Faktoru, kas ietekmē pircēju pirktspēju, ir daudz un katram patērētājam tie var būt atsevišķi, individuāli. Ir divi faktori, kas ir vispopulārākie un visietekmējošākie, tie ir:
a)Ienākuma efekts – cenām ceļoties, nevar nopirkt vairs vēlamās lietas.
b)Aizstājamības efekts – vairums patērētāji izvēlas tādā paša tipa lētākas preces vai līdzīgas, lai ietaupītu.2
Cits autors uzsver vēl divas lietas, kas ietekmē patērētāju pirktspēju. Šie faktori ir vairāk uz individuāliem patērētājiem. Šie faktori ir:
a)Tirgus pieprasījums – konkrētajā brīdī pērk konkrētas preces. Piemēram, pirms ziemassvētkiem visi pērk dāvanas.
b)Gifena paradokss – nozīmē, piemēram, par lētu naudu torti nepirks, jo tā būs nebaudāma, bet par ļoti aukstu cenu arī nepirks, jo nevarēs atļauties, tāpēc ir jābūt sabalansētai baudāmībai un cenai.…