1. Elastības būtība-
Līdzšinējā analīze par cenas un citu faktoru ietekmi uz pieprasījumu un piedāvājumu rada izmaiņu virzienu t.i. to pieaugums vai samazinājums, taču uzņēmumiem no saimniecības stratēģijas un taktikas viedokļa ar šādām atziņām vien nepietiek, ir jāzina cik lielā mērā cenu izmaiņas kā arī citu faktoru ietekme sekmē pieprasījumu vai piedāvājuma pieaugumu vai samazinājumu. Dažādām precēm šī iedarbība ir atšķirīga, ja maizes cena pieaug pa 50%, tad pieprasījuma samazināsies maz, taču šāds pats cenu pieaugums apaviem ievērojami palielinās. Nosakot divu mainīgu lielumu izmaiņu apmēru jāņem vērā , ka cenas rēķina latos, dolāros, utt., bet preces pieprasījuma vai piedāvājuma daudzumu, galonos, tonnās utt., tāpēc ir nepieciešams vienots radītājs, kas der visām precēm un ļauj tās savstarpēji salīdzināt un kuru rēķina nevis absolūtos, bet relatīvos lielumos t.i. %. Šā rādītāja īpatnība ir tā, ka vairumā gadījumu to nevar noteikt visai pieprasījuma vai piedāvājuma līknei kopumā, bet tikai kādam tās noteiktam punktam. Pieprasījuma vai piedāvājuma jūtīguma atbildes reakcija atkarībā no preces cenas vai citu faktoru ietekmes analīzē ar elastības koeficientu (e) palīdzību.
Elastība ir lielums, kas rāda par cik %-os izmainīsies pētāmais lielums, ja ietekmējošais lielums mainās pa 1%. Elastības koificients var būt gan ar +, gan ar - zīmi, tas ir atkarīgs no pieprasījuma vai piedāvājuma līknes kāpuma, elastības koeficients ir pozitīvs, ja līkne grafikā ir augšupejoša, tas ir negatīvs, ja līkne ir lejupejoša, jeb dilstoša.
Uzņēmuma pieprasījuma vai piedāvājuma analīzē galvenā nozīme ir elastības koeficienta absolūtam lielumam. Elastības koeficientu zīme sniedz papildus informāciju vai precei ir normāla vai anomāla reakcija vai tās ir savstarpēji papildinošas vai aizstājošas.
Tā rāda cik lielā mērā cenas kā arī citu faktoru izmaiņas ietekmē pieprasījuma apjomu. Galvenais lielums ir :
šīs preces cena
citas preces cena
ienākumi
Šo ietekmējošo lielumu iedarbību atbilstoši raksturo:
cenas
krusteniskā
ienākumu elastība.…