1.Personības raksturīgas psih. īpašības.
Cilvēks, kurš spēj apzināties un vadīt savu rīcību ir personība.Cilvēka aktīva darbība kolektīvā, kā arī savstarpējās attiecībās, liela mērā nosaka individuālo personības īpašību izveidi. Personības atšķir.psihol. īpaš. Pašapziņa, individualitāte, pašregulācija, aktivitāte,mijiedrabība ar sociālo vidi.
2.Jēdzieni cilv. indivīds, individualitāte, personība ar ko tie atšķiras.
Jēdziens indivīds raksturo konkrētu cilvēku un šajā jēdzienā iekļautas īpašības, kas atšķir doto cilvēku no citiem, kā arī nosauktas kopīgas ar citiem cilvēkiem īpašības(dzimums, augums u.c.). Individualitāte ir pats šaurākais jēdziens pēc satura un ietver sevī tikai tās īpašības un to salikumu, kas doto cilvēku atšķir no citiem. Cilvēks sevī ietver visu cilvēcisko īpašību kopu, neatkarīgi no tā vai šīs īpašības piemīt konkrētam cilvēkam. Personība ir konkrēts cilvēks, kā sabiedriskas darbības un sabiedrisko attiecību subjekts visā viņa sociālpsiholoģisko īpašību dažādībā. Personībai piemīt tādas rakstura īpašības, kuras ir vairāk vai mazāk noturīgas un liecina par cilvēka individualitāti(raksturs, temperaments).
3.Dažādas pieejas personības izpētei. Bioģenētiskā- personības attīstības pamatā ir bioloģiskie procesi .Attīstību šī teorija saprot kā nobriešanu.Hols uzskat. Par galveno attīst.likumu rekapitulācijas bioģenētisko likumu. Krečmers – cilvēka ķermeņa uzbūves saistība ar personības attīstību. Socioģenētiskā- izskaidro person. Īpatnības izejot no sabiedrības struktūras, socializācijas veidiem un cilvēku savstarpējām attiecībām. Socioģenēt.pieeja veido vairākas pakārtotas teorijas Socializācijas teorijas , iemācīšanās teorijas, lomu teorijas. Psihoģenētiskā pieeja –nenoliedz bioloģijas un dabas nozīmi personības attīstībā, bet priekšplānā izvirza psihisko procesu attīstību.Vēl ir 3 apakšteorijas psihodinamiskā, kognitīvā, personālistiskā.
4.Personības veidošanās pēc Eriksona.
Eriks Eriksons izstrādāja personības attīstības integratīvo koncepciju. Viņš akcentē EGO pakāpenisku veidošanos, spēku un pozitīvu funkcionēšanu un uzskata , ka EGO attīstās ne tikai agrīnajā bērnībā, bet visas dzīves laikā.…