Добавить работы Отмеченные0
Работа успешно отмечена.

Отмеченные работы

Просмотренные0

Просмотренные работы

Корзина0
Работа успешно добавлена в корзину.

Корзина

Регистрация

интернет библиотека
Atlants.lv библиотека
3,49 € В корзину
Добавить в список желаний
Хочешь дешевле?
Идентификатор:920382
 
Автор:
Оценка:
Опубликованно: 16.02.2006.
Язык: Латышский
Уровень: Средняя школа
Литературный список: Нет
Ссылки: Не использованы
Фрагмент работы

Sengrieķu filozofu Platona (427-347 p. m. ē.) un Aristoteļa (384-322 p. m. ē.) idejas ir veiksmīgi papildinājušas ar alternatīvām vērtībām uzskatu plurālismu. Gan Platona, gan Aristoteļa darbos ir iztirzāti jautājumi par ētiskām – morālām un politiskām vērtībām. Abu zinātnieku uzskati daudzos jautājumos sakrīt, kas izskaidrojams ar ideju pēctecību: Aristotelis ir Platona skolnieks. Tomēr pastāv aspekti, kuros viņu domas atšķiras. Par to liecina Aristoteļa slavenie vārdi: “ Platons man ir draugs, bet patiesība - dārgāka.”
Runājot par politiskiem uzskatiem, jāatzīst, abi filozofi ir vienisprātis par valsts izcelsmi jeb evolūciju. Pēc Platona domām, valsts veidojas, kad cilvēki organizējas sabiedrībā dēļ savstarpējām vajadzībām pēc preču apmaiņas un pakalpojumiem. Šo ideju no Platona aizguvis Aristotelis, taču Platona valsts ir kā līdzeklis, bet Aristoteļa valsts ir organiska – kā obligāts veidojums, priekšnoteikums saprātīgu indivīdu pastāvēšanai, jo cilvēks Aristotelim pēc dabas ir “politiska būtne” (“Zoo politicon”). Aristotelis valsts veidošanā (pretēji Platonam) noliedz mītu nozīmi (Нерсесянц; 94). Platona sabiedrības principi ir pakalpojumu apmaiņa, cilvēka kapacitātes attīstība ar mērķi apmierināt personīgās vajadzības un sasniegt augstākā tipa sociālo dzīvi. Šādas dzīves sasniegšanai Platons piedāvā ideju par funkciju specializāciju - darba dalīšanu un šķiru jeb sabiedrības slāņu veidošanos. Darba dalīšanas nepieciešamību var argumentēt ar to, ka, piemēram, fermeris saražo vairāk ēdiena nekā spēj patērēt, kurpnieks – vairāk kurpju nekā spēj novalkāt, bet sadarbojoties tie abi būs paēduši un apģērbti (Platons, “Valsts”; 15). Funkciju specializācija, kas ir sabiedrības sakne, balstās uz diviem faktoriem – dabisko piemērotību un treniņu, apmācību. Pirmais ir iedzimts, bet otrais saistīts ar izglītību, pieredzes gūšanu (Sabine; .53). Valsts iedzīvotāju fiziskajām vajadzībām jābūt apmierinātām un valstij jābūt aizsargātai un pārvaldītai. Tāpēc specializācija prasa, lai svarīgākos pakalpojumus nodalītu. Līdz ar to Platons identificē sabiedrību kā trīs šķiru, elementu kopumu: pirmais elements - strādnieki, kas ražo, otrais – “sargi”, kas nenoteikti dalās kareivjos un valdītājos. Daudzu valdītāju vietā var būt arī viens, tas ir, filozofs-ķēniņš (Sabine; 63). Šādu šķiru dalījumu Platons pamato ar faktu, ka eksistē trīs cilvēku veidi: tie, kas pēc dabas der fiziskam darbam, bet ne valdīšanai, tie, kas der valdīšanai, bet zem citu kontroles un vadības, tie, kas der augstāku valsts pienākumu pildīšanai. Šīs trīs piemērotības psiholoģiskā plānā nozīmē trīs cilvēku dvēseles vitālās varas, daļas: jutekliskā, saprātīgā un gribas, kas atbilst atsevišķam tikumam. (Platons,“Valsts”; 98-101). Slāņi nav kastas, un piederība tiem nav mantota vai iedzimta. Platona ideāls ir sabiedrība, kurā katram dzimušam bērnam tiek sniegta izglītība attiecīgi viņa dabiskām uztveres, apgūšanas spējām; katram indivīdam ir iespēja nokļūt valsts augstākajā pozīcijā, katrs indivīds realizē savus sasniegumus (izglītību, pieredzi), aizpildot attiecīgo pozīciju. Platons pieņem, ka visi intelektuāļi, kas nav saistīti ar paražām un savtību, koncentrējas valsts pārvaldes struktūrās, taču nav pilnīgi pārliecināts par strādnieku, amatnieku aprobežotību, jo arī viņu zināšanas sniedzas tālāk par sava amata prasmēm. Strādnieku vienīgās politiskās tiesības ir pakļaušanās, un pozīcija, kurai viņi nozīmēti, nevar tikt mainīta pat ar tālāku izglītošanos (Sabine; 63). Pēc Platona domām valsts nav iespējama, ja vara neatrodas rokās tiem, kas zin, kādus uzdevumus pieprasa valsts un kādas iedzimtas īpašības un izglītība ir nepieciešami. Cilvēku sociālais svarīgums ir atkarīgs no viņu darba vērtības. Šī teorija neatbalsta izvēles brīvību (Sabine; 54, 60).

Коментарий автора
Комплект работ:
ВЫГОДНО купить комплект экономия −3,98 €
Комплект работ Nr. 1122905
Загрузить больше похожих работ

Atlants

Выбери способ авторизации

Э-почта + пароль

Э-почта + пароль

Неправильный адрес э-почты или пароль!
Войти

Забыл пароль?

Draugiem.pase
Facebook

Не зарегистрировался?

Зарегистрируйся и получи бесплатно!

Для того, чтобы получить бесплатные материалы с сайта Atlants.lv, необходимо зарегистрироваться. Это просто и займет всего несколько секунд.

Если ты уже зарегистрировался, то просто и сможешь скачивать бесплатные материалы.

Отменить Регистрация