatlīdzekļu un to nolietojuma (amortizācijas) uzskaiti” ar grozījumiem, kas regulē nodokļu uzskaites un nodokļu jautājumus;
pamatlīdzekļu uzskaites vienība ir atsevišķa inventāra objekts, kam piešķir arī uzskaites (inventāra) numuru un katram pamatlīdzeklim vai vienotai objektu grupai iekārto uzskaites reģistru;
pamatlīdzekļu kustību – saņemšanu, nodošanu ekspluatācijā, renovāciju (rekonstrukciju) vai izslēgšanu- apstiprina ar attiecīgiem attaisnojuma dokumentiem;
atsevišķa uzskaite iekārtojama par nomā saņemtajiem un nomā nodotajiem pamatlīdzekļiem.…