Sabiedrisko attiecību darbinieku lomas ir uzvedības un rīcības modeļi, kas nosaka viņu pienākumus un izturēšanās veidu. Dažādi pētnieki – Brūms un Smits (Broom and Smith, 1979), Fergusone (Ferguson, 1979), Beikers un Šafers (Baker and Schafer, 1969) un citi – laika gaitā aprakstījuši četras sabiedrisko attiecību darbinieka lomas.
Pirmā no tām ir eksperta rīkotāja loma. Viņi gan organizācijas gan sabiedrības acīs ir sabiedrisko attiecību eksperts, kurš ir vislabāk informēts par visiem jautājumiem un vislabāk sagatavots risināt sabiedrisko attiecību jautājumus un problēmas. Organizācijas vadītāji sabiedriskās attiecības pilnībā atstāj eksperta rīkotāja ziņā, paši nekādi neiesaistoties. Eksperta rīkotāja lomu sabiedrisko attiecību darbinieks pilda organizācijās ar divu ceļu asimetrijas vai preses aģenta modelis.
Tālāk seko komunikācijas koordinatora loma. Tai raksturīga informācijas plūsmas un komunikācijas starp organizāciju un sabiedrību vadīšana un koordinēšana. Sabiedrisko attiecību darbinieki komunikācijas koordinatora lomu visbiežāk pilda organizācijās, kas sabiedriskajās attiecībās izmanto divu ceļu simetrijas vai sabiedrības informēšanas modeli.
Kā nākošo var minēt problēmu risināšanas koordinatora lomu, kurai raksturīga komunikācijas un sabiedrisko attiecību problēmu risināšana iesaistot arī organizācijas vadību un nodrošinot divu ceļu simetriskajam modelim atbilstošas sabiedriskās attiecības.…