Jebkurā tirgū viena no centrālajām problēmām ir cenu veidošana. Lielākoties cenu veidošanos tirgū ietekmē preces pieprasījums un piedāvājums.
Pieprasījums ir patērētāja vēlme un iespējas iegādāties kādu preci par noteiktu cenu noteiktā laikā un vietā. Cilvēka vēlēšanos iegādāties kādu preci vai pakalpojumu, kādā daudzumā nosaka šādi faktori:
1. cenas;
2. ārpuscenas .
Pieprasījuma līkne atspoguļo sakarību starp cenām un preču un pakalpojumu daudzumu, ko varētu nopirkt, esot noteiktām cenām.
Shēmas punkts D atspoguļo relatīvie dārgu preci, bet punkts D1 relatīvi lētu preci. Tātad pieprasījuma likums paredz, ka esot citiem līdzīgiem nosacījumiem vairāk preču un pakalpojumu pirks par zemāku cenu. Pieprasījuma lieluma pieaugums līkni nobīda pa labi, bet pieprasījuma samazinājums līkni nobīda pa kreisi.
…